جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 35957 18:00 1395/04/20
پولی برای تزریق به بخش تولید باقی نمانده است

پولی برای تزریق به بخش تولید باقی نمانده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پولی برای تزریق به بخش تولید باقی نمانده است

پولی برای تزریق به بخش تولید باقی نمانده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خط و نشان وزیرصنعت برای شریک تجاری ایران: با کره ای ها شوخی نداریم!

گروه تولید-مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن امسال درحالی برگزار شد که نه تنها خبری از تیم اقتصادی دولت در این مراسم نبود بلکه به رغم وعده وزارت صنعت مبنی بر حضور رئیس مجلس در این مراسم، علی لاریجانی هم در این گردهمایی حضور نیافت. با این حال وزیر صنعت به عنوان تنها نماینده دولت در این مراسم، خود در قامت یک منتقد ظاهر شد و درسخنرانی اش دلایل رسیدن بخش تولید کشور به وضعیت کنونی را تشریح کرد. وزیرصنعت در ابتدا با بیان اینکه آماری که امروز از سیستم بانکی دریافت کرده ام، تاسف بار است، گفت: متاسفانه سهم صنعت از تسهیلات پرداختی بانکها به شدت کاهش یافته است. این در شرایطی است که سال قبل صنعت، ۳۰ درصد تسهیلات بانکی را به خود اختصاص داده است. وی افزود: سهم صنعت اکنون به ۲۵درصد کاهش یافته و در مقابل، سهم خدمات به ۵۲درصد رسیده است. نعمت‌زاده خاطرنشان کرد: دولت به دنبال این بود که در سال ۹۴ شرایط خروج از رکود را جدی بگیرد اما به دلیل کاهش درآمدهای خود و پرداخت یارانه چیزی برای تزریق تسهیلات به بخش تولید باقی نماند در حالی که اگر نیمی از یارانه‌های پرداختی به افراد، به بخش تولید پرداخت می‌شد و کسانی که نیاز به دریافت یارانه نداشتند از دریافت آن صرف‌نظر می‌کردند، امکان انتقال آن به بخش تولید و ارائه تسهیلات در این بخش وجود داشت.

کالای قاچاق را به آتش می کشیم!

وی در مورد قاچاق نیز به نکاتی اشاره و تصریح کرد: برای مبارزه با قاچاق کالا نباید اجناس کشف شده دوباره در بازار توزیع شود بلکه باید آنها را آتش‌زد و یا به مقصد اولیه بازگردانده شوند، البته در شرایط بعد از برجام با توجه به ارتباطی که برای ما فراهم شده است، به دنبال این مهم هستیم و شرایط جذب سرمایه‌گذاری را دنبال می‌کنیم. باید توجه داشت که برای داشتن بازار صادراتی مناسب حتماً باید تولید برای صادرات داشت به طوری که با مازاد تولید انجام شده نمی‌توان بازار صادرات مناسبی را به دست آورد که این مهم در بخش‌هایی مانند فولاد و مس و تا حدودی صنایع غذایی انجام شده است. نعمت‌زاده در ادامه صحبت‌های خود در خصوص وضعیت تجارت یکطرفه ایران و کره جنوبی گفت: در ملاقات‌هایی که با مقامات‌های کره‌ای داشته‌ام، بارها به آنها اعلام کرده‌ام که ایران دیگر یک بازار صرف برای کالاهای شما نیست و برای این که بتوانید در بازار ایران بمانید حتماً باید سرمایه‌گذاری و انتقال تکنولوژی داشته باشید و این موضوعات به صورت کتبی به آنها اعلام شده است. باید به صراحت بگویم ما با کره‌ای‌ها شوخی نداریم و در صورتی که انتظارات طرف ایرانی را برای انتقال تکنولوژی و سرمایه‌گذاری تامین نکنند، جلوی فعالیت‌ آنها گرفته می‌شود و برای پافشاری بر حرف خود با وجود سر و صداهایی که آنها راه می‌اندازند، اگر مجبور شوم، خدمت رهبر معظم انقلاب می‌روم تا از ایشان نامه بگیرم و بتوانم جلوی کره‌ای‌ها بایستم.

کنایه به مناطق آزاد!

وزیر صنعت درخصوص وضعیت مناطق آزاد کشور و نقش آنها در توسعه تجارت خارجی کشور گفت: در این خصوص اطلاعاتی در وزارت صنعت در دست جمع‌بندی است تا به شرایط آنها رسیدگی شود، البته برای مناطق آزاد تبلیغات گسترده‌ای برای احداث فروشگاه‌های جدید و فروش انجام می‌شود در حالی که در این مناطق باید سرمایه‌گذاری صنعتی و تولید صورت گیرد. در مناطق آزاد مشاهده می‌شود که حتی مدیران دولتی برای ایجاد فروشگاه‌ها در این مناطق تبلیغات تامل برانگیزی می‌کنند که این امر منجر به فروش بیشتر کالاهای خارجی در کشور می‌شود.

جای تیم اقتصادی دولت در مراسم روز صنعت خالی است

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم که در این مراسم حضور داشت از عدم حضور تیم اقتصادی دولت در مراسم بزرگداشت روز صنعت انتقاد کرد. عزیز اکبریان گفت: دولت نباید صنعتگر و بخش خصوصی را رقیب خود بداند در حالی که اکنون مشاهده می شود که در بسیاری از تصمیم گیری ها، دولت بخش خصوصی و صنعتگر را رقیب خود می داند. وی تصریح کرد: اگر چه اکنون دولت تصمیم بر کاهش نرخ های سود بانکی گرفته است اما باید توجه داشت که با ۳۱ درصد جریمه سود بانکی  و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده تولید در تنگنا قرار گرفته است و نمی تواند رقابت کند،  این در شرایطی است که دولت باید همچنان نوسانات ارز را کنترل کرده و جلوی ورود کالاهای قاچاق را بگیرد.

ایرانی‌ها ۸۰۰ میلیارد دلار سرمایه در آمریکا دارند

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت هم در این همایش مدعی شد که سرمایه‌داران ایرانی حدود ۸۰۰ میلیارد دلار در آمریکا سرمایه دارند و پیشنهاد داد که یکی از راهکار ها برای جذب سرمایه گذاری خارجی استفاده از سرمایه سرمایه‌داران ایرانی در دیگر کشور هاست.سهل آبادی با بیان اینکه اقتصاد کشور بیماری است که کارش از بستری و آزمایش گذشته و باید نگاه اورژانسی به آن داشت اظهار کرد: وقتی که مقام معظم رهبری می گویند اقدام و عمل یعنی اینکه کار خیلی سخت است و باید از شعار خارج شویم، از سوی دیگر نجات اقتصاد کشور در تولید و نگاه درست به آن است.

حضور قاچاقچیان در مزایده اموال تملیکی

او با بیان اینکه گفته می شود بخشی از اموال قاچاق از طریق فروش اموال تملیکی وارد چرخه عرضه کشور می شود اظهار کرد: خود قاچاقچیان اموال تملیکی را می‌خرند و با همراه داشتن برگه‌ای که همراه دارند بخشی از کالای قاچاق خود را نیز  عرضه می کنند. اما باید پرسید که چرا فروشگاهی که کالای قاچاق نمی‌فروشد را مشمول پرداخت مالیات کمتر نمی‌کنند؟

کاهش تقاضا اصلی‌ترین معضل اقتصاد ایران

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران هم در این همایش با بیان اینکه وضعیت تولید در سه ماهه اول امسال با توجه به آمار واردات و صادرات مناسب نیست، گفت: تک نرخی کردن ارز، اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و یارانه تولید سه مولفه‌ای است که دولت باید درباره آنها تصمیم‌ بگیرد. مسعود خوانساری با بیان اینکه کاهش تقاضا اصلی‌ترین معضل اقتصاد ایران در شرایط کنونی است، گفت: در سال‌های اخیر درآمد سرانه کشور کاهش یافته و برای ایجاد رونق اقتصادی نیازمند تزریق اعتبار هستیم. سرمایه‌گذاری خارجی در کوتاه‌مدت قابل‌جذب نیست و بانک‌ها هم با کمبود اعتبار مواجه هستند، بنابراین سه راهکار بیش‌تر پیش روی دولت نیست.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |