پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 151028 08:22 1400/05/26
پس از 2 رشد منفی متوالی اقتصاد ژاپن مثبت شد

پس از 2 رشد منفی متوالی اقتصاد ژاپن مثبت شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پس از 2 رشد منفی متوالی اقتصاد ژاپن مثبت شد

پس از 2 رشد منفی متوالی اقتصاد ژاپن مثبت شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، رشد مثبت اقتصادی سومین اقتصاد بزرگ جهان همان گونه که پیشتر نیز انتظار می رفت، از سر گرفته شد و پس از دو رشد فصلی متوالی منفی، رشد اقتصادی به ۰.۳ درصد رسید.  این رشد که ۰.۱ درصد کمتر از رشد پیش بینی شده قبلی توسط کارشناسان و ۱.۲ درصد بیشتر از رشد دوره مشابه قبل است، بیش از همه به دلیل رشد ۱.۷ درصدی مخارج سرمایه ای رقم خورد. در بین بخش های مختلف، مخارج مصرف کنندگان ۰.۸ درصد افزایش یافته است. مخارج دولتی نیز ۰.۵ درصد بیشتر شده است.  

هر چند ژاپن یکی از کمترین خسارت ها را از شیوع کرونا در بین اقتصادهای پیشرفته متحمل شده و حدود یک میلیون و ۱۱۰ هزار  ژاپنی به کرونا مبتلا شده اند، دولت این کشور محدودیت ها را در بخش وسیعی از ژاپن حفظ کرده و کسب کارهای خرد با محدودیت در فعالیت های خود مواجه اند. بیش از ۱۵ هزار ژاپنی تاکنون بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته اند. ژاپن وضعیت نامناسبی در واکسیناسیون در بین کشورهای توسعه یافته دارد و تنها ۱۰ درصد جمعیت آن هر دو دوز واکسن را دریافت کرده اند.  

اقتصاد ژاپن سال قبل ۴.۷ درصد کوچک شد که نخستین رشد سالانه منفی آن در طول ۱۱ سال اخیر محسوب می شد. رابرت کارنل- مدیر بخش آسیای شرقی در بانک ای ان جی- گفت: عملکرد اقتصاد ژاپن خیلی امیدوارکننده نبوده است و در ادامه سال هم انتظار یک رشد خیلی نیرومند را برای آن ندارم.  

تجارت خارجی ژاپن طی این مدت بهبود یافته تا جایی که طی مدت فوق صادرات این کشور ۲.۹ درصد بیشتر و واردات ۵.۱ درصد افزایش پیدا کرده است. بدین ترتیب کسری تراز تجاری بیش از پیش کاهش یافته است.

بانک مرکزی ژاپن از ماه مارس تاکنون در مجموع حدود ۳۰ تریلیون ین نقدینگی به اشکال مختلف به بازارهای مالی تزریق کرده است تا از پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا بکاهد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |