جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 197279 19:51 1401/07/11
پساب، رنگ رودکارون را عوض کرد

پساب، رنگ رودکارون را عوض کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پساب، رنگ رودکارون را عوض کرد

پساب، رنگ رودکارون را عوض کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-ورود پساب‌‏های صنعتی، کشاورزی، بیمارستانی و شهری از مهمترین خطرات ذخایر هستند، ذخایرآب را آلوده خواهند کرد.همچنین این فاجعه وقتی به اوج خود می‌‏رسد که‌ عوامل بیماری‏زا نیز به آب‏های‌ زیرزمینی نفوذکند؛ مساله ای که متاسفانه درارتباط با ورود پساب‏های شهری و بیمارستانی به کارون زیبا شاهد هستیم.

 به گزارش جهان اقتصاد، آبهای سطحی منابع اصلی تامین کننده آب برای مصارف مختلف خانگی، شهری، کشاورزی و صنعتی را تشکیل می‏دهند، بنابراین آلودگی این منابع توسط انواع آلاینده‏ها از قبیل پساب‏های صنعتی، شهری و خانگی اثرات سو و جبران ناپذیری بر منابع حیاتی مزبور وارد می‏کند و از طرفی سلامتی و بهداشت جوامع را به خطرمی‏اندازد، اگرچه تصفیه و سالم ساختن مجدد آن باعث صرف هزینه گزافی خواهد شد.

خبرنگار جهان اقتصاد درادامه سفر به استان خوزستان با صحنه‏ هایی از ورود پساب شهری به کارون زیبا مواجه بود، به طوری که بنا به روایت هرچه به قسمتی از کارون زیبا نزدیک می‏شدیم،بوهای زننده و تعفن آور و آلوده شدن آب انسان را از دید کارون مایوس می‏کرد و به عقب می‏راند و صد افسوس که چرا باید این زیبایی با اهمال کاری مواجه باشد، از طرفی با این که این آب به سمت ابادان جاری می‏شد،آلودگی آب مشکلات شهروندان این شهررا دوچندان می‏کرد.

سال گذشته مدیرکل محیط زیست خوزستان با اشاره به ورود فاضلاب شهرهای در مسیر کارون در این رودخانه، گفته بود: علیرغم وجود سه رودخانه مهم کشور درخوزستان، در حال حاضر تقریبا شبکه فاضلاب هیچ کدام از شهرهای خوزستان تکمیل نشده و تصفیه خانه فاضلاب نیز ندارند که این شرایط بسیار بد است.

محمدجواد اشرفی در نشست شورای حفاظت کیفی کارون در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرده بود: همه شهرهای واقع در مسیر عبور رودخانه کارون به جز دزفول، فاقد تصفیه‌خانه پساب هستند و پساب این شهرها در رودخانه کارون ریخته می‌شود.

به گفته وی، ۴۰درصد پساب دزفول جمع‌آوری و تصفیه می‌شود و مابقی وارد رودخانه می‌شود که اخیرا تخلیه مستقیم در دزفول موجب مرگ و میر آبزیان شد.

 وی گفته بود: از چند سال گذشته پروژه‌های اجرای تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در آبادان، خرمشهر، شادگان، بندر امام(ره) و بندرماهشهر آغاز شد که بر اساس گزارش شرکت آبفا بین ۷۰ تا ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفته بود: بنا بر اعلام شرکت آبفا، تصفیه‌خانه فاضلاب شادگان ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مقرر بود در پایان تیرماه به بهره‌برداری برسد که این مهم هنوز محقق نشده است. تصفیه‌خانه‌های فاضلاب آبادان و خرمشهر نیز به بهره‌برداری نرسیده و همچنان پساب این شهرها وارد کارون و اروندرود می‌شود.

اشرفی بیان کرده بود: تصفیه‌خانه فاضلاب شوشتر نیز فاقد کارایی است و از مدار خارج شده است. مقرر بود تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز نیز ۲۰ آبان‌ماه امسال به بهره‌برداری برسد و از ورود روزانه ۶۰ هزار مترمکعب پساب به رودخانه کارون جلوگیری شود که ممکن است محقق نشود.

وی گفته بود: تصفیه‌خانه‌های فاضلاب بندر امام(ره) و بندر ماهشهر نیز در سال ۹۹، ۷۰ تا ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و همچنان غیرفعال هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان تصریح کرد: علیرغم وجود سه رودخانه مهم کشور در خوزستان، در حال حاضر تقریبا شبکه فاضلاب هیچ کدام از شهرهای خوزستان تکمیل نشده و تصفیه‌خانه فاضلاب نیز ندارند که این شرایط، بسیار بد است. خوزستان جزو معدود استان‌هایی است که چنین وضعیتی دارد و استان‌های دیگر چنین شرایطی ندارند. 

وی با اشاره به ورود مستقیم پساب شوشتر به رودخانه کارون، گفت: در شوشتر علاوه بر تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب باید مشکلات فنی تصفیه‌خانه فاضلاب رفع شود. باید پکیج‌هایی نیز برای شهرهای ویس، ملاثانی و شیبان پیش‌بینی شود تا وضعیت ورود فاضلاب این شهرها به کارون سامان‌دهی شود.

همچنین در سال جاری محمدرضا کرمی نژاد، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در گفت‌وگو با تسنیم در اهواز گفته بود: تا مهر سال جاری از ورود ۱۹ خروجی فاضلاب به رودخانه کارون جلوگیری خواهد شد.

وی، با اشاره به بهره‌برداری تصفیه‌خانه شرق اهواز اظهار داشت: آب بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه برای مصارف صنعتی و کشاورزی استفاده خواهد شد.

اخیرا هم سخنگوی صنعت آب کشور، در نشست خبری در باره توسعه طرح‌های فاضلاب در استان خوزستان و شهر اهواز گفت:طرح‌های خوبی در استان خوزستان آغاز شده و شهر اهواز تبدیل به کارگاه ساخت شده است.

وی خاطرنشان کرد: طرح توسعه فاضلاب در شهر اهواز یک سابقه ۳۰ساله دارد که در طی این ۳۰ سال درصد پیشرفت طرح ۳۰ درصد بود؛ اما در یک سال دولت سیزدهم میزان پیشرفت طرح به ۵۰درصد نزدیک شده است.

بنابراین می‏توان از مهمترین اثرات ورود پساب به رودخانه می توان به کاهش اکسیژن محلول، پیدایش بوهای زننده در اثر اکسیداسیون غیرهوازی، مهاجرت یا مرگ ومیر آبزیان، ممانعت از نفوذ نور خورشید برای انجام عمل فتوسنتز، ورود مقادیر زیادی مواد مغذی مانند ترکیبات ازته و فسفاته و همچنین ورود عوامل بیماری‌زا به آب را اشاره کرد.

جهان اقتصاد درگزارش‌های آتی به این موضوع خواهد پرداخت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |