شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 10899 15:45 1393/12/13
پرکارترین تهیه کنندگان سال ۹۳ چه کسانی بودند؟

پرکارترین تهیه کنندگان سال ۹۳ چه کسانی بودند؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پرکارترین تهیه کنندگان سال ۹۳ چه کسانی بودند؟

پرکارترین تهیه کنندگان سال ۹۳ چه کسانی بودند؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

سعید سعدی و امیر سماواتی با سه فیلم اکران شده پرکارترین تهیه کنندگان سال ۹۳ بودند

اما آیا تعدا فیلم های بر روی پرده خبر از کیفیت خوب فیلم می دهد. پرده نقره ای در سال ۹۳ شاهد فیلم های خوب بسیاری بود. در ادامه نگاهی می اندازیم به کار پرکارترین تهیه کنندگان در سالی که گذشت.:
به گزارش ایلنا، فیلم «طبقه هساث» به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی با ۱۴۳ روز مدت اکران که طولانی‌ترین روز نمایش برای یک فیلم در سال گذشته بود؛ در میان فیلم‌های تهیه‌کننده‌های پرکار بیشترین میزان فروش را داشت.
تهیه‌کنندگان بسته به تفکراتی که دارند؛ از میان فیلم‌نامه‌ها تعدادی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند. گروهی سینمای تجاری و گیشه را مدنظر قرار می‌دهند. غالب این افراد سراغ کارگردان‌های اول که ریسک کار کردن با آن‌ها بالاست نمی‌روند. اما در این میان هستند افرادی که دغدغه‌های بالاتری از پول دارند. این تعداد افراد تلاش‌شان بر این است که با بها دادن به فیلمسازان جوان؛ بستری را برای فعالیت آن‌ها و تنوع فیلم‌های سینمایی فراهم کنند. گروهی دیگر نیز به سینمای ارزشی و دفاع مقدس خود را نزدیک‌تر می‌بینند. البته تعدادی هم برای دلمشغولی خود و با سرمایه شخصی اقدام به ساخت فیلم می‌کنند.
جدا از کیفیت و نقشه‌ی راهی که هر تهیه‌کننده برای خود انتخاب می‌کند؛ هر ساله یک یا دو نفر گوی رقابت را در کمیت از دیگران می‌رباید. در بین حدود ۵۵ تهیه‌کننده‌ای که فیلم‌هایشان در طول ۱۲ ماه گذشته به نمایش درآمد؛ سعید سعدی درکنار امیر سماواتی هرکدام با سه فیلم پرکارترین تهیه‌کنندگان سال جاری سینما بودند.
سعید سعدی با سه فیلم «سیزده»، «۵۰ قدم آخر» و «آرایش غلیظ» یکی از دو تهیه‌کننده پرکار سینمای ایران در سال جاری بود. هر سه فیلم این تهیه‌کننده در جشنواره سال گذشته فجر حضور داشت و در کمتر از یک سال هم موفق به گرفتن مجوز اکران شدند.
سعدی تهیه‌کنندگی اولین ساخته بلند هومن سیدی با نام «سیزده» را قبول کرد. این فیلم در بخش نگاه نو جشنواره سال گذشته برای سه بخش بهترین فیلم، فیلمنامه و کارگردانی نامزد شد؛ اما در هیچ یک ازآن‌ها موفق به کسب جایزه نشد. این فیلم داستان پسری ۱۳ ساله است که پدر و مادرش در سن رشد از هم جدا می‌شوند. قبول و تحمل این شرایط برایش سخت است و موجب به وجود آمدن مشکلات روانی برای او پیش می‌آید. فیلم در تاریخ دهم دی ماه اکران شد. با ۵۱ روز نمایش فروشی بیش از ۲۰۰ میلیون داشت.
سعدی در «۵۰ قدم آخر» بر عکس فیلم قبل با کارگردانی صاحب‌نام همکاری کرد. این ساخته کیومرث پوراحمد که بیشتر فیلمبرداریش در نجف‌آباد صورت گرفته؛ سرگذشت واقعی یکی از نیروهای اطلاعات لشکر زرهی نجف اشرف در عملیات والفجر ۴ را نمایش می‌دهد که برای شناسایی به یک منطقه مین‌گذاری شده در خاک عراق می‌رود. او ۱۷ روز با پای زخمی انتظار می‌کشد تا کسی او را پیدا و یاری کند. فیلم در خرداد ماه نمایش داده شد. فروش آن در طول ۲۶ روز اکران به پله ۲۰ میلیون تومان هم نرسید.
«آرایش غلیظ» ساخته حمید نعمت‌الله دیگر فیلمی است که نام سعدی را به عنوان تهیه‌کننده در تیتراژ آن می‌بینیم. در این فیلم گروه پنج نفره‌ای قصد فروش محموله‌ای شامل ترقه، فشفشه و اسباب آتشبازی را که متعلق به آن‌ها نیست؛ دارند. از میان این‌ها تنها فردی که موفق به غلبه خیر بر شر می‌شود؛ کامروا می‌شود. این فیلم در شهریور ماه اکران شد و در طول ۵۱ روز نمایش موفق به فروش حدود ۸۰۰ میلیونی شد.
امیر سمواتی دیگر تهیه‌کننده‌ای است که با سه فیلم نامش درصدر جدول پرکار‌ترین تهیه‌کننده‌ها جای می‌گیرد. وجه اشتراک فیلم‌های «بادیگران»، «پنج ستاره» و "ساکن طبقه وسط " این است که هر سه اولین اثر کارگردان‌های خود هستند. به غیر از "ساکن طبقه وسط «دو اثر دیگر در جشنواره سی‌ودوم حضور داشتند.
دومین فیلم اکران شده سمواتی در سال جاری با نام «۵ ستاره» با یک کارگردان اولی زن به نام مهشید افشارزاده است. «۵ستاره» داستان دختری است؛ که برای رفتن به دانشگاه دچار مشکلاتی می‌شود. درنهایت در هتلی که مادرش هم آن‌جا در قسمت خانه‌داری کار می‌کند؛ مشغول می‌شود. این فیلم هم از نظر تعداد روز اکران و هم میزان فروش گیشه برای تهیه‌کننده‌اش امید بخش‌تر از فیلم قبلی بود. فیلم در اردیبهشت ماه به اکران درآمد و با ۷۳ روز اکران فروشی حدود ۷۰۰ میلیون تومانی داشت.
منوچهر محمدی، محمد نیک‌بین و جواد نوروز بیگی نیز هریک با دو فیلم در زمره ۵ تهیه‌کننده پرکار سینما در سال جاری قرار می‌گیرند.
محمدی بیشتر تهیه‌کننده فیلم‌های ارزشی است. دو فیلم امسالش هم این خط فکری را دنبال می‌کند. او که در گذشته تجربه فیلم‌هایی مانند «طلا و مس»، «مارمولک» و «زیر نور ماه» را با حال و هوای روحانیت در پرونده کاری خود داشته‌؛ این بار تهیه‌کنندگی فیلم پسرش با همین مضمون را برعهده‌ گرفته است. فیلم ۵۵ روز در سینماهای کشور به نمایش درآمد و موفق به فروش حدود ۶۵۰ میلیون تومانی شد.
این تهیه‌کننده در دیگر فیلم خود با محمدمهدی عسگرپور(مدیرعامل وقت خانه سینما) همکاری کرده است. «مهمان داریم» فیلمی در ژانر جنگ است و تقابل ویرانی جنگ، انفجار و تصاویر ذهنی یک معلول موجی با ویرانی ساختمان‌سازی‌های جدید شهری را به تصویر می‌کشد. فیلم در آبان ماه و بیش از یک ماه اکران می‌شود. در طول این مدت به سقف ۲۰۰ میلیون تومان فروش می‌رسد.
«آتش بس ۲» داستان یک زوج جوان و تحصیلکرده است که عازم سفری به خارج از کشور هستند. آن‌ها پس از سال‌ها، مشاور خانوادهٔ خود را بطور اتفاقی در فرودگاه ملاقات می‌کنند. این فیلم در شهریور ماه و به مدت دو ماه اکران شد. فیلم در طول این مدت موفق به فروش حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی شد.
«کاغذ خروس نشان» را مریم میلانی در ژانر کودک ساخت. فیلم داستان سه کودک در دهه ۵۰ است که سعی دارند به آرزو‌ها و رویا‌هایشان برسند. آن‌ها برای رسیدن به این آرزو، به کمک بزرگتر‌ها نیاز دارند. این فیلم برخلاف آتش بس ۲ برای تهیه‌کننده‌اش بدیمن بود. مدت اکران فیلم به یک هفته هم نرسید و با فروشی کمتر از یک میلیون تومان به اکران آن پایان داده شد.
پنجمین نفری که نامش در میان ۵ تهیه‌کننده پرکار سینما قرار می‌گیرد؛ جواد نوروبیگی با دو فیلم «طبقه هساث «کمال تبریزی و «ملبورن» نیما جاویدی است. او در جشنواره فیلم امسال هم پرکار ظاهر شد.
» طبقه هساث» داستان مردی است که بعداز مرگ همسرش، او را در یک قبر دو طبقه دفن می‌کند؛ اما پس از مدتی متوجه می‌شود، به اشتباه مرد غریبه‌ای در طبقه دیگر قبر همسر او دفن شده است. او هر کاری برای خارج کردن مرد از قبر انجام می‌دهد. فیلم در فروردین ماه مجوز اکران خود را دریافت کرد. در طول ۱۳۴ روزی که بر پرده سینما‌ها حضور داشت؛ به فروشی حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان رسید. این فیلم رکورد میزان روز نمایش را در سال جاری زد. همچنین به دلیل اکران در عید و توفیق ۴ ماه روی پرده بودن؛ بیشترین میزان فروش را بین فیلم‌های نام برده شده در این گزارش را از آن خود کرد.
با مرور پرونده کاری این ۵ تهیه‌کننده پرکار، می‌توان لقب بدشانس‌ترین و خوش‌شانس‌ترین تهیه‌کننده امسال سینما را به محمد نیک‌بین نسبت داد. فیلم آتش بس او مقام دوم بیشترین میزان فروش را بین فیلم‌های تهیه‌کنندگان پرکار داشته است. اما از دیگر سو «کاغذ خروس نشان» ضعیف‌ترین آمار فروش را بین فیلم‌های نام برده به خود اختصاص داد. جواد نوروبیگی با فیلم «طبقه هساث» گوی رقابت در فروش را از دیگر هم صنف دو فیلمه خود ربود. اما تفاوت میان این دو فیلم این است که «طبقه هساث» به‌طور تقریبی دو برابر» آتش بس ۲» رنگ پرده را به خود دید. فیلم با این خوش‌یمنی غیرارادی موفق به فروش یک میلیارد بیشتر از» آتش بس ۲» شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |