شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 108397 17:38 1399/05/19
پروژه چاق کردن سهام های پالایشگاهی

پروژه چاق کردن سهام های پالایشگاهی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پروژه چاق کردن سهام های پالایشگاهی

پروژه چاق کردن سهام های پالایشگاهی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

دومین صندوق ETF قرار است تا حدود یک ماه دیگر در بازار سرمایه عرضه شود. این صندوق که به شرکت های پالایشگاهی اختصاص یافته است، با مخالفت شدید کارشناسان اقتصادی قرار گرفته است. زیرا مواد اولیه این صنعت (گاز و نفت) توسط دولت قیمت گذاری و تامین می شود در طرف دیگر تنها خریدار محصولات پالایشگاه ها دولت است. بنابراین شرکتهای پالایشگاهی باید دولتی بماند.

میزان سودهی و حتی زیان این صنعت کاملا در دستان دولت است بنابراین اگر شرکت های پالایشگاهی به مردم واگذار شود دولت اگر اراده کند می تواند به راحتی کاری کند که شرکت‌های پالایشگاهی همیشه در زیان بمانند.

دولت برای جذاب کردن این صنعت، نرخ خوراک را در سال 99 کاهش داده تا سودآوری این شرکت ها را افزایش دهند، به همین دلیل از ابتدای سال 99 شاهد صف های خرید سنگین در این نمادها هستیم.

دولت برای جذاب تر کردن این دست از شرکت ها، افزایش سرمایه شرکت های پالایشگاهی را در دست دارد، به عنوان نمونه شرکت نفت بهران برنامه افزایش سرمایه 285 درصد از محل سود انباشته و مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها را در دست دارد. همچنین پالايش نفت تهران برنامه افزایش سرمایه 70 درصدی از محل سود انباشته در برنامه دارد و احتمالا در آینده نزدیک دیگر شرکت های پالایشگاهی نیز برنامه خود را برای افزایش سرمایه رونمایی خواهند کرد.

به نظر می رسد برنامه جذاب کردن و یا به قولی چاق کردن این دست از سهام های دولتی تا پایان عرضه صندوق های ETF به مردم ادامه داشته باشند.

برخی از کارشناسان بازار سرمایه شرکت های پالایشگاهی را زیان ده می دانند و به مردم توصیه می کنند تا از خرید این سهام خود داری کنند.

با این حال پذیره نویسی صندوق دارا دوم در 2 شهریور سال 99 برگزار می شود. این صندوق شامل شرکت پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تبریز و پالایش نفت تهران است، سقف خرید این صندوق 5 میلیون تومان است.

حال باید منتظر ماند و دید که با توجه به شکست اولین صندوق عرضه شده صندوق دوم نیز با سرنوشت آن عجین خواهد شد یا این بار تدبیری دیگر اندیشیده خواهد شد؟



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |