جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 121773 16:50 1399/09/07
پرواز قیمت فلزات اساسی با بالهای «واکسن» و«بایدن»

پرواز قیمت فلزات اساسی با بالهای «واکسن» و«بایدن»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پرواز قیمت فلزات اساسی با بالهای «واکسن» و«بایدن»

پرواز قیمت فلزات اساسی با بالهای «واکسن» و«بایدن»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

با پیروز شدن بایدن به ریاست جمهوری آمریکا شاهد موج افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش قیمت فلزات اساسی در جهان هستیم. حال با کاهش جدال بین ترامپ و بایدن بر سر ریاست جمهوری آمریکا، افزایش قیمت فلزات جهانی قدرت بیشتری گرفته است.

به گزارش جهان اقتصاد، پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، موجی از انتظارات برای کاهش اختلافات جهانی به خصوص میان چین و آمریکا شکل گرفته است، به طوری که موجب شده است تا تقاضا برای فلزات اساسی افزایش یابد. هم اکنون با افزایش انتظارات برای بهبود یافتن اقتصاد جهانی، قیمت مس از  مرز هفت هزار و 300 دلار عبور کرده است، همچنین آلومینیوم از مرز دو هزار دلاری عبوری کرده است. روی نیز به مرز دو هزار 800 دلار رسیده است. شمش فولاد نیز از قیمت 473 دلار پیشی گرفت.

با رشد قیمت این دست از کامودیتی ها، اما اونس طلا جهانی رنگ باخت و حدود 150دلار از ارزش خود را از دست داد و این یعنی این که سرمایه ها از طلای جهانی خارج شده و به سمت کالاهای با دوام و تولیدمحور همچون فلزات اساسی سرازیر شده است. به عبارت دیگر جریان های نقدینگی بازارهای مالی به سمت صنایع ریسکی و همسو با چرخه های تجاری کوچ کرده است و این امر منجر به افت قیمت دارایی های امن شده است به طوری که قیمت طلا به محدوده  یک هزار و 800 دلار رسیده است. شاخص های سهام آمریکا در حال ثبت سقف های جدیدی هستند و شاخص سهام داوجونز برای اولین بار از مرز 30 هزار واحد عبور کرد.

**انتخاب بایدن شمشمیر دولبه برای فلزات اساسی داخلی

با افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی انتظار افزایش قیمت فلزات اساسی در بازار داخلی ایران نیز به وجود آمده است و همان طور که در معاملات بورس کالا مشاهده می کنیم، شاهد افزایش قیمت این فلزات در بازار داخلی هستیم. اما با انتخاب شدن بایدن به ریاست جمهوری آمریکا، مطابق پیش بینی هایی که صورت گرفت، نرخ ارز در ایران کاهش یافت به طوری که هم اکنون نرخ دلار در زیر 25 هزار تومان تثبیت شده است و حال که نرخ ارز به این سرعت کاهش یافته است انتظار کاهش نرخ فلزات اساسی در بورس کالا نیز شکل گرفته است.

اما آنچه که تاکنون ثابت شده است، اثر افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی، نسبت به کاهش نرخ ارز، قدرت بیشتری دارد به همین دلیل شاهد بودیم که نرخ فلزات اساسی در بورس کالای ایران کاهش محسوسی نداشته است.

در کنار تاثیرگذاری بایدن، اخبار مربوط به واکسن کرونا نیز بر افت و خیز فلزات جهانی نیز تاثیر گذار بوده است؛کارشناسان می گویند در صورت توسعه واکسن کرونا، شاهد روشنتر شدن آینده اقتصاد جهانی و تحرکات مثبت بازارهای مالی خواهیم شد.

انتظارات مثبت برای آینده فلزات در جهان موجب شده است تا گروه فلزات اساسی در بازار سرمایه ایران از بیشترین جذابیت برخوردار شود به طوری که هر روزه شاهد هستیم این گروه بورسی بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده است و بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه برای این این گروه بورسی، آینده روشن و با  سود منطقی را متصورند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |