پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 152889 13:55 1400/06/14
پروازهای عبوری بر فراز آسمان ایران 66 درصد رشد کرد

پروازهای عبوری بر فراز آسمان ایران 66 درصد رشد کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پروازهای عبوری بر فراز آسمان ایران 66 درصد رشد کرد

پروازهای عبوری بر فراز آسمان ایران 66 درصد رشد کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، بر اساس آماری که گروه آمار و اطلاعات هوانوردی شرکت فرودگاه‌ها و هوانوردی ایران منتشر کرده است در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲۸ هزار و ۴۷۶ نشست و برخاست در فرودگاه‌های تحت مالکیت این شرکت انجام شده است.

برپایه این گزارش، ۲ میلیون و ۲۹۷هزار و ۲۴۱ مسافر و ۱۹ میلیون و ۴۶ هزار و ۸۲۴ کیلوگرم بار با استفاده از این پروازها جابه‌جا شده‌اند و  آمار نشست و برخاست نسبت به ماه خرداد ۱۳۹۹، ۲۹ درصد و آمار جابه‌جایی مسافر و بار نسبت به اردیبهشت‌ماه به ترتیب ۱۱ و ۲۱ درصد شد داشته‌اند.

بر مبنای این گزارش آمار نشست‌ وبرخاست، جابجایی مسافر و حمل بار در فرودگاه‌های کشور در ماه خرداد ۱۴۰۰ نسبت به اردیبهشت امسال به ترتیب، ۲۱، ۳۴ و ۳۶ درصد رشد داشته است.

مهرآباد و مشهد پرترافیک‌ترین‌ فرودگاه‌ها در خردادماه

هم چنین در این ماه، فرودگاه مهرآباد با ۱۰ هزار و ۴۰۵ نشست و برخاست و جابه‌جایی ۸۵۳ هزار و ۹۲۰ مسافر صدرنشین فرودگاه‌های کشور است و ۳۳.۳۳ درصد کل پروازها در این فرودگاه انجام شده است. 

فرودگاه مشهد با جابه‌جایی ۳۸۳ هزار و ۲۴۷ مسافر و و فرودگاه کیش (که در مالکیت منطقه آزاد کیش است) با جابه‌جایی ۲۰۱ هزار و ۲۸۴ مسافر در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند. فرودگاه شیراز نیز سومین فرودگاه پرتردد در جمع فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بوده است.

این گزارش می‌افزاید: در این ماه فرودگاه «پارس‌آباد» مغان با هشت نشست و برخاست و جابه‌جایی ۳۱۰ مسافر کم‌ترددترین فرودگاه کشور بوده و دست‌کم ۸۰ درصد از پروازها به ترتیب در ۱۰ فرودگاه مهرآباد، مشهد، شیراز، کیش، اصفهان، اهواز، بندرعباس، تبریز، خلیج فارس (عسلویه) و یزد انجام شده است. شایان ذکر است آمار فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به‌علت عدم ثبت و مغایرت‌گیری در سامانه، قابل بهره‌برداری نیست.

افزایش پروازها نسبت به اردیبهشت‌ماه

​بر مبنای این گزارش، در ماه خرداد امسال در مجموع ۲۷ هزار و ۷۲۳ پرواز داخلی در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران انجام شده و ۲ میلیون و ۲۲۸ هزار و ۶۹۸ مسافر با استفاده از این پروازها جابه‌جا شده‌اند.

از آنجا که آمار مرتبط با فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در گزارش منتشر شده نیامده است، نمی‌توان در مورد تغییرات پروازهای بین‌المللی اظهار نظر کرد. اما در خردادماه به‌ترتیب از فرودگاه‌های مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان، لارستان، بندرعباس، اهواز، ارومیه و گرگان ۷۵۳ نشست‌وبرخاست خارجی انجام شده که بخشی از این پروازها باری بوده‌اند. همچنین ۲۰ پرواز خارجی نیز از فرودگاه قشم که تحت مالکیت شرکت فرودگاه ها نیست، انجام شده است.

افزایش تاخیر پروازهای داخلی

برپایه این گزارش در خردادماه خرداد اوج پروازها از بین روزهای هفته در روز یکشنبه و در شبانه‌روز در ساعت ۱۹ بوده است. در این ماه ۹۷.۵۲ درصد کل پروازها داخلی، ۲.۲۳ درصد خارجی و ۲۵ صدم درصد به مقصد عتبات عالیات بوده است. در این ماه بیشترین تردد میان فرودگاه مهرآباد و فرودگاه مشهد انجام شده است. مسیرهای شیراز- تهران و تهران- کیش در رتبه‌های بعدی قرار دارند. 

بر اساس این گزارش در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ فرودگاه کرمان با متوسط ۱۲۳ مسافر در هر پرواز و فرودگاه جیرفت با متوسط ۲۷ مسافر در هر پرواز بیشترین و کمترین تراکم مسافر را داشتند. در این ماه ۲۰ درصد از پروازهای برنامه‌ای شرکت‌های هواپیمایی داخلی دارای تأخیر بوده و هم‌چنین در همین مدت، متوسط زمان تأخیر پروازهای تاخیردار ۸۴ دقیقه بوده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |