پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 12436 13:25 1394/02/16
پرداخت یارانه 5 درصدی به تولیدی‌های نیمه‌تعطیل

پرداخت یارانه 5 درصدی به تولیدی‌های نیمه‌تعطیل

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پرداخت یارانه 5 درصدی به تولیدی‌های نیمه‌تعطیل

پرداخت یارانه 5 درصدی به تولیدی‌های نیمه‌تعطیل

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

طرح‌های تولیدی کوچک و متوسط جان می گیرند

گروه تولید:در حالی که صنایع کوچک و متوسط کشور در سالهای اخیر به شدت به سمت بحرانی شدن متمایل شده اند و براساس گزارش های رسمی در طول 23 سال گذشته بیش از 6هزار واحد صنعتی در شهرک ها و نواحی مذکور به تعطیلی کشیده و حدود 120 هزار نفر بیکار شده اند روز گذشته معاون وزیر صنعت از طرحی خبر داد که در صورت اجرا بخشی از مشکلات صنایع کوچک کشور مرتفع خواهد شد.

محسن صالحینیا از پرداخت پنج درصدی یارانه سود تسهیلات به صورت بلاعوض به طرح‌های تولیدی کوچک و متوسط نیمه تعطیل و تعطیل خبر داد و پیش‌بینی کرد امسال 2000 میلیارد تومان به بخش صنعت و 200 هزار میلیارد تومان به توسعه صادرات کشور اختصاص یابد که تا دو هفته آینده نهایی می‌شود و پس از آن طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده به صورت ماهانه به بخش تولید تزریق شود.

وی که در نشست تخصصی بررسی مسائل و مشکلات صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری سخن می گفت دراین باره توضیح داد: باتوجه به اینکه سال جاری سال رونق تولید و تجارت است تمام تمرکز این وزارت‌خانه رفع مشکلات و چالش‌های پیش روی تولید کشور است.

وی افزود: هرچند تولید باید پشتیبانی شود اما با توجه به محدودیت منابع اعتباری تخصیص یافته به بخش صنعت و معدن کشور در حال حاضر تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام برای تزریق اعتبار در اولویت برنامه‌های وزارت‌خانه قرار دارد.

صالحی‌نیا با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای حیات بخشیدن به صنایع و تولید کشور بیش از 150 هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: این در حالی است که تنها رقمی معادل 103 هزار میلیارد تومان به این بخش تخصیص یافته و تنها 31 درصد آن از محل اعتبارات و تسهیلات بانکی تأمین شده است.

وی گفت: با اقدامات انجام شده برای رفع چالش‌های تولید در کشور پیش‌بینی می‌شود این رقم تا 40 درصد افزایش یابد و با تأمین اعتبار از محل بودجه دولت و تسهیلات بانکی حدود 150 هزار میلیارد تومان به این بخش تخصیص یافته که می‌تواند تحولی عظیم در تولید کشور ایجاد کند.

صالحی‌نیا خاطرنشان کرد: با توجه به واحدهای تازه تأسیس و تغییر نرخ نهاده‌های تولید، این رقم حتی باید بیش از 170 هزار میلیارد تومان باشد که به دلیل مشکلات بودجه‌ای کشور امکان‌پذیر نیست.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت فقدان نقدینگی برای تأمین مالی پروژه‌های تولیدی و صنعتی و نرخ سود تسهیلات را از جمله مهم‌ترین چالش‌های تولید کشور دانست و تصریح کرد: باید تدابیر لازم برای رفع این موانع و راه‌اندازی واحدهای صنعتی اندیشیده شود.

صالحی نیا در خصوص تأمین اعتبار بخش صنعت و معدن از محل هدفمندی یارانه‌ها افزود: علی‌رغم مکاتبات و تلاش‌های انجام شده از طرف وزارتخانه به دلیل مشکلات عمده دولت پس از تغییر نرخ حامل‌های انرژی هنوز منبعی برای اختصاص به این بخش آزاد نشده است.

وی همچنین افزود: چنانچه سود سپرده کاهش یابد و سرمایه در گردش به بانک‌ها انتقال یابد زمینه گردش مالی را فراهم خواهد کرد ضمن آنکه دست بانک‌ها نیز در ارائه تسهیلات بازتر می‌شود.

وی اظهارکرد: بهینه‌سازی خط تولید، اصلاح ساختار تجهیزات، تولید و حامل‌های انرژی و کمک به توسعه صادرات از طریق بهبود خدمات گمرکی زمینه رشد تولید را فراهم خواهد کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بهبود شرایط پس از تخصیص اعتبار از محل هدفمندی یارانه‌ها خاطرنشان کرد: چنانچه رقم 20 هزار میلیارد تومانی از محل منابع و 2000 میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی به صعنت انتقال یابد برخی چالش‌ها برطرف خواهند شد.

وی با بیان اینکه باید زمینه جذب منابع توسط واحدهای تولیدی فراهم شود، افزود: بیش از 80 درصد مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی کوچک و متوسط قابل حل است که باید اقدامات لازم برای حل مشکلات آنها انجام شود.

وی از رشد 5.1 درصدی تولیدات داخل در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: طبق برآوردهای انجام شده برآیند تولید در سال گذشته تولیدات صنعتی و معدنی رشد داشته‌اند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |