جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 10686 16:48 1393/12/06
پرداخت بدهی 3000 میلیارد تومانی دولت

پرداخت بدهی 3000 میلیارد تومانی دولت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پرداخت بدهی 3000 میلیارد تومانی دولت

پرداخت بدهی 3000 میلیارد تومانی دولت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پرداخت بدهی 3000 میلیارد تومانی دولت

برای اولین بار در تاریخ کشور، دولت یازدهم 3 هزار میلیارد ریال از بدهی خود را به صورت نقد به نظام بانکی پرداخت کرد. دولت یازدهم برای تقویت توان پرداخت تسهیلات بانک ها به بخش تولید بخشی از بدهی های به جامانده از دولت های قبل به بانک ها را به صورت نقدی پرداخت کرد. در حالی که پرداخت بدهی های دولت به بانک ها در سالهای گذشته به صورت واگذاری شرکت ها و بنگاه های ورشکسته صورت می گرفت، امسال برای اولین بار در تاریخ این اقدام به صورت نقدی انجام شد. این دولت اقدام به پرداخت تعهدات دولت های قبل و برای اولین بار در تاریخ 3 هزار میلیارد ریال از بدهی خود را به صورت نقد به بانک صادرات پرداخت کرده است.

بررسی گزارش اوراق مشارکتی که تا پایان سال 93 سررسید خواهد شد نیز نشان می دهد به این رقم 53 هزار و 613 میلیارد ریال دیگر اضافه خواهد شد و به این ترتیب طلب شبکه بانکی کشور از دستگاه های ناشر اوراق مشارکت در سررسید پایان اسفند 93 به 218 هزار و 176 میلیارد ریال خواهد رسید. رویه دولت و وزارت اقتصاد طی یک سال گذشته تغییر کرده و با حساسیت ویژه در خصوص این اوراق عمل می شود چرا که براساس قانون بودجه سال 93 امکان انتشار 265 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت وجود دارد و با گذشت 10 ماه از سال 93 تنها 15 هزار میلیارد ریال از این اوراق عرضه شده است.

بانک صادرات ایران در راستای توسعه اقتصادی کشور تا پایان آبان ماه 93، قریب به 442 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت. این بانک همسو با سیاستهای اقتصادی دولت و در راستای توسعه اقتصادی کشور با برخورداری از شبکه گسترده شعب بانکی در سراسر کشور نسبت به جذب نقدینگی جامعه و تزریق آن در بخشهای مختلف اقتصادی و اشتغالزایی اقدام کرده که براین اساس تا پایان آبان ماه 93نزدیک به ٤٣٩ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بخش های خصوصی و دولتی در سرفصل های مختلف شامل کشاورزی، صنعت و معدن، بازرگانی و خدمات، صادرات کالا، راه و ساختمان و مسکن پرداخت کرده است. براساس این گزارش تسهیلات پرداختی توسط شعب بانک صادرات ایران در سراسر کشور تا پایان آبان ماه 93 شامل بیش از 51 هزار میلیارد ریال به بخش کشاورزی، 112 هزار میلیارد ریال به بخش صنعت و معــــدن، 164 هزار میلیارد ریال به بخش بازرگانی و خدمات، 105 هزار میلیارد ریال به بخش مسکن و 10 هزار میلیارد ریال به سایر سرفصل ها می باشد.

بانک صادرات از ابتدای سال تا پایان دی ماه سالجاری، 236 هزار و 559 فقره وام ازدواج و تهیه جهیزیه را به متقاضیان پرداخت کرده و مانده کل پرداختی این بانک در سرفصل قرض الحسنه ازدواج بالغ بر 8 هزار و811 میلیارد ریال است که البته این رقم معادل 24 درصد کل تسهیلات قرض الحسنه است. همچنین این بانک مبلغ هزار و 467 میلیارد ریال را در سایر سرفصل های قرض الحسنه همچون درمان بیماری، تعمیر و ودیعه مسکن، کمک به زلزله زدگان، اشتغالزایی، مدد جویان کمیته امداد، تجهیز مدارس و غیره پرداخت کرده است.

این بانک به منظور حمایت از تولید ملی و در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی حمایت از پروژه های عظیم سیراف انرژی، پتروشیمی سبلان و آلومینیوم جنوب را برعهده گرفت و نسبت به گشایش اعتبارات اسنادی مربوطه به مبلغ 2 میلیارد و 50 میلیون دلار اقدام نمود. همچنین در جهت تکمیل پروژه های سیراف انرژی و پتروشیمی سبلان جمعاً یک میلیارد دلار گشایش اعتبار صورت گرفته که طی 2.5 سال آینده به بهره برداری خواهند رسید. همچنین پروژه آلومینیوم جنوب که در زمینه تولید شمش های آلومینیومی فعالیت دارد به مبلغ یک میلیارد و 50 میلیون دلار تأمین اعتبار شده که در سه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. به گزارش جهان اقتصاد بدهی دولت به بانک ها تا 6 ماهه نخست امسال بالغ بر  92 هزار میلیارد تومان بوده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |