جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 111802 18:06 1399/06/18
پدیده «انفجار سفر» در راه است

پدیده «انفجار سفر» در راه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پدیده «انفجار سفر» در راه است

پدیده «انفجار سفر» در راه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

تغییرات حال و آینده صنعت گردشگری در دوران کرونا بررسی شد

مهناز اسماعیلی-کارشناس حوزه گردشگری با اشاره به تاثیر بحران کرونا بر فضای گردشگری جهان گفت: با شیوع کرونا، 127 کشور مرزهای خود را به روی گردشگران بستند، این در حالی است که در زمان جنگ جهانی، کشورهای کمتری مرزهای خود را بسته بودند.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، علی طالشی در نشست خبری آنلاین «حال و آینده صنعت گردشگری در دوران کرونا»، از کاهش 57درصدی یعنی 67 میلیون سفر به ارزش 80 میلیارد دلار خبر داد و افزود: پیش بینی می شود که اگر همین روند ادامه پیدا کند، از یکسو، صنعت گردشگری با کاهش درآمد 1200 میلیارد دلاری مواجه می شوند و از سوی دیگر، 120 میلیون شغل مرتبط با این صنعت در خطر نابودی قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود ساخت واکسن کرونا و همه گیری آن تا سال 2021 طول بکشد، ادامه داد: بنابراین، صنعت گردشگری در اواخر سال 2021 به شرایط مساعد بازمی گردد، با این حال، نباید انتظار داشته باشیم که عادات سفر و گردشگری مردم به پیش از دوران کرونا بازگردد، بلکه شرایط در حالی عادی می شود که تغییرات صورت گرفته در عادات گردشگری مسافران ماندگار خواهد بود.

مدیرعامل «اتاقک» با تاکید بر ضررهای هنگفتی که در دوران کرونا، چه در اسفند ماه و چه در فرودین، صنعت گردشگری با آن مواجه شد، افزود: با این حال، بازار اجاره اقامتگاه در جهان در 6 هفته میانی فصل بهار نسبت به شروع همه گیری بحران کرونا، رشد 127درصدی را تجربه کرد که در این میان، آلمان از اواخر فرودین ماه با رشد 367درصدی رزروها در صدر قرار گرفت. در رتبه بعد آمریکا و فرانسه با رشد 200 و 202 درصدی قرار گرفتند و استرالیا نیز با 89 درصد نیز رشد خوبی در تعداد رزرو داشته است.

این کارشناس حوزه گردشگری با خاطرنشان کردن شکل گیری پدیده «انفجار سفر» در تعطیلات آخر سال، تصریح کرد: علی رغم قرنطینه و محدودیت هایی که در دوران کرونا وجود دارد، مردم به طور گسترده در حال رزرو اقامتگاه برای تعطیلات نوروزی هستند.

وی با اشاره به تغییراتی که در ذائقه گردشگران در دوران کرونا به وجود آمده است، گفت: تغییرات زمان اقامت، دینامیک متفاوت رزرو و محبوبیت نوظهور مقاصدی که قابل دسترسی از طریق خودروی شخصی هستند، از جمله تغییرات مربوط دوران پساکرونا خواهد بود.

طالشی ادامه داد: یکی دیگر از مفاهیم جدیدی که در حوزه گردشگری شکل گرفته است، «Go Near» یا همان «سفر به مناطق نزدیک به محل سکونت» است، که به عبارتی تا 350 کیلومتر از محل سکونت گردشگران فاصله دارد و در سال 99 نسبت به مدت مشابه در سال 98، رشد 24 درصدی داشته است.

وی افزود: از سوی دیگر، فاصله زمانی رزرو اقامتگاه تا سفر نیز کاهش 25 درصدی را تجربه کرده است. 

این کارشناس حوزه گردشگری با تاکید بر رشد سفرهای داخلی با محدودیت در سفرهای بین المللی گفت: متوسط نرخ بازگشت سفرهای بومی 92 درصد و متوسط نرخ بازگشت مسافران بین المللی بوده است. همچنین، افرادی که پیش از این سفرهای بین المللی در اولویت آنها بود، در شرایط کنونی بیشتر به سفرهای بومی و ایرانگردی می پردازند.

در ادامه شهاب شهوازیان، مدیر بازاریابی پلتفرم اتاقک به اقدامات نوآورانه و خلاق این سامانه در طی بحران کرونا اشاره کرد و گفت: مردمی که از طریق پلتفرم‌ها سفر و مقصد گردشگری خود را انتخاب می‌کنند، به بهداشت و رعایت پروتکل‌ها حساسیت بیشتری دارند و بنابراین از اقدامات موثر اتاقک که می‌تواند کمک و یا فرهنگ‌سازی و الگو برای شرکت‌ها سازمان‌های مسئول و سفر مسئولانه و پاک باشد، افزایش نظارت و آموزش‌هایی است که هم به میزبانان و هم مهمانان برای حفظ پروتکل‌های بهداشتی مبارزه با کرونا در سفر داده شد. در این زمینه کمپین اتاقک پاک راه‌اندازی شد که در آن با سخت‌گیری‌های گسترده، گواهینامه اتاقک پاک به برخی اماکن اعطا شد و مردم نیز می‌توانند با اعتماد کامل از این اماکن استفاده کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |