سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 135516 18:58 1399/12/12
پتروپالایشگاه‌ها در مسیر دستیابی به حاشیه های جذاب

پتروپالایشگاه‌ها در مسیر دستیابی به حاشیه های جذاب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پتروپالایشگاه‌ها در مسیر دستیابی به حاشیه های جذاب

پتروپالایشگاه‌ها در مسیر دستیابی به حاشیه های جذاب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ثابت شده است که سال گذشته برای تولیدکنندگان در سراسر جهان چالش برانگیز بوده است اما اینکه چگونه تولیدکنندگان نفت می توانند به تعادل بازارهای نفت و بخش پالایش در سال 2021 کمک کنند دغدغه بسیاری از صاحنظران است و در این بین تصمیم های گروه اوپک پلاس دراین میان برای تعادل بازار نفت بی تاثیر نبوده است.

به گزارش جهان اقتصاد، عرضه نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) - پس از هفت ماه افزایش پیاپی - در ماه فوریه کاهش یافت و  دلیل کاهش تولید نفت اوپک، کاهش تولید داوطلبانه عربستان افزون بر سهمیه‌اش در توافق ائتلاف اوپک و متحدانش (اوپک پلاس) بود.

۱۳ عضو اوپک در ماه فوریه ۲۴ میلیون و ۸۹۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کردند. این رقم ۸۷۰ هزار بشکه در روز کمتر از ماه ژانویه بود. این نخستین کاهش تولید ماهانه این سازمان از ژوئن ۲۰۲۰ است.

این در حالی است که عربستان اعلام کرد که به‌دلیل نگرانی از کندی بهبود تقاضا تولید خود را در ماه‌های فوریه و مارس به‌طور داوطلبانه یک میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد.

عربستان درحالی تولید نفت خود را در ماه فوریه روزانه ۸۵۰ بشکه کاهش داد که صادرات این کشور در این ماه بالاتر از حد انتظار بود.

درحالی که قیمت نفت به بالاترین رقم در ۱۳ ماه گذشته رسیده، وزیران نفت و انرژی این ائتلاف قرار است روز پنجشنبه (۱۴ اسفندماه) درباره تسهیل کاهش تولید تصمیم بگیرند.

سطح پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید در ماه فوریه ۱۲۱ درصد بود، این در حالی است که پایبندی این سازمان به توافق یادشده در ماه ژانویه ۱۰۳ درصد بود.

درهمین زمینه، یوسف موسایی، کارشناس حوزه انرژی، در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد اظهار کرد: آخرین چشم انداز تصمیم برای میزان تولید اوپک پلاس، تحولات همه گیری کرونا و انتقال انرژی را به عنوان موضوعات اصلی برجسته می کند که قرار است در این سال نقش اساسی داشته باشند.

وی افزود: به دنبال شوک بی سابقه تقاضای نفت در سال 2020 در میان بیماری همه گیر، کارشناسان انرژی پیش بینی کردند سال2021 کل تقاضا به طور متوسط7.96 میلیون بشکه در روز باشد که 6.3 میلیون بشکه در روز بیشتر از سطح سالانه 2020 است.

وی تصریح کرد: پیش بینی های کوتاه مدت بر این فرض است که با توزیع واکسن تا سال 2021 و تسریع روند واکسیناسیون، با توجه به چشم انداز اقتصاد جهان، 5 درصد رشد پیش بینی می شود ولی نکته مهم درباره سرعت جهانی رشد تقاضای نفت، به سرعت توزیع واکسن کرونا و بهبود اقتصاد جهانی بستگی دارد.

وی بیان کرد: در سمت عرضه، تمام نگاه ها به برنامه اوپک پلاس برای «کاهش مهار تولید» خواهد بود و این گروه قرار بود از ژانویه 2021 محدودیت تولید خود را با 2 میلیون بشکه در روز تا 5.8 میلیون بشکه در روز کاهش دهد. اما این توافق با توافق پیچیده ای که در ماه دسامبر انجام شد و بازده تولید را برای «هر ماه» تعیین کرد، گره خورد، چراکه فرض بر این بود تا تولید از ماه آوریل به تدریج کاهش یابد اما آنچه تجربه شد این بود که تصمیمات اوپک پلاس برای این سال قطعیت زیادی ندارد.

وی ادامه داد: اما در سال 2021 برای تعادل بازار به برخی از محدودیت های تولید نیاز است که اوپک پلاس می تواند در هر ماه درباره معاملات مذاکره کند و به محدودیت تولید متعهد بماند .

موسایی عنوان کرد: پیش بینی می شود كه تولید در سال 2021 براساس نرخ متوسط سال 2020، در هر سال 500 هزار بشكه در روز كاهش یابد؛ ولی انتظار می رود كه فعالیت حفاری و اکتشاف با افزایش چشم گیری رو به رو شود، از این رو همچنان این افزایش، تاثیرپذیری زیادی نسبت به قیمت نفت و تمایل صنعت برای صرف هزینه های بعدی برای رشد دارد .

وی تصریح کرد: با این وجود امسال امید چشمگیری در تولید جهانی نفت خام وجود دارد، اما بخش پالایش همچنان به مبارزه با چالش های ناشی از همه گیری کرونا دست و پنجه نرم می کند حتی با کاهش تولید اوپک پلاس و افزایش ظرفیت های جدید پیش بینی می شود امسال بیش از یک میلیون بشکه در روز ظرفیت پالایش در خاورمیانه و آسیا تکمیل شود، اما باید دید که آیا این سایت های نوساز امکان منطقی سازی بیشتر در اروپا و سراسر آسیا را دارند.

وی اظهار کرد: سال گذشته سهام شرکت های پتروشیمی به واسطه کم شدن تولید محصولات به ویژه درتقطیرهای میانی با توجه به «سقوط تقاضای سوخت جت»کاهش پیدا کرده است از این رو نگاه سرمایه گذاران به شروع دوباره سفرها و کاهش همه گیری است تا مجدد سهام این صنعت مهم دست خوش تغییر شود.

وی با بیان اینکه همچنین بهبود سریع تقاضای بنزین، پس از پشت سر گذاشتن همه گیری می تواند کمکی برای بخش پالایشگاهی باشد گفت: از موارد مهم دیگر در این بخش افزایش قیمت مواد در فرآیندهای نفت خام، نرخ پایین حمل بار و عدم پویایی در قیمت گذاری جهانی برای محصولات پتروشیمی است که این روند در ابتدای سال جاری نیز ادامه دارد و باعث کاهش قیمت ها در اروپا شده است .

وی افزود: با این وجود کماکان قیمت های محصولات اروپایی اکنون کمتر از سنگاپور است زیرا پالایشگاه های آسیایی با نرخ بالایی کار می کنند، زیرا تقاضای نفت در آسیا سریعتر بهبود یافته و سایت های پالایشگاهی و پتروشیمی ها «در حال دستیابی به حاشیه های جذاب»هستند.

موسایی خاطرنشان کرد: یکی از داغ ترین موضوعات امسال در صنعت پالایش، مایعات تجدیدپذیراست، انتقال انرژی برای دستیابی به کم کردن کربن، آرزوی بسیاری از شرکتهای نفتی است، اما این تهدیدی برای تعطیلی پالایشگاه ها است و از جمله اقدامات موثر برای برای انتقال انرژی، سیاست جدید توسط كشورهای آسیایی برای حمایت از تولید و استفاده از بیودیزل است که می تواند در مناطق دیگرجهان نیز موثر باشد .



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |