جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 6407 16:38 1393/08/09
پایه‌های موسیقی محرم سست شده است

پایه‌های موسیقی محرم سست شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پایه‌های موسیقی محرم سست شده است

پایه‌های موسیقی محرم سست شده است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی معتقد است برخی افراد با برنامه‌ریزی و با حمایت کشورهای دیگر موسیقی مذهبی ما را دچار از هم گسیختگی کرده‌اند که این مشکلات سبب شده است پایه‌های موسیقی محرم سست شود

.سرویس موسیقی هنرآنلاین: هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی در گفت‌و‌گو با هنرآنلاین درباره وضعیت موسیقی محرم، گفت: متاسفانه موسیقی محرم از 14 سال پیش دچار پیچیدگی‌های فراوانی شده است که با وجود تاکید جامعه روحانیت و اعتراض به مداحی‌های دم دستی باز هم عده‌ای تلاش می‌کنند تا این راه را ادامه دهند.

این پژوهشگر موسیقی در ادامه بیان کرد: عده‌ای مقاومت می‌کنند و دوست دارند موسیقی محرم را از مسیر اصلی خود دور کنند که متاسفانه این اتفاق افتاده است، همچنین برخی دیگر با برنامه‌ریزی و با حمایت کشورهای دیگر موسیقی مذهبی ما را دچار از هم گسیختگی کرده‌اند که این مشکلات سبب شده است پایه‌های موسیقی محرم سست شود.

جاوید افزود: تا جایی که من در جریان هستم کشورهایی نظیر انگلیس تصمیماتی گرفته‌اند تا آئین‌های مذهبی ایران را نابود کنند و با برنامه‌ریزی سعی دارند در فرهنگ و مذهب ما رخنه کنند که این اتفاق افتاده است. یعنی اینکه از آن جا برای افرادی در ایران پول فرستاده می‌شود و این افراد شیوه‌های جدیدی در موسیقی مذهبی ایجاد می‌کنند و آن را ارائه می‌دهند در نتیجه جوانان با این نوع موسیقی‌های پیش پا افتاده آشنا می‌شوند.

هوشنگ جاوید با اشاره به اینکه برخی نوحه خوانان از ترانه‌های غربی استفاده می کنند، تاکید کرد: چند سال پیش برخی از شاعران جوان از ترانه‌ها و اشعار کشورهای غربی استفاده می‌کردند و در کمال ناباوری شاهد بودیم که مداحان در ایام محرم و صفر این ترانه‌ها را می‌خواندند. در نتیجه موسیقی بی‌ارزش و بی‌محتوا در موسیقی مذهبی ما رسوخ کرده است که بهتر است مسئولین هر چه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی کنند.

این پژوهشگر موسیقی در ادامه خاطرنشان کرد: مثلا مداحان از ریتم‌های موسیقی رپ استفاده می‌کنند و یا اینکه از واژگان بی‌ارزش استفاده می‌کنند و چون جوانان آگاهی درستی ندارند به سمت این نوع موسیقی‌های به اصطلاح مذهبی جذب می‌شوند.

جاوید با اشاره به این پیچیدگی‌های موسیقی مذهبی انقدر زیاد است که جمع کردن آن دشوار است، افزود: متاسفانه نهادهای فرهنگی فقط در ایام محرم و صفر همایش‌هایی را در این زمینه برگزار می‌کنند در صورتی‌که این آسیب شناسی‌ها باید در طول سال صورت گیرد تا در چند سال آینده روند رو به رشدی داشته باشیم.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه پژوهش‌های موسیقی مذهبی باید مستمر باشد، افزود: سوگواری جز مسائل اجتماعی است در نتیجه ما باید این فرهنگ را به درستی به نسل‌های آینده تحویل دهیم، مسئولین باید طرحی را در نظر بگیرند تا از رواج این نوع موسیقی‌ها جلوگیری کنیم.

هوشنگ جاوید با اشاره به اینکه بهتر است موسیقی مذهبی آموزش داده شود، گفت: جوانان گناهی ندارند و نادانسته به سمت این نوع موسیقی‌ها می‌روند در نتیجه ما باید از راه علمی و آموزشی اقدام کنیم. یعنی اینکه در دانشگاه رشته‌هایی در این زمینه ایجاد شود تا عده‌ای آموزش ببینند و در ایام سوگواری به درستی موسیقی مذهبی را ارائه دهند.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند عارف‌پرور باشند، بیان کرد: رشته‌های تعزیه‌خوانی، مرثیه‌خوانی و شبیه‌خوانی باید در دانشگاه‌ها و مراکز دولتی تدریس شود و خوشبختانه ما اساتید برجسته‌ای در این حوزه‌ها داریم که می‌توانیم از وجود آن‌ها بهره مند شویم.

جاوید در پایان گفت: مشکلات موسیقی مذهبی باید ریشه‌یابی شود و اگر این معضلات برطرف نشود آسیب‌ها به حدی می‌شود که دچار سرگردانی می‌شویم و نمی‌توانیم این مشکلات را برطرف کنیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |