سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 158337 18:26 1400/07/26
پایان کابوس دریاچه ارومیه در گروی بازگشت حقابه فراموش شده

پایان کابوس دریاچه ارومیه در گروی بازگشت حقابه فراموش شده

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پایان کابوس دریاچه ارومیه در گروی بازگشت حقابه فراموش شده

پایان کابوس دریاچه ارومیه در گروی بازگشت حقابه فراموش شده

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-دریاچه ارومیه یکی ازمهم‌ترین حوضه‌های آبریز کشوراست که در سال‌های اخیر درمعرض خشکی قرارگرفته‌است.

به گزارش جهان اقتصاد؛ دریاچه ارومیه نیزاز جمله دریاچه‌های کشور است که درسال‌های اخیر با خطرخشک شدن روبروبوده است به طوری که سطح آب دریاچه کاهش داشته ‌است. کاهش سطح سفره‌های آب زیرزمینی و تبخیرآب پشت سدها خود نمونه‌‎ای از زنگ خطر خشکسالی است. پیش تربسیاری از کارشناسان و فعلان زیست محیطی خطر خشکی این دریاچه پهناور را گوشزد کرده بودند.

**تاکید معاون رئیس جمهور بر احیای دریاچه ارومیه

درآخرین جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری بر اتمام و تکمیل اقدامات و طرح‌های نیمه تمام و سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه از جمله طرح‌های انتقال آب از حوضه‌های آبریز و اقدامات محقق کننده تثبیت دریاچه ارومیه تا پایان سال جاری تاکید کرد.

به گفته وی دستگاه‌های اجرایی موظفند نسبت به انجام تعهدات خود درخصوص احیای دریاچه ارومیه به طور کامل عمل کنند. او همچنین وزارت نیرو را مکلف کرد با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و دبیرخانه ستاد احیای دریاچه ارومیه ظرف دو هفته آینده ضمن آسیب شناسی از وضعیت فعلی دریاچه ارومیه و روند اجرای طرح‌های احیای این دریاچه گزارش جامعی مشتمل بر راهکارهای عملی برای تصمیم‌گیری در جلسه آتی ارایه کند.

قاسم تقی زاده خامسی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا نیز روز دوشنبه در صفحه اینستاگرام خود نوشت: اجرای طرح‌های تونل زاب، تصفیه خانه های شهرهای ارومیه و تبریز به عهده وزارت نیرو قرار دارد، از تونل ۳۶ کیلومتری زاب که بلندترین تونل آبرسانی کشور بوده فقط ۲۱۰ متر دیگر باقی مانده که با روند فعلی پیشرفت دستگاه حفار حداکثر ظرف دو ماه آینده حفاری به پایان خواهد رسید و دو ماه فرصت لازم است که دستگاه و ریل ها جمع آوری شود، لذا به احتمال زیاد ان شاالله تا اسفندماه انتقال‌ آب به‌ دریاچه ارومیه از سد کانی سیب آغاز خواهد شد.

به گفته وی قرار است از این تونل سالانه ۵۵۶ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل‌ شود. تصفیه خانه های شهرهای ارومیه و تبریز هم بیش از ۹۰ درصد پیشرفت کار دارند و از این تصفیه خانه ها حدود ۱۱۴ میلیون مترمکعب پساب به‌ دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد. مجموعا سالانه از این سه طرح ۶۷۰ میلیون مترمکعب آب و پساب به دریاچه ارومیه منتقل می شود که تاثیر گذار است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا همچنین اعلام کرد برای احیای دریاچه ارومیه تاکنون حدود ۵۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است که ۲۵۰۰ میلیارد آن برای سد و تونل هزینه شده است و حدود یکهزار و پانصد میلیارد تومان دیگر برای کامل شدن طرح‌ها مورد نیاز است.

در ارتباط با وضعیت کنونی این دریاچه خبرنگارجهان اقتصاد با محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس محیط‎ زیست و توسعه پایدار به گفتگو پرداخته است که در ادامه می‎خوانید.

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار اظهار کرد: در حال حاضر پهنه دریاچه ارومیه به 1423 کیلومتر کاهش یافته است یعنی چالش آب و کاهش شدید سطح تراز دریاچه ارومیه در منطقه اتفاق افتاده است.

وی گفت: این که گفته می‏شود مقدار آب ورودی دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و از آن تحت عنوان خبرهای خوش برای این حوضه آبریز نام برده می‏شود، بنده آن را تکذیب می‏کنم زیرا اصلا اوضاع فعلی دریاچه ارومیه مطلوب نیست.

محبوب‌فر افزود: با توجه به صحبت معاون وزیر نیرو مبنی بر اظهار امیدواری نسبت به آینده دریاچه ارومیه اگر منظور تخریب سدها در سرچشمه‏های این دریاچه و بازگشت آب به طبیعت و دریاچه است، باید به صراحت این مطلب را بیان کند زیرا برداشت‏های بی‌رویه برای کشاورزی، صنعت و شرب در حوضه دریاچه ارومیه  افزایش یافته است و برای استفاده آب این دریاچه  یا انتقال آب و سدسازی صورت گرفته است.

** دریاچه ارومیه نیازمند حقابه فوری

وی عنوان کرد: بازگشایی سدهای ساخته شده برای احیای دریاچه ارومیه می‌تواند اتفاق مبارکی تلقی شود زیرا این دریاچه نیازمند حقابه فوری است.

** سدسازی‏های بی رویه، علت خشکسالی دریاچه ارومیه

به گفته این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار،علت خشکسالی دریاچه ارومیه سدسازی‏های بی رویه درمسیر این دریاچه بوده است. با مراجعه به کارگروه نجات دریاچه ارومیه می‏توان به این نتیجه دست پیدا کرد و با وجود این که معاون وزیر نیز درآن حضور داشته است، اگرانتقال آب از سد کانی‎سیب به دریاچه تا پایان بهمن‌ماه آغاز شود و ورود حقابه به دریاچه اتفاق افتد، به نجات این دریاچه منجرخواهد شد.

وی عنوان کرد: تمام سدسازی‏ها و انتقال آبی که مورد حمایت وزارت نیرو در هرنقطه ای از کشور از خوزستان گرفته تا آذربایجان بود به نابودی منابع آب سطحی کشورمنجر شده است و پس از آن به استفاده از منابع آب سفره‏های زیرزمینی روی آوردند واگر چنین نبود تا این اندازه با پدیده فرونشست و خالی از سکنه شدن نقاط مختلف کشور مواجه نبودیم.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران گفت: از طرفی اظهارات معاون وزیر نیرو در شرایطی مطرح می‏شود که با فاجعه زیست محیطی در ارومیه مواجه هستیم به طوری که دیری نمانده است که دریاچه ارومیه از نقشه جغرافیایی ایران حذف شود یعنی کاهش سطح دریاچه ارومیه تا این اندازه مساله‌ساز شده است که می‏توان ادعا کرد که این دریاچه ظرف ماههای آینده محو شود.

محبوب‌فر با اشاره به صحبت مدیرکل آبفای آذربایجان غربی مبنی بر وضعیت هشدار دریاچه ارومیه با توجه به کاهش سطح این دریاچه  گفت: برهمین اساس معاون آبفای وزارت نیروگفته است که آب از سد به این دریاچه ورود کند.

به گفته وی، نزدیک به دومیلیارد مترمکعب از حجم آب دریاچه ارومیه در طی یکسال گذشته کاهش پیدا کرده است و نزدیک به 16 میلیارد متر مکعب حقابه طلبکار است.

وی گفت: معاون وزیر نیرو هنگامی بازگشایی سد کانی سیب بر روی دریاچه ارومیه را عنوان می‏کند که باید بدانیم این حجم از آب سد حقابه دریاچه ارومیه را جبران می کند یاخیر. درغیراین صورت این گونه به نظرمی‏رسد که وزارت نیرو به دنبال سرگرم سازی مردم منطقه است.

محبوب فرعنوان کرد:عمده ترین مشکل در منطقه پس از خشکی دریاچه مشکل تولید ریزگردها است که نه تنها ارومیه بلکه استان‏های تبریز و تهران را تحت تاثیر را قرارمی‏دهد.

** طوفان‏های نمک خانمان سوز است

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار تاکید کرد: اگرپروژه‏های انتقال آب متوقف نشود و بازگشایی دریچه سدها بر روی دریاچه ارومیه صورت نگیرد، ظرف دو الی سه ماه آینده و در اواخر پاییز کل منطقه را ریز گرد فرا می گیرد و باید گفت طوفان‏های نمک خانمان سوز است و اثرات جبران ناپذیری در حاشیه دریاچه به دنبال دارد و حتی سیر مهاجرت‏ها را از ارومیه و اردبیل به استان‏های دیگر تشدید می‏سازد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |