شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 118871 20:16 1399/08/18
پایان رشد سرسام آور در بازار مسکن

پایان رشد سرسام آور در بازار مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پایان رشد سرسام آور در بازار مسکن

پایان رشد سرسام آور در بازار مسکن

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

یک کارشناس بازار مسکن در گفتگو با جهان اقتصاد اظهار امیدواری کرد:

مهناز اسماعیلی-به دنبال خودداری وزارت راه و شهرسازی از ارایه گزارش بازار مسکن شهر تهران با این وعده که قرار است در آینده آمارهای کشوری منتشر شود، برخی مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس به ارایه اطلاعات از قیمت مسکن پایتخت بر اساس حدس و گمان روی آورده اند.

اخیرا وزیر راه و شهرسازی میانگین قیمت مسکن شهر تهران را متری ۱۵ میلیون تومان اعلام کرده و این درحالی است که آمار بانک مرکزی عدد ۲۶.۷ میلیون تومان را نشان می‌دهد. از طرف دیگر برخی نمایندگان مجلس که به نظر می رسد با رسیدن به ماههای پایانی عمر دولت، انتقادات را افزایش داده اند می گویند قیمت مسکن در بدترین نقطه تهران زیر متری ۱۵ میلیون تومان نیست؛ در حالی که آخرین گزارش بانک مرکزی از مهرماه ۱۳۹۹ نشان می دهد متوسط قیمت هفت منطقه کمتر از ۱۵ میلیون تومان در هر متر مربع است.

این صحبت او واکنش رضایی کوچی، رییس کمیسیون عمران مجلس را به دنبال داشته که اعلام کرده در شرایط کنونی قیمت مسکن در بدترین نقطه تهران زیر ۱۵ میلیون تومان نیست، بنابر این آمارهای ارائه شده وزیر راه با واقعیت کنونی بازار فاصله چشمگیری دارد. او همچنین مدعی شده که وزیر راه برای مدیریت بازار مسکن به دنبال گفتار درمانی و کنترل فضای روانی بازار است که تاثیر زیادی در بهبود بازار نمی گذارد. رضایی البته میانگین قیمت مسکن در تهران را ۲۴ میلیون تومان اعلام کرده که با آمار به روز بانک مرکزی همخوانی ندارد.

در همین رابطه، خبرنگار جهان اقتصاد با مهدی سلطان محمدی، کارشناس بازار مسکن به گفتگو پرداخت.

مهدی سلطان محمدی درباره اختلاف آمار در بخش مسکن گفت: اینکه در ارائه آمار بخش مسکن، مناطقی از تهران را جدا کنیم، به معنی دستکاری در شاخص قیمت مسکن است و این اصلا کار درستی نیست، چرا که در ارائه آمار میانگین همه مناطق را باید در نظر گرفت. در حال حاضر، آماری که بانک مرکزی در بخش مسکن ارائه می دهد، آمار درست و قابل اتکایی است.

این کارشناس بازار مسکن افزود: نمی توانیم بگوییم انتخاب بایدن مستقیما روی بخش مسکن اثرگذار است اما به دلیل اینکه این انتخاب، چشم انداز تعامل ایران و آمریکا را بهتر کرده و فرض بر این است که امکانی برای پیشبرد مذاکرات فراهم می شود و ممکن است فشارهای تحریمی کاهش پیدا کند، بر این اساس انتظارات تورمی کاهش یافته است و همین باعث شده که قیمت ارز کاهش محسوسی داشته باشد و از حداکثر قیمت 32 هزار تومان، به 24 تا 25 هزار تومان برسد که نشان دهنده کاهش 20 تا 25 درصدی در قیمت ارز است.

وی ادامه داد: در بازار بورس و سهام هم قیمت ها کاهش پیدا کرده است و این فضا اگر تداوم پیدا کند و اگر قیمت دلار در همین حدی که هست، تثبیت شود یا اندکی هم کاهش پیدا کند، طبیعتا روی بخش های دیگر هم اثر می گذارد و موج هیجانی که ایجاد شده و باعث رشد قیمت درهمه بخش ها شده بود، طبیعتا کمی آرام تر خواهد شد.

سلطان محمدی با بیان اینکه ما انتظار داریم رشدی به اندازه ماه های پیش در بخش مسکن تجربه نکنیم، تصریح کرد: اما اگر بخواهیم قیمت مسکن کاهش پیدا کند، قیمت دلار باید کاهش بیشتری داشته باشد و برای مدت طولانی تری تثبیت شود،چراکه این چشم انداز، چشم انداز نامطمئنی برای کنشگران اقتصادی است و اینکه دلار در ماه های آتی روی چه قیمتی تثبیت می شود، همچنان مبهم است.

این کارشناس بازار مسکن با تاکید بر اینکه این وضعیت باعث می شود در بخش مسکن کاهش کمتری داشته باشیم، اظهار کرد: به خصوص که بحث چسبندگی قیمت ها را در بخش مسکن داریم به این معنی که وقتی قیمت ها کاهش پیدا می کند، در بخش مسکن این کاهش با تاخیر همراه است.

وی در پایان افزود: از طرف دیگر قیمت نهاده های ارزی در بازار مسکن قابل توجه نیست و بخش عمده ای از قیمت مسکن را تشکیل نمی دهد. با توجه به این موضوعات ما انتظار داریم که چشم انداز رشد سریع قیمت در بازار مسکن تعدیل شود اما برای این این پیش بینی که بگوییم در بازار کاهش قیمت خواهیم داشت، الان زود است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |