پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 21519 19:40 1394/09/25
پایان دوران سقوط قیمت نفت نزدیک است

پایان دوران سقوط قیمت نفت نزدیک است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پایان دوران سقوط قیمت نفت نزدیک است

پایان دوران سقوط قیمت نفت نزدیک است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

جهان اقتصاد آینده بازار طلای سیاه را بررسی کرد

مهدی زاهدی- درحالی که سقوط قیمت نفت همچنان ادامه دارد واین موضوع به یکی از بزرگترین نگرانی های کشورهای دارای ذخایرنفتی تبدیل شده است، عبدالله البدری دبیرکل اوپک روزسه شنبه دراولین نشست انرژی اوپک وهند در دهلی گفت: من تمام عمرم را درتجارت نفت بوده ام و تاکنون شش چرخه قیمت را دیده ام، قیمتهای بسیار بالا و قیمتهای بسیار پایین و این یکی از آن موارد است با این حال معتقدم قیمتهای پایین کنونی نفت ادامه نخواهد یافت و درچند ماه آینده یا ظرف یک سال آینده بازار شاهد افزایش قیمت نفت خواهد بود. درهمین رابطه با دکتر حسن مرادی تحلیل گر اقتصاد انرژی به گفتگو نشستیم و نظرات وی را درباره آینده قیمت نفت نفت جویا شدیم. وی درپاسخ به این سوال خبرنگارجهان اقتصاد مبنی براینکه با توجه به اینکه از یک سو روس ها پیش بینی کرده اند که سقوط قیمت نفت ادامه دار خواهد بود و باید منتظر بحران های بعدی باشیم و همچنین از سوی دیگر مخازن نفت اروپا و چین نیز تکمیل شده است، پیش بینی البدری برچه اساسی صورت گرفته است؟ با اشاره به اینکه در بسیاری از قاره ها  فصل سرما را پیش رو داریم گفت: تقاضا درفصل سرما افزایش خواهد یافت احتمال بهبود وضعیت بازار درآینده وجود خواهد داشت اما شاید یکی از اهداف البدری ایجاد حرکت یا توافقی در اوپک برای بحث های مربوط به سهمیه باشد که به تبع آن بتواند قیمت را افزایش دهد. این تحلیل گر اقتصاد با اعلام اینکه اوضاع فعلی پایدارنیست چون تقاضای جهانی افزایش می یابد خاطرنشان کرد: رایزنی های جمهوری اسلامی ایران و الجزایر که یکی از بزرگترین تولیدکننده های اوپک هستند بی نتیجه نخواهد بود و می تواند به بازیابی وضعیت بازار کمک کند بنابراین ما امیدواریم که این وضع ادامه پیدا نکند چون به نفع هیچ کس نیست. وی با اشاره به اینکه یکی ازمهم ترین دلایل کاهش قیمت،تولید نفت شیل بوده است،گفت: باتوجه به اینکه درحال حاضر قیمت نفت کمتر از ۴۰ دلار است صرفه اقتصادی برای تولید آن وجود ندارد بنابراین ممکن است تولیدکنندگان شیل اویل سایت های خودرا تعطیل کنند که دراین صورت وضعیت بازار بهبود خواهد یافت.
hasan moradiاین کارشناس اقتصاد انرژی درپاسخ به این سوال که آیا با افزایش قیمت نفت،برای شیل نیز صرفه اقتصادی ایجاد خواهد شد یا خیر؟ ،گفت: نه،به این سادگی نیست زیرا تولید شیل اویل درسیستم های غربی، بسیار پرهزینه است و پس از تعطیلی تجهیز دوباره کارگاهها و بازگشت کارگرانی که اخراج شده اند هزینه های سنگینی را تحمیل می کند و امکان ندارد که با حدود ۵ یا ۱۰ دلار افزایش قیمت نفت تولیدکنندگان نفت شیل بتوانند تولید خود را از سر بگیرند.
مرادی در پاسخ به این سوال که سهم نفت شیل در بازار جهان به چه میزان است؟گفت: در بازار داخلی آمریکا سهم بالایی دارد البته آماری از صادرات شیل وجود ندارد اما در بازار تاثیرگذار خواهد بود. وی در پاسخ به این سوال که برخی از تحلیل گران معتقدند کاهش قیمت نفت یک بازی در جهت این موضوع است که قراردادهای جدید ایران با کمترین قیمت بسته شود،گفت:  این موضوع تاثیری در بازی قیمت نفت ندارد، زیرا درموضوع قراردادهای نفتی ایران، یک اجلاس بین المللی درایران برگزار شد و اجلاس دیگری نیز ماه فوریه درلندن برگزار می شود و از بستن این قراردادها تا زمانی که به نتیجه برسد فرصت بسیار زیادی است و ساده انگاری است اگر فکرکنیم این کاهش قیمت به قراردادها نیز سرایت کند. سنگ اندازی عربستان خودزنی است این کارشناس اقتصاد انرژی درباره متفرق و بی نتیجه بودن نشست اوپک نیز گفت: دو قطب اصلی تولید اوپک (ایران وعربستان) هستند و کشورهای دیگر درداخل این قطب ها قراردارند اما متاسفانه این دو قطب باهم تفاهم ندارند و عربستان سعی می کند حتی با ضربه و ضرر به خود، منافع رقبا و شرکایش در اوپک را به خطر بیندازد. مرادی با اشاره به اینکه حجم تولید نفت عربستان بالاست و به همین دلیل تاثیرگذار بوده است ادامه داد: متاسفانه تصمیم درستی که بازار را حرکت دهد و منجر به نتیجه شود اتخاذ نشده است اما فارغ از هرگونه مذاکرات و نتیجه ای، افزایش تقاضا می تواند عامل ثبات و بالارفتن قیمت نفت باشد. این کارشناس اقتصاد انرژی درپاسخ به این سوال که آیا با افزایش قیمت نفت،برای شیل نیز صرفه اقتصادی ایجاد خواهد شد یا خیر؟ ،گفت: نه،به این سادگی نیست زیرا تولید شیل اویل درسیستم های غربی، بسیار پرهزینه است و پس از تعطیلی تجهیز دوباره کارگاهها و بازگشت کارگرانی که اخراج شده اند هزینه های سنگینی را تحمیل می کند و امکان ندارد که با حدود ۵ یا ۱۰ دلار افزایش قیمت نفت تولیدکنندگان نفت شیل بتوانند تولید خود را از سر بگیرند. وی تصریح کرد: برای تولید نفت شیل، قیمت ۶۰ دلار توجیه اقتصادی دارد اما با ادامه روندکنونی ممکن است درسالهای آینده نفت شل به تاریخ بپیوندد.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |