پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 2478 14:40 1393/03/24
پايان پروژه احياي اراضي جنوب شرق کشور

پايان پروژه احياي اراضي جنوب شرق کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پايان پروژه احياي اراضي جنوب شرق کشور

پايان پروژه احياي اراضي جنوب شرق کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مدير پروژه احياي باغات و زمين زراعي نازدشت گفت: پروژه احياي اراضي نازدشت از سال 1388 با مسووليت مطالعاتي و اجرايي شرکت کشت و صنعت شهيد مطهري آغاز و در 30 ارديبهشت ماه سال جاري گزارش اختتام آن شامل احداث 250 هکتار باغ مرکبات و 500 هکتار اراضي زراعي به بهره برداري رسيد.چنگيز گرگ چالاک افزود: اين پروژه با سرمايه اي بالغ بر 57 ميليارد ريال که 28 ميليارد ريال از مجموع مبلغ سرمايه گذاري شده از محل اعتبارات آبياري تحت فشار و توسعه باغات استان هرمزگان و مابقي توسط بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي تأمين و به بهره برداري رسيده است.

وي مهمترين عمليات اجرايي انجام شده اين پروژه را مطالعات و آماده سازي 700 هکتار اراضي، خريد 28 دستگاه ماشين آلات و ادوات، بازسازي و نوسازي ساختمان ها و انبار ها به مساحت 1500 متر مربع، بازسازي و نوسازي و حفر 14 حلقه چاه، احداث شبکه برق و برقدار کردن چاه ها و احداث نهالستان توليد نهال مرکبات عنوان کرد و تاکيد کرد: نهالستان ناز دشت، نهالستان نمونه منطقه از لحاظ کيفيت توليد واريته هاي منطبق با شرايط محيط با حداکثر بهره وري توليد است.
وي باغات احيا شده در اراضي ناز دشت را مجموعا 250 هکتار اعلام کرد و گفت: 228 هکتار آن به مرکبات پرتقال، نارنگي، ليمو و گريب فروت و 20 هکتار به نخيلات و 2 هکتار به انگور با واريته ويژه مقاوم به شرايط منطقه اختصاص يافته است و حدود 450 هکتار از اراضي به زراعت گندم، جو، کلزا و ذرت اختصاص يافته که طي امسال بيش از يک هزار تن گندم در بخشي از اراضي برداشت شده است.
وي گفت: حاصلخيزي زمين هاي زراعي نازدشت بر اساس مطالعات کارشناسان خارجي قبل از انقلاب باعث شده تا طرح احداث فرودگاه براي صادرات محصولات نازدشت به صورت ناقص در منطقه اجرا شود و همين امر حاکي از پتانسيل صادراتي محصولات توليدي اراضي نازدشت دارد.
محمد رضا بابايي يکي از مديران شرکت کشت و صنعت شهيد مطهري با اشاره به مطالعات ويژه ميداني آب و خاک اراضي ناز دشت و حاصلخيزي اراضي گفت: ميانگين توليد گندم کشور چهار تن در هکتار و ذرت علوفه اي 35 تن در هکتار است، در حالي که در اراضي ناز دشت به ازاي هر هکتار هشت تن گندم و 60 تن ذرت برداشت شده که در نوع خود کم نظير است.
وي افزود: به جهت شرايط اقليمي آفات و بيماري هاي مرکبات در اين منطقه بسيار محدود و ناچيز است و به نوعي به جهت استفاده کم از سموم دفع آفات بخش عمده اي از محصولات باغي شرکت نازدشت توليدات ارگانيک محسوب مي شود تا جايي که به جهت قرنطينه بودن منطقه در پروژه گلخانه اي ويژه براي توليد نهال مرکبات از طريق بذر ايجاد شد و پيش بيني مي شود به زودي بخش قابل توجهي از نياز هاي منطقه به نهال هاي مقاوم مرکبات با واربته هاي پر بازده را تامين کند.
سرهنگ مجيدي حاجي زاده فرمانده انتظامي شهرستان رودان نيز با اشاره به نقش اشتغال زايي در کاهش جرايم و بزهکاري هاي اجتماعي گفت: اجراي اين پروژه در نازدشت و روستاهاي زيارتعلي و احمدآباد منجر به کاهش قابل توجه جرايم خرده فروشي مواد مخدر و ساير بزهکاري هاي اجتماعي و حتي افزايش امنيت منطقه براي سرمايه گذاري شده است، به ويژه آن که معدن کروميت رودان در نزديکي همين منطقه اخيرا به بهره برداري رسيده است.
وي افزود: در حال حاضر بيش از 100 نفر به صورت مستقيم در پروژه ناز دشت با ميانگين خانوار هشت نفر اشتغال دارند و طبق پيش بيني هاي صورت گرفته کارشناسان در زمان ثمر دهي کليه باغات بيش از 11 هزار نفر روز کارگر روزمزد امکان اشتغال فصلي را در پروژه خواهند داشت.
جعفر کرامتي بخشدار رودخانه از توابع رودان نيز با اشاره به وضعيت محروم منطقه تاثير به سزايي در شرايط امنيتي، اقتصادي و سياسي بر جاي گذاشته به طوري که صريحا اعلام کرد: به واسطه پروژه نازدشت مطقه مهاجر پذير شده است و ساخت و ساز هاي بي رويه و غير قانوني در جوار پروژه ناز دشت رو به ازدياد است.
وي گفت: برآورد کارشناسان شرکت کشت و صنعت شهيد مطهري حاکي است که در سال جاري حدود 950 تن گندم، 226 تن جو، 600 تن ذرت دانه اي از اراضي زير کشت برداشت شود و افزون بر آن تا سال 1396پيش بيني مي شود، حدود يک هزار تن پرتقال، 248 تن نارنگي، 136 تن ليمو، 256 تن گريپ فروت، شش تن انگور از باغات اصلاح شده برداشت شود.
وي افزود: مهندس قاسمي نژاد که در سال 1367 در حال مديريت و نگهداري و اجراي طرح مطالعات اوليه اراضي نازدشت بود، توسط اشرار منطقه با شليک شش گلوله در ساختمان اداري نازدشت به شهادت مي رسد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |