جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 906 15:45 1393/01/19
پافشاري بر گزينه اي ارزشمند اما خيالي / ماجراي برنج ايراني و سبد کالايي ‏

پافشاري بر گزينه اي ارزشمند اما خيالي / ماجراي برنج ايراني و سبد کالايي ‏

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
پافشاري بر گزينه اي ارزشمند اما خيالي / ماجراي برنج ايراني و سبد کالايي ‏

پافشاري بر گزينه اي ارزشمند اما خيالي / ماجراي برنج ايراني و سبد کالايي ‏

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

علي شفائي: تامين قريب به 160 هزارتن برنج ايراني براي قرارگرفتن در سبد کالايي نوبت دوم، گزينه اي ارزشمند اما خيالي و نشدني است.
به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، اگرچه بسياري از کشورها که در رديف توليدکنندگان بزرگ برنج قراردارند، اقدامات علمي و تجاري زيادي براي تغيير کيفيت و بهبود توليدات خود انجام داده اند، اما همچنان برنج يراني يکي از مرغوبترين برنج هايي است که توليد مي شود که به دليل توليد کمتر از نياز داخل، تا کنون امکان صادرات آن فراهم نشده و مصرف کنندگان ديگر کشورهاي جهان از چشيدن طعم مطبوع برنج ايراني محروم مانده اند.‏
در سال هالي اخير به منظور افزايش توليد برنج داخلي، توليد برنج پرمحصول در برخي مناطق کشور در دستور کار قرارگرفت که به دليل شرايط توليد و تفاوت کيفيت آن با ديگر توليدات داخلي، ميزان توليد اين نوع برنج محدود مانده است.
از بدو اعلام تصميم دولت براي ارائه سبد کالايي به بخشي از خانواده هاي کشور برخي افراد از جمله جميل عليزاده شايق از فعالان بازار برنج، خواستار قرارگرفتن برنج ايراني در اين سبد کالايي شد.
موضوعي که در ابتدا با استقبال بسياري روبرو شد، اما پس از مشخص شدن همه زواياي اين خواسته تعداد مدافعان اين طرح تقریبا به يک نفر کاهش يافت.
با توجه به محدود بودن منابع مالي دولت، امکان قرارگرفتن برنج هاي معمولي توليد داخل در سبد کالايي وجود ندارد، چراکه در بهترين شرايط دولت امکان خريد برنج داخلي با قيمت حدود 5 هزار تومان را خواهد داشت که با توجه به قرارگرفتن 10 کيلوگرم برنج در هر سبد، پرداخت 50 هزارتومان براي برنج هر سبد براي دولت مقدور نخواهد بود.
گزينه ديگر پيش رو، برنج هاي پر محصول توليد داخل است که به گفته عليزاده شايق قيمت هر کيلو از اين برنج 3500 تومان است که در صورت تامين بودجه مورد نياز مي توان از اين توليد داخل براي تکميل سبد کالا استفاده کرد.
اما اين گزينه نيز با مشکل ديگري روبرو است، محدود بودن ميزان توليد برنج پرمحصول در داخل کشور، چنانکه پيش از اين نيز مجتبي خسروتاج معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت از تهيه 10 هزار تن از اين نوع برنج خبرداد و اعلام کرده بود که مسولان استان هاي شمالي از امکان خريد 10 هزارتن ديگر از اين نوع برنج خبرداده اند.
در چنين شرايطي بايد از مطرح کنندگان اين موضوع پرسيد اين همه پافشاري جز فرافکني و برهم ريختن بازار چه هدفي را دنبال مي کند. ايشان بايد پاسخ دهند که در حالي که مسولان دولتي تمهيد لازم براي استفاده از همه آنچه به عنوان برنج پر محصول در بازار وجود دارد براي قراردادن در سبد کالايي را انديشيده اند و براي تامين بيش از 100 هزارتن اختلاف نياز با توليد راهي جز استفاده از برنج وارداتي وجود ندارد، مطرح کردن مکرر اين موضوع از طريق رسانه هاي مختلف چه هدفي را دنبال مي کند.
در حالي که همه مردم ايران در هر مسند و مقامي از مصرف کننده تا تاجر، وکيل و وزير حمايت از توليد داخلي را به عنوان يک اصل باور داشته و به آن پايبند هستند، اما بايد اين مهم را نيز پذيرفت که براي تامين نياز کشور به بسياري از محصولات راهي جز واردات وجود ندارد و در صورت کند يا متوقف نمودن جريان واردات اين محصولات قطعا بازار کشور با مشکل جدي روبرو خواهد شد.
در چنين شرايطي بايد به معدود افرادي که در بازارهاي مختلف و علي رغم علم به اينکه چاره اي جز واردات وجود ندارد، تلاش مي کنند در اين مسير سنگ اندازي کنند یادآوری شد که تحقق اين خواسته جزء برهم زدن بازار، کمبود عرضه، تحريک تقاضا و افزايش قيمت ها نتيجه ديگري نخواهد داشت.
در خصوص قرارگرفتن برنج ايراني در سبد کالا روز گذشته و البته براي چندمين بار جميل عليزاده شايق رييس انجمن برنج ايران به ايلنا گفت: در سبد دوم كالايي بهترين برنج پر محصول ارائه خواهد شد.‏
وي اظهار داشت: امسال برخلاف سالهاي گذشته از 28 اسفند ماه تا 15 فروردين كل كشور تعطيل بود و كسي هم در مورد چگونگي ارائه سبد دوم كالايي و نوع اقلام آن صحبتي نكرده است و از روز شنبه هم كه مسئولين همچنان مشغول ديد بازديدهاي عيد هستند.‏
وي در مورد عرضه برنج ايراني در سبد دوم كالا افزود: در صورتي كه تغييري در اقلام سبد دوم كالايي داده نشود و ميزان برنج را كمتر نكنند؛ گفته شده از برنج هاي داخلي استفاده خواهد شد. هم‌اكنون استانداري گيلان و مازندران براي ارائه برنج‌هاي ايراني در سبد دوم كالا اعلام آمادگي كرده‌اند و از هفته آينده هم كه كار اولين نشاء برنج انجام مي‌شود كشاورزان انبارها را خالي خواهند كرد.‏
وي در مورد نوع برنجي كه در سبد دوم ارائه خواهد شد؛ افزود: اين برنج از بهترين نوع برنج پرمحصول خواهد بود كه هر كيلو 3500 تومان پيش از ايام عيد نرخ گذاري شده و در صورتي كه تا 2 هفته آينده دولت برنجي از كشاورزان خريداري نكند مسلما نرخ‌ها تغيير خواهد كرد.‏



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |