چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 150682 13:02 1400/05/21
ونزوئلا عبرتی برای دیگر کشورها

ونزوئلا عبرتی برای دیگر کشورها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ونزوئلا عبرتی برای دیگر کشورها

ونزوئلا عبرتی برای دیگر کشورها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، بحران اقتصادی عجیب ونزوئلا باعث شده است تا مردم این کشور حتی آن هایی که به دلار دسترسی دارند هم در تهیه مایحتاج روزانه خود با سختی مواجه باشند.

یک شهروند ونزوئلایی ساکن در پایتخت در همین رابطه گفت: حتی برای تهیه غذای دخترانم هم کار خیلی سختی دارم. برای غذا معمولا سراغ اقلام ارزان نظیر کره و پنیر می رویم اما تهیه همین اقلام هم با توجه به سطح درآمدها کار خیلی سختی است.

شاید فکر کنید که او یک شهروند بیچاره است اما اتفاقا در مقایسه با بسیاری از ونزوئلایی ها زندگی بهتری دارد چرا که پسرش که به آمریکا رفته است برای آن ها پول می فرستد. در نتیجه بحران وخیم اقتصادی، بخش قابل توجهی از مردم این کشور نفت خیز به خارج مهاجرت کرده اند تا جایی که حدود ۴۰ درصد ساکنان ونزوئلا از فرزندان، والدین، دوستان و اقوام خود که به خارج رفته اند پولی به شکل دلار دریافت می کنند تا روزگار بگذرانند.

دولت سوسیالیت ونزوئلا به عنوان مسبب اصلی این وضع، حدود دو سالی است که دست از مقابله با ورود دلار به کشور برداشته است. وضع برای آن دسته از مردم که کسی از خارج برایشان پولی نمی فرستد، خیلی بدتر است و آن ها با پولی که هر روز بی ارزش تر می شود نمی توانند چیز زیادی از روی قفسه های فروشگاه ها بردارند.

دولت ونزوئلا این هفته بدون انجام هیچ گونه اصلاحات خاصی اعلام کرد ۶ صفر از پول ملی را حذف خواهد کرد. در حال حاضر یک میلیون بولیوار تنها ۰.۲۵ دلار ارزش دارد! چیزی که مردم این کشور به عنوان حداقل سطح دستمزد در هر ماه دریافت می کنند تنها حدود دو دلار ارزش دارد و لازم نیست اشاره ای شود که چنین مبلغ ناچیزی حتی برای خریدن یک مرغ هم کافی نیست.

نداشتن پول کافی به طرز نگران کننده ای باعث سو تغذیه در بین مردم شده است: طی هفت سال اخیر ونزوئلایی ها ۰ درصد کمتر پروتیین مصرف کرده اند که این رقم برای مرغ از این هم وحشتناک تر و یک کاهش ۸۲ درصدی بوده است. به گفته سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل، حدود یک سوم مردم این کشور هیچ گونه ذخیره غذایی ندارند.

یک استاد بازنشسته در رابطه با وضعیت حقوق ها می گوید: بعد از ۲۷ سال کار و انجام تحقیقات علمی، اکنون حقوق ماهانه من به پنج دلار هم نمی رسد که همین هم بیشتر از حقوقی است که اکثر مریم دریافت می کنند.

دولت ونزوئلا همیشه آمریکا را عامل اصلی مشکلات دانسته اما اقتصاددانان همگی هم عقیده اند که سیاست های غلط خود دولت باعث ویرانی اقتصاد کشوری شده است که زمانی بزرگ ترین ذخایر ارزی دنیا را داشت.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |