جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 6451 16:07 1393/08/10
ولایتی :  مذاکرات هسته ای باید تا سوم آذر به نتیجه برسد

ولایتی : مذاکرات هسته ای باید تا سوم آذر به نتیجه برسد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ولایتی :  مذاکرات هسته ای باید تا سوم آذر به نتیجه برسد

ولایتی : مذاکرات هسته ای باید تا سوم آذر به نتیجه برسد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

تهران- ایرنا- رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مذاکرات میان جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 گفت: نظر جمهوری اسلامی ایران این است که مذاکرات هر چه زودتر به نتیجه ای برسد که در کنفرانس ژنو ، 24 نوامبر (سوم آذر) پیش بینی شده بود.

به گزارش ایرنا، علی اکبر ولایتی عصر شنبه پس از دیدار 'بورگ برنده' وزیر امور خارجه نروژ این مطلب را در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا بیان کرد که نظر وی را درباره تلاش غربی ها برای تمدید مذاکرات به منظور اعمال فشار بیشتر به ایران پرسید.

وی افزود: ایران از همان ابتدای طرح موضوع هسته ای هیچ گاه مذاکرات را رد نکرده و همواره برای حل مسائل مطرح شده در صحنه بین المللی و با توجه به تحریکاتی که برخی کشورهای غربی داشتند طالب مذاکره بوده است.

وی ادامه داد: از ابتدا روش جمهوری اسلامی ایران روشن بود که به دنبال تولید و مصرف صلح آمیز انرژی هسته ای است. برای اینکه یکی از منابع مهم انرژی پاک در آینده انرژی هسته ای خواهد بود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژی مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: روز به روز نیاز بشر به انرژی هسته ای بیشتر می شود و ما نباید به روزی برسیم که برای انرژی هسته ای مجبور شویم از دیگران طلب کنیم که آنها از این موضوع به عنوان یک اهرم علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.

ولایتی افزود: این یک فلسفه حاکم بر روش جمهوری اسلامی ایران در قضیه انرژی هسته ای است و ما از آنچه که کردیم مطمئن هستیم.

وی ادامه داد: درهای مراکز هسته ای ما از جمله نطنز، اراک، فوردو و دیگر مراکز به روی ناظرین بین المللی باز بوده و آمده اند و از این مراکز بازدید کرده اند و وجه مشترک گزارشات سازمان بین المللی انرژی اتمی این بود که هیچ نقطه شک برانگیزی راجع به کاربرد نظامی انرژی هسته ای ندیدند لذا ما می خواهیم هر چه زودتر این مذاکرات به پایان برسد و مطابق با آنچه در ژنو در سال قبل بین ایران و 1+5 مقرر شد را اجرا کنند.

ولایتی اظهار داشت: متاسفانه از یک سو ، ما به تعهدات خود عمل کرده ایم اما آنها به تعهدات خود عمل نکرده اند بلکه برعکس، خود آمریکایی ها بر میزان تحریم ها افزودند و بعضا اظهارنظرهایی خارج از قاعده نیز می کنند که مورد انتقاد کشورهای بی طرف دنیا قرار می گیرد.

وی ادامه داد: اگر مقداری هم از پولی که مربوط به ایران است و آنها به ناحق در انتقال آن وقفه ایجاد کرده اند آزاد کرده اند می خواهند بابت آن به جمهوری اسلامی ایران منت بگذارند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نظر جمهوری اسلامی ایران این است که هر چه زودتر این مذاکرات به نتیجه برسد ولی در عین حال هیچ گاه از مذاکره رویگردان نیست.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در مقطع کنونی سفر وزیر خارجه نروژ به تهران چقدر موثر است، گفت: نروژ کشوری ثروتمند و نسبتا مستقل در اروپا است که در برقراری رابطه با دیگر کشورها روش خود را براساس منافع ملی انتخاب می کند.

ولایتی افزود: وقتی نروژ می بیند که جمهوری اسلامی ایران به رغم همه فشارها از سوی آمریکایی ها و تحریک های صهیونیست ها، توانسته است مشکلات اقتصادی خود را حل کند و به اشکال مختلف تحریم ها را دور زده و با فروش نفت اجناس مورد نیازش را تامین کرده است، به دنبال گسترش روابط خود هستند.

وی ادامه داد: از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون هیچ گاه خارج از تحریم از سوی آمریکا و یارانش نبودیم لذا نروژی ها واقع بین هستند و می بینند از یکسو ایران با وجود تحریم های سخت که آمریکایی ها وعده آن ها را داده بودند و موفق نشدند، پیشرفت کرده است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما با روسیه، جین، هند و تعدادی از کشورهای آمریکای جنوبی، آفریقایی، اروپایی و آسیایی روابط خوبی داریم و به پیش می رویم.

ولایتی اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم و فناوری بسیاری از نیازمندی های خود را تامین می کند و از سوی دیگر به رغم تحریم ها و فشارها هر روز قدرتش در منطقه بیشتر می شود و این موضوع را همگام قبول دارند.

وی ادامه داد: وزیر امورخارجه نروژ در این دیدار گفت که آمده ایم تا از اطلاعات شما با خبر شویم و ببینیم واقعیت تنش های منطقه ای چیست و با توجه به قدرت ایران چگونه می توانید کمک کنید که این تنش ها کاهش یابد.

رییس رکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وزیر خارجه نروژ به عراق رفته بود و با نخست وزیر عراق و رییس اقلیم کردستان دیدار داشته که در این دیدار هر دو از ایران تمجید کرده بودند و آقای بارزانی گفته بود که اگر ایران نبود داعش اربیل را تسخیر می کرد.

ولایتی افزود: این ها وقتی می بینند که ایران بدون هیچ چشمداشتی در جهت مقابله با تروریسم و افراط گرایی در منطقه کار می کند متوجه اهمیت ایران و قدرت آن در منطقه شده اند و می دانند که جز با کمک ایران نمی توانند آرامش را به منطقه برگردانند.

وی ادامه داد: این تصمیم دولت نروژ برای برقراری رابطه با ایران و آمدن وزرای خارجه کشورهای مختلف همچون دانمارک که این روزها یکی پس از دیگری به ایران می آیند حکایت از باز شدن درها بر روی ما است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک گفت: بر خلاف نظر آمریکایی ها، ایران با مقاومت و پایداری توانسته به عنوان قدرت اول منطقه ای و حفظ توانمندی خود در امر هسته ای کار خودش را به پیش ببرد.

ولایتی افزود: مذاکره ادامه پیدا کند یا نکند که ما اهل مذاکره هستیم اما مهم این است که مذاکره کنندگان ما خط قرمزهای ترسیم شده از سوی رهبر معظم انقلاب را رعایت می کنند و ما این روش را ادامه خواهیم داد.

خبرنگاری از ولایتی پرسید: فرستاده جدید ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه اخیرا مطرح کرده است که مناطق امن در سوریه ایجاد شود درحالی که در سخنان خود هنگام سفر به تهران از راه حل سیاسی صحبت کرد، نظر جنابعالی چیست؟

وی پاسخ داد: اگر نماینده سازمان ملل در امور سوریه می خواهد که به سرنوشت اخضرابراهیمی دچار نشود باید مستقل تر عمل کند و تحت تاثیر سخنان برخی کشورهای منطقه که در آرزوی این هستند که بشار اسد رییس جمهور قانونی سوریه را ساقط کنند یا اینکه این خواسته صهیونیست هاست، این آرزو برای آن ها محقق نخواهد شد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نظر شما در خصوص برخی تحلیل های مطرح شده درباره برگزاری مذاکرات سه جانبه وزیران خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون در مسقط چیست؟ گفت: من از این موضوع اطلاعی ندارم اما رابطه ما با عمان همواره از ابتدای انقلاب، دوران جنگ تحمیلی و هم اکنون دوستانه و مثبت بوده است و حساب عمان از برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس همواره جدا بوده است.

ولایتی افزود: عمان همیشه در رابطه با ایران و مسایلش حسن نیت داشته است و در حوزه سیاست خارجی از هرگونه کمک دریغ نورزیده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |