چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 151267 19:25 1400/05/31
وقتی مانع‌زایی جای مانع‌زدایی را می‌گیرد

وقتی مانع‌زایی جای مانع‌زدایی را می‌گیرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
وقتی مانع‌زایی جای مانع‌زدایی را می‌گیرد

وقتی مانع‌زایی جای مانع‌زدایی را می‌گیرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

دردسرهای عجیب برای صنعت بلور در سال «حمایت از تولید»

داستان از جایی آغاز شد که در رسانه ها خبری به نقل از مدیرکل استاندارد استان تهران منتشر گردید که در آن بر لزوم توقف تولید، فروش و انبارش کالای یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مظروفات بلور کشور تاکید شده بود؛ آن هم در سالی که به نام « تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»نام‌گذاری شده است. و تنها به بهانه عدم رعایت الزامات نشانه گذاری علامت استاندارد بر روی کالا.

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، این در حالی است که شرکت بلور نوری تازه یکی از قدیمی ترین و خوشنام ترین تولیدکنندگان بلور کشور با سابقه 25 سال است که  علاوه بر ایجاد اشتغال بیش از 800 نفر به صورت مستقیم و 5000 نفر به صورت غیر مستقیم، در این سال ها با وجود شرایط سخت تحریم توانسته 50 درصد از تولیدات خود را به 35 کشور جهان از پنج قاره صادر کند.

برای واکاوی این مسئله به سراغ «احمدرضا قائدی» مدیر اجرایی شرکت بلور نوری تازه رفتیم تا علت انتشار این خبر را جویا شویم.

وی با توضیح اینکه در دو سال گذشته با وجود چالش ‌هایی همچون تحریم‌ها، بسته بودن مرزها و محدودیت‌های صادراتی، همچنین پاندمی کرونا، این شرکت تلاش کرد تا در راستای افزایش تولید حرکت کند، بیان داشت: هرچند در ابتدای سال 99 و شروع همه‌گیری کرونا به‌ناچار مجبور به تعدیل 100 نفر از پرسنل شدیم، اما با گذشت چند ماه این افراد به سر کار خود بازگشتند و علاوه بر آن، خطوط تولید جدید نصب و راه‌اندازی شد، به‌طوری که امروز نسبت به شرایط آغاز کرونا تعداد نیروی انسانی در این مجموعه 25 درصد رشد داشته است.

وی گفت:‌ پس از مدت‌ها تحمل چالش‌ها و دست و پنجه نرم کردن با آنها، نامه‌ای در تاریخ پنجم تیرماه امسال از سوی اداره کل استاندارد استان تهران مبنی بر باطل شدن پروانه استاندارد و دستور بر توقف تولید و فروش محصولات این مجموعه صادر شد؛ موضوعی که در سال مزین به نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» بسیار عجیب بود.

وی افزود: این در حالی است که تا پیش از اجباری شدن استاندارد محصولات بلور، این شرکت راسا استانداردهای یاد شده را درخواست و دریافت کرد و حضور در 35 بازار هدف صادراتی خود گویای استاندارد بودن تولیدات آن است.

قائدی با تفکیک دو جنبه «ماهوی» و «شکلی» استاندارد، اضافه‌کرد: جنبه ماهوی بدان معناست که محصول باید در آزمون های متعدد شیمیایی و کنترل ظاهری همچون  شفافیت،  نبود زائده برنده، حباب و غیره تایید شود، اما جنبه شکلی به معنای دارا بودن نشان استاندارد، آدرس کارخانه، درج کشور محل تولید و غیره است.

وی با بیان اینکه محصولات این شرکت از جنبه ماهوی استاندارد هیچ مشکلی ندارند و از بالاترین کیفیت برخوردار است، گفت: در جنبه شکلی اما به دلیل قرار گرفتن در شرایط تحریم، به‌ناچار مشخصات یاد شده را برای جعبه‌ها و محصولات درج نمی کنیم تا نه خود و نه خریداران خارجی مشمول تحریم‌ نشویم؛ از طرفی به دلیل شرایط تولید این محصول امکان تفکیک تولید داخل از صادراتی و بسته بندی متفاوت را نداریم و همین مساله اکنون به دستاویزی برای اداره کل استاندارد استان تهران تبدیل شده است.

مدیر اجرایی شرکت بلور نوری تازه تصریح‌کرد: شایسته نیست در سال حمایت از تولید، حتی صحبت از جلوگیری از فعالیت یک کارخانه با 800 نفر نیروی کار مستقیم و حدود پنج هزار نفر نیروی کار غیرمستقیم به دلایل یاد شده به میان بیاید، چه برسد به آنکه در این خصوص نامه نگاری نیز بشود.

وی اظهار داشت: ما حتی به عنوان راهکار جایگزین، به اداره‌کل استاندارد استان تهران اعلام کردیم که به‌جای درج آدرس کارخانه، نام کشور سازنده و دیگر موارد به فارسی؛  QR Code روی جعبه درج شود که مشتری با یک اسکن ساده بتواند به مشخصات مورد نظر استاندارد در وبسایت شرکت دست یابد، اما این اداره کل تاکنون موافقت خود را اعلام نکرده است.

قائدی گفت: در ماه های اخیر شاهد بودیم که اداره‌کل استاندارد استان تهران با رفتاری غیرمتعارف، موضوع غیراستاندارد بودن محصولات و لزوم تعطیلی کارخانه را پیش کشید و حتی آن را رسانه‌ای کرد.

وی ادامه‌داد: ما از ابتدای سال 99 با پیش بینی مشکلات پیش رو در زمینه نشانه گذاری درخواست کردیم تا در جلسات مشترک، چالش های موجود رفع گردد. اما پس از گذشت بیش از هفت ماه و بعد از اعلام تعلیق پروانه استاندارد این مجموعه، به این درخواست پاسخ گفتند.

مدیر اجرایی شرکت بلور نوری تازه تاکید کرد:‌ باید در نظر داشت که آثار و نتایج چنین اقداماتی صرفا محدود به یک تولیدکننده خاص نخواهد بود. اکنون همه تولیدکنندگان با توجه به شرایط تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی کشور تحت فشار بوده و انتظار حمایت‌ از مسوولان را دارند. نباید با رفتارهایی زمینه را برای سوء استفاده دشمنان نظام فراهم کرد.

وی گفت: کیفیت تولید محصولات نوری تازه از سوی سازمان استاندارد با انطباق اعلام شده است و ما انتظار داریم موضوعی همچون عدم درج برخی مشخصات روی جعبه محصول(که آن هم برای دور زدن تحریم‌ها انجام شده و بازارهای هدف صادراتی نیز مشکلی با آن ندارند)‌ را به مانعی اساسی بر سر راه تولید این شرکت تبدیل نکنند و مسوولان ذیربط تعامل بیشتری با تولیدکنندگان داشته باشند.

قائدی با اشاره به اینکه تولید و عرضه محصولات این کارخانه به هیچ عنوان متوقف نشده است و با قدرت ادامه دارد، ابراز امیدوار کرد به زودی مشکل پیش آمده نیز با تعامل درست و سازنده اداره کل استاندارد استان تهران با این واحد تولیدی برطرف شود و اعلام آمادگی کرد تا در نشست های تخصصی دو جانبه راهکارهای حل مشکلاتی از این دست بررسی شود.

وی در پایان درخواست کرد تا در تدوین چنین الزاماتی برای صنایع، شرایط و اقتضائات آن صنعت و شرایط کشور نیز مورد توجه قرار گیرد تا در آینده نیز شاهد بروز چنین مشکلاتی برای واحدهای تولیدی نباشیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |