پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 12009 13:08 1394/02/04
وعده 3 ساله برای پایان خام فروشی

وعده 3 ساله برای پایان خام فروشی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
وعده 3 ساله برای پایان خام فروشی

وعده 3 ساله برای پایان خام فروشی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه تولید: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: صادرات مواد خام از کشور تا سه سال آینده متوقف می شود.

محمدرضا نعمت زاده در آئین آغاز عملیات اجرایی احداث کارخانه ذوب فولاد در شاهرود افزود: صدور مواد خام از کشور باید با سرمایه گذاری برای فرآوری آن، متوقف شود.

وی فولاد را از صنایع محوری کشور برشمرد و تصریح کرد: امروز میزان تولید فولاد کشور حدود 18 هزار تن است که این ظرفیت با سرمایه گذاری بیشتر طی 10 سال آینده به 50 میلیون تن خواهد رسید.

وی افزود: سال گذشته دو و نیم میلیون تن فولاد به خارج از کشور صادر شد در حالی که در سالهای پیش از آن، وارد کننده فولاد بودیم.

نعمت زاده ابراز امیدواری کرد: با سرمایه گذاریهای جدید، ایران اسلامی در آینده به یکی از صادرکنندگان فولاد تبدیل شود و میزان صادرات فولاد کشور به 10 میلیون تن برسد.

وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی احداث کارخانه ذوب فولاد شاهرود، گفت: هر چند ظرفیت فولاد شاهرود کم است ولی در مراحل بعدی این واحد تولیدی توسعه پیدا می کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: امروز نرخ بین المللی فولاد حداقل است و کاهش قیمت فولاد هر چند سال تکرار می شود و شرایط امروز چندان امیدوارکننده نیست.

کارخانه ذوب فولاد شاهرود طی دو سال آینده با سرمایه گذاری 530 میلیارد ریال و پنج میلیون و 120 هزار دلار برای 240 نفر اشتغال ایجاد می کند.

غفلت از معادن به خاطر وابستگی به اقتصاد نفتی

رییس مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم با اشاره به ظرفیت‌های معدنی در استان سمنان، گفت: کشور ما و خصوصا استان سمنان از ظرفیت‌های زیادی در حوزه معادن برخوردار است.

علی لاریجانی از سمنان به عنوان یکی از استان‌های معدنی برتر کشور یاد کرد و افزود: همان‌طوری که مقام معظم رهبری نیز در آغاز سال جاری فرمودند باید به خام فروشی مواد معدنی پایان دهیم.

او با اذعان به این که تاکنون بعلت اقتصاد نفتی به خوبی از ظرفیت معادن استفاده نکرده‌ایم، اظهار کرد: توجه جدی به این بخش و سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند، بخش مهمی از مشکل اشتغال را در کشور مرتفع کند.

نماینده مردم قم، با اشاره به ظرفیت‌های استان سمنان، تصریح کرد: این استان ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف و از جمله در بخش معدنی دارد که باید از این ظرفیت بالقوه به سرعت در جهت رفع مشکلات کشور و به‌خصوص رفع مشکل اشتغال استفاده شود.

لاریجانی با اظهار رضایت از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم در بخش معدن، گفت: توجه به بخش معدن یکی از اقدامات خوب این وزارتخانه است که باید به جد دنبال ‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی از نعمت‌زاده به عنوان یک وزیر علاقمند و کارآمد یاد کرد و افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برای بهره‌گیری بیش‌تر از این ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری در معادن از منابع بانکی و سرمایه‌های صندوق توسعه ملی استفاده بیش‌تری کند. ضمن این که نمایندگان نیز آمادگی دارند از وزارتخانه در این بخش حمایت کنند.

وی هم‌چنین با اشاره به قول مساعد وزیر درباره بهره‌برداری از این پروژه در یک بازه زمانی دو ساله، آن را به فال نیک گرفت و یادآوری کرد: این قول مهندس نعمت‌زاده را در تقویم یادداشت می‌کنیم تا بعد از راه‌اندازی پروژه به بررسی بهره‌برداری آن بپردازیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |