شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 106288 18:26 1399/03/19
وعده احیای کامل دریاچه ارومیه تا سال 1406

وعده احیای کامل دریاچه ارومیه تا سال 1406

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
وعده احیای کامل دریاچه ارومیه تا سال 1406

وعده احیای کامل دریاچه ارومیه تا سال 1406

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

نوبخت سال 99 را سال پایانی اجرای طرح‌های احیایی نامگذاری کرد

گروه امور زیربنایی-با وجود آن که شروع کاهش تراز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۷۴ آغاز شده بود ولی عملاً از سال ۱۳۹۲ عنوان و بودجه موردنیاز برای طرح "مطالعه و طراحی طرح نجات دریاچه ارومیه" در قوانین بودجه سنواتی کشور درج شد. دولت نیز همزمان در سال ۱۳۹۲ با تشکیل کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و واگذاری اختیارات اصل ۱۳۸ قانون اساسی به این کارگروه، اقدامات لازم برای برای احیای دریاچه ارومیه را با انجام مطالعات لازم در این خصوص آغاز کرد.

نقشه راه احیای دریاچه ارومیه مصوب سال ۱۳۹۳ مقرر کرده بود که با اجرای پروژه‌های ضربتی از جمله لایروبی و ساماندهی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ارومیه بتواند وضعیت دریاچه ارومیه را در دو سال نخست اجرای برنامه‌ها در وضعیت تثبیت قرار داده و از ادامه روند افت تراز بیست ساله گذشته آن جلوگیری نماید. خوشبختانه با اقدامات به موقع انجام گرفته این مهم در پایان سال آبی ۹۵-۱۳۹۴ در شهریور ۱۳۹۵ محقق و تراز دریاچه ارومیه در آن تاریخ نسبت به شهریور ۱۳۹۳ کاهشی نداشت.

در دو سال آبی گذشته یعنی سال‌های ۹۶-۱۳۹۵ و ۹۷-۱۳۹۶ دو سال نخست فاز دوم نقشه راه احیای دریاچه ارومیه به معنای قرارگیری در مسیر احیای دریاچه ارومیه از طریق افزایش سالانه تراز دریاچه ارومیه است. وضعیت دریاچه ارومیه پس از گذشت چهارسال از شروع عملیات اجرایی طرح نجات دریاچه ارومیه در فروردین ۱۳۹۷ بهترین وضعیت آن طی هشت سال گذشته از سال ۱۳۹۰ تاکنون بوده و طرح نجات دریاچه ارومیه در شرایط کنونی به لحاظ سطح ۶۳ درصد از سطح اکولوژیک دریاچه ارومیه و به لحاظ حجم ۲۳ درصد از حجم احیای اکولوژیک دریاچه ارومیه دست پیدا کرده است.

با توجه به روان آب‌های شیرینی که وارد دریاچه می‌شود، انحلال در دریاچه رخ داده و نمک‌های کف دریاچه در آب حل شده و دریاچه کمی عمق پیدا کرده که این وضعیت کاسه‌ای موقعیت خوبی برای دریاچه است، در حالی که اگر دریاچه به حالت بشقابی باقی می‌ماند، تابش آفتاب موجب تبخیر آب می‌شد.

از سوی دیگر، مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه تراز سطح آب دریاچه در مرداد ماه سال 98 نسبت به سال گذشته یک متر و 200 سانتیمتر افزایش یافته، خاطرنشان کرده است: در وضعیت مطلوب قرار داریم، ولی فریب این وضعیت را نباید خورد چرا که اگر دریاچه را به حال خود رها کنیم با بالا رفتن دما و تبخیر آب دوباره با مشکل مواجه می‌شویم.

در همین رابطه، روز دوشنبه رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اهتمام دولت برای رفع دغدغه مردم درباره دریاچه ارومیه گفت: دولت تدبیر و امید برای اجرای مگاپروژه انتقال آب از سد کانی‌سیب به این دریاچه ۱۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده است.

به گزارش جهان اقتصاد، محمدباقر نوبخت در ورودی تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه افزود: احیای دریاچه ارومیه یک طرح عظیم ملی بود که مردم سراسر ایران و علاقه مندان به طبیعت را در همه نقاط جهان حساس کرده بود و دولت تدبیر و امید نیز در راستای رفع این دغدغه با همه توان وارد کار احیای دریاچه ارومیه شد.

وی با اشاره به آغاز طرح های احیایی دریاچه ارومیه از سال ۱۳۹۳ بیان کرد: می توانیم امسال را به عنوان سال پایانی اجرای این طرح ها نامگذاری کنیم که در این راستا، ۱۲ طرح احیایی با تلاش خستگی‌ناپذیر دولت تدبیر و امید و همه بخش های مرتبط به سرانجام می‌رسد.

معاون رییس جمهوری اضافه کرد: یکی از قسمت های مهم این طرح ها، انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه بود که در این راستا حدود ۳۶ کیلومتر تونل با هدف انتقال سالانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب به این دریاچه احداث شده است.

نوبخت ادامه داد: این کار در مراحل پایانی است به طوری که در اواخر تابستان امسال انتظار بهره برداری از آن را داریم.

وی با اشاره به لزوم اتمام برخی اقدامات جنبی در راستای افتتاح این خط انتقال گفت: امیدواریم آذر یا دی امسال شاهد افتتاح کامل این طرح مهم احیای دریاچه ارومیه باشیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه از نظر مسائل مالی مشکلی برای تامین اعتبار این طرح وجود ندارد، افزود: حدود پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای تزریق در این طرح انتقال باقی مانده که به صورت نقدی پرداخت می شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کرد: احیای دریاچه ارومیه با اجرای طرح‌های مختلفی از سال ۱۳۹۳ آغاز شد و می توانیم بگوییم امسال بخش بزرگی از این طرح‌ها پایان می‌یابد و به بهره‌برداری می‌رسد.

نوبخت به طرح تونل انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود: خدا را شاکر هستیم که آنچه توسط رییس جمهوری درباره احیای دریاچه ارومیه وعده داده شده بود، به خوبی پیگیری شد.

وی اظهار کرد: افزایش ۲۶ سانتی متری تراز و حدود یکهزار و ۸۹ کیلومتر مربعی وسعت دریاچه ارومیه، نشان از موفقیت این طرح ها در راستای احیای دریاچه ارومیه است .

وی ادامه داد: می توان گفت با اجرای این طرح های دریاچه ارومیه احیا شده و اکنون حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان ارزش طرح های احیای دریاچه ارومیه است.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، موفقیت در احیای دریاچه ارومیه را به ملت بزرگ ایران و مردم غیور و متدین آذربایجان تبریک گفت.

وی اظهار کرد: در کنار  طرح های احیای دریاچه ارومیه، پیگیری های مستمری از سوی استانداری آذربایجان شرقی در خصوص راه آهن میانه به تبریز انجام شد که توانستیم ۱۳۲ کیلومتر از آن را در حد فاصل میانه تا بستان آباد افتتاح کنیم.

نوبخت تاکید کرد: امسال تلاش میکنیم راه آهن میانه را به تبریز و ایستگاه خاوران برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: آنچه دولت قول داده، به آن عمل خواهد کرد.

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در مورد طرح کاداستر نیز گفت: آنچه که در تعهدات سازمان برنامه و بودجه است، از نظر منابع مالی امسال خودمان را آماده کرده ایم که در یک مرحله ۷۰ هزار میلیارد تومان و در مرحله بعد ۸۰ هزار میلیارد تومان برای طرح های زیربنایی استفاده کنیم که کاداستر یکی از آنهاست.

وی همچنین در مورد وضعیت اعتبارات آخرین سفر رئیس جمهوری به آذربایجان شرقی گفت: همان طور که در اعتبارات مربوط به سفر نخست بیش از ۱۰۰ درصد اعتبارات از نظر ریالی تامین شد، خود را متعهد میدانیم که دنبال کار را بگیریم.

نوبخت افزود: جز اولویت های سازمان برنامه و بودجه این است که ۱۰۰ درصد اعتبارات سفر رئیس جمهوری تخصیص یافته و پرداخت شود.

**تکمیل تونل انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه در شش ماه

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اختصاص بودجه ۳۰۰ میلیارد تومانی به طرح انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه با دستور رییس جمهوری گفت: با تکمیل این طرح، دریاچه در سال ۱۴۰۶ به طور کامل احیا می‌شود.

عیسی کلانتری افزود: تونل انتقال آب زاب به دریاچه ارومیه در شش ماه آینده تکمیل می شود و با بهره برداری از آن، حجم آب دریاچه در هفت سال بعد به ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده و این پهنه آبی پس از سال ها احیا می شود.

وی اظهار کرد: با انتقال آب از زاب، سد پسوه و تصفیه خانه های ارومیه و تبریز، سالانه حدود یک میلیارد مترمکعب آب به صورت دائم وارد دریاچه خواهد شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: کارهای عمرانی طرح های احیای دریاچه ارومیه شامل انتقال آب از پسوه، زاب و تصفیه خانه های ارومیه و تبریز امسال باید به اتمام برسد.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین عوامل احیای دریاچه ارومیه، کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی است که تاکنون ۳۶ درصد آن تحقق یافته و بر خلاف تصورات اولیه که گمان می شد کاهش آب منجر به کاهش تولید محصول خواهد شد، طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، حدود ۱۷ درصد افزایش تولید محصولات کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه اتفاق افتاده است.

کلانتری یادآوری کرد: این افزایش نشان می دهد که هدررفت آب در بخش کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه خیلی بالا بوده است.

وی همچنین همکاری مردم و رسانه ها را در کاهش حداکثری مصرف حق آبه دریاچه ارومیه موثر دانست و گفت: شخص رییس جمهوری هم همان طور که در سال ۹۲ قول داده بودند، با وجود تمام مشکلات و محدودیت های مالی، تا حد امکان منابع احیای دریاچه را تامین کردند.

کلانتری اضافه کرد: در هفت سال اخیر به دلیل ممشکلاتت و محدودیت های مالی ۱۲ تا ۱۴ ماه از برنامه زمابندی برای احیای دریاچه ارومیه عقب افتادیم ولی دریاچه در نهایت در سال ۱۴۰۶ به طور کامل احیا خواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |