پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 110274 08:39 1399/06/06
وضعیت وخیم دلار در بازارهای جهانی

وضعیت وخیم دلار در بازارهای جهانی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
وضعیت وخیم دلار در بازارهای جهانی

وضعیت وخیم دلار در بازارهای جهانی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایسنا، فعالان بازار جهانی ارز کماکان منتظر اتخاذ رویکردهای حمایتی جدید در حوزه سیاست پولی آمریکا هستند. تزریق صدها میلیارد دلار نقدینگی به اشکال مختلف هنوز نتوانسته است نیازهای بازارهای مالی را به طور کامل برطرف کند و نگرانی از طولانی تر شدن احیای رشد اقتصادی آمریکا باعث کاهش انگیزه معامله گران به نگهداری دلار شده است.

هنوز شاخص های کلان اقتصادی زیادی بیانگر وضعیت بحرانی در آمریکا هستند و در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری نیز بر ابهام های پیش رو افزوده است چرا که جو بایدن- نامزد دموکرات ها دیدگاه متضادی با ترامپ در حوزه بسیاری از مسائل اقتصادی دارد و پیروزی وی و اجرای برخی از سیاست های وعده داده شده نظیر احیای نظام درمانی دوران ریاست جمهوری باراک اوباما می تواند باعث تغییرات زیادی در مخارج و شرایط بودجه ای دولت شود. بایدن هم چنین گفته است اگر پزشکان تعطیلی فعالیت های اقتصادی را برای کنترل کرونا توصیه کنند به حرف آن ها گوش خواهد داد. کمیته بازار باز در بانک مرکزی آمریکا در واکنش به تحولات اخیر گفته است به برنامه خود برای تزریق نقدینگی به بازار ارز به ویژه در کوتاه مدت شدت خواهد بخشید.

با این حال هنوز هیچ کدام از مقامات فدرال رزرو اشتیاقی از خود نسبت به کاهش بیشتر نرخ بهره نشان نداده اند و به نظر نمی رسد که دست کم در کوتاه مدت شاهد رسیدن نرخ بهره به سطح منفی در آمریکا مانند کشورهای حوزه منطقه یورو، سوئیس یا ژاپن باشیم. هنوز مشخص نیست که سیاستمداران آمریکایی به مانند سران اروپایی بر سر اجرایی شدن حمایت های بیشتر به توافق برسند چرا که اختلاف نظر بین سران جمهوری خواه و دموکرات بر سر بسته حمایتی ادامه دارد و این بار استیون منوچین گفته است دموکرات ها با خیره سری از هر گونه مذاکره برای رسیدن به یک توافق معقول که به نفع شهروندان و مصرف کنندگان آمریکایی باشد، طفره می روند.

در شرایطی که رشد اقتصادی آمریکا در ماه ژوئیه احتمالا به خوبی چیزی که مقامات دولت ترامپ انتظار دارند، نخواهد بود اما لری کودلو- مشاور اقتصادی دونالد ترامپ مطمئن است که شیب رشد اقتصادی صعودی و تند خواهد بود. وی با اشاره به احیای حدود ۹ میلیون فرصت شغلی در سه ماه اخیر گفت: هر حمایتی لازم باشد انجام خواهیم داد تا از احیای سریع اقتصادی مطمئن شویم. با دموکرات ها به رایزنی برای اجرایی شدن یک بسته حمایتی جدید ادامه خواهیم داد.

بن بست مالی ایجاد شده در آمریکا روز به روز معامله گران را بیشتر ناامید می کند. بانک مرکزی امریکا در آخرین نشست هفتگی خود بار دیگر بدون انجام هیچ اقدام جدیدی بر تعهد خود به حمایت از بازارهای مالی و تداوم تداوم اجرای برنامه های فعلی تاکید کرد و به نظر می رسد که دست بانک مرکزی برای اجرای اقدامات حمایتی بیشتر خالی تر از قبل شده است. از سوی دیگر کماکان دولت و کنگره نتوانسته اند به توافقی با یکدیگر برای اجرای یک بسته حمایتی برسند و اصرار دموکراتها روی موضع قبلی خود، نگرانی ها از باقی ماندن رشد اقتصادی در سطوح پایین و آسیب بیشتر به اقشار کم درآمد را تشدید کرده است.

جو مانیمبو- تحلیل گر بازار ارز در موسسه "وسترن یونیون پیمنت" گفت: دلار کار سختی را در برابر سایر رقبا دارد چرا که محیط کلان اقتصاد آمریکا اصلا شبیه شرایط قبل از زمان کرونا نیست و وجود فشار سنگین روی اقتصاد این کشور کاملا حس می شود. اولویت سیاستگذاران مالی باید اکنون روی این مساله باشد که جلوی عرضه سنگین دلار توسط معامله گران را بگیرند.

با وجود انتشار اخبار مربوط به پیشرفت دارویی مقابله با کرونا، این ویروس کماکان در حال گرفتن جان شمار زیادی از مردم جهان است و بیم آن می رود که وضعیت با فرا رسیدن فصل پاییز از این هم بدتر شود.

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که ممکن است هیچ گاه ایمنی دائمی در برابر ویروس کرونا ایجاد نشود و افراد مبتلا به کرونا نباید گمان کنند که دیگر به این بیماری مبتلا نخواهند شد. تاکنون بیش از ۲۴ میلیون و ۲۲۶ هزار و ۱۱۹ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۸۲۶ هزار و ۷۵۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۸۳ هزار و ۱۲۸ نفر، برزیل با ۱۱۶ هزار و ۹۶۴ نفر، مکزیک با ۶۱ هزار و ۴۵۰ نفر، هند با ۶۰ هزار و ۶۲۷ نفر و انگلیس با ۴۱ هزار و ۴۶۵ نفر بوده است.

دریک هالپنی، استراتژیست مسائل ارزی در بانک میتسوبیشی: فکر می کنم معامله گران منتظر رسیدن به تخمین دقیق تری از نتیجه احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند. مساله مهم دیگر این است که بلاخره چه زمانی به واکسن مقابله با کرونا دست پیدا خواهیم کرد. اینکه سال آینده نیز کرونا در سطح جهان یکه تازی برای بازارهای مالی اصلا خبر خوبی محسوب نخواهد شد.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۲۱ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۹۴۵ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰ دلار اعلام شد.

ارزهای اروپایی

تعطیلی گسترده کسب و کارها و اخلال در زنجیره تجاری در نتیجه شیوع کرونا به طرز محسوسی روی عملکرد اقتصادی کشورهای اروپایی تاثیر گذاشت هاست تا جایی که مرکز آمار آلمان در گزارشی اعلام کرد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ به میزان ۹.۷ درصد کوچک شده که این رشد، ضعیف‌ترین رشد اقتصادی آلمان از زمان ثبت داده های رشد در سال ۱۹۷۰ میلادی تاکنون محسوب می‌شود.

هم چنین در مقایسه با رشد مشابه فصل قبل نیز رشد اقتصادی ۵.۲ درصد کمتر شده است. در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۴۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۲۰ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۱ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۸ به ۱.۱۸۲ دلار رسید. به عقیده شماری از تحلیل گران ارزی، اگرچه امکان ریزش دلار در ماه های آینده بالا است اما این ارز به عنوان ارز اصلی جهانی در موقعیت مستحکم تری از آن قرار دارد که انتظار سقوط آزاد آن را داشت.

پاتریک شوویتس- مدیر دارایی بانک جی پی مورگان گفت: نرخ بهره در ژاپن و منطقه یورو منفی است و حمایت های خوبی به شکل اعتبار و تزریق نقدینگی در این کشورها انجام شده است اما نباید فراموش کرد اقتصاد آمریکا وضعیت بسیار بهتری از ژاپن و اروپا دارد و این در بلندمدت معادلات را به نفع دلار تغییر می دهد.

ارزهای آسیایی
بانک مرکزی چین کماکان به برنامه تزریق نقدینگی به بازارهای مالی با هدف کاستن از تبعات اقتصادی کرونا ادامه می دهد. طبق اعلام خبرگزاری دولتی چین، بانک مرکزی این کشور در قالب عملیات ریپو ۱۵۰ میلیارد یوان (حدود ۲۱.۷ میلیارد دلار) نقدینگی جدید به بازار تزریق کرده است. در قالب عملیات ریپو، بانک مرکزی تضمین می دهد اوراق بهادار در اختیار بانک ها را با نرخ سود معین در سررسید معین از آنها بخرد.

عملیات ریپو بانک مرکزی چین در قالب دو برنامه کوتاه مدت (هفت روزه) و میان مدت ( ۱۵ روزه) صورت می گیرد. در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۳۴ درصد کاهش به ۱۰۵.۹۹۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۸۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۸۸۵ یوان چین اعلام شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |