جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 166925 14:44 1400/10/05
وزیر نیرو: 100 شهر در تنش شدید آبی

وزیر نیرو: 100 شهر در تنش شدید آبی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
وزیر نیرو: 100 شهر در تنش شدید آبی

وزیر نیرو: 100 شهر در تنش شدید آبی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، علی‌اکبر محرابیان در جمع خبرنگاران با اشاره به بیانات رهبری در دیدار با نخبگان مبنی بر اینکه مسئله کشور مسئله آب است و به زودی به مسئله مهمتری در دنیا تبدیل خواهد شد، اظهار داشت: این بیانات به این معناست که باید به این بخش توجه ویژه داشته باشیم. اکنون مهمترین انتظار مردم این است که در بخش شرب، کشاورزی و صنعت بتوانیم آب مطمئن و پایدار تامین کنیم. برای دستیابی به این موضوع، اقدامات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در دستور کار قرار داده‌ایم و در هر دو بخش با علم روز و استفاده از توان فرهیختگان بتوانیم مشکلات کشور را حل کنیم.

وی افزود: لازمه حل مشکل آب این است که احکام بودجه تحقق یافته و منابع مالی مورد نیاز تامین شود. در این زمینه وفاق خوبی بین دولت و مجلس وجود دارد و امیدواریم مجلس کمک کند تا ظرف زمانی محدود، مشکلات آب کشور را حل کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه ما در نظر داریم پروژه‌های اثربخشی را که نیمه‌تمام و راکد مانده‌اند فعال کنیم، خاطرنشان کرد: ‌این پروژه‌ها می‌توانند مشکلات زیادی را از بخش آب حل کنند.

محرابیان تصریح کرد: در بخش آبرسانی روستایی برنامه جهشی برای تامین آب پایدار 10 هزار روستا در دستور کار قرار گرفته که اولین قرارداد آن برای تامین آب 7100 روستا با قرارگاه امام حسن (ع) به امضاء رسید که در چارچوب این قرارداد 2100 کیلومتر خطوط انتقال اجرا خواهد شد. در بخش‌های شهری سدها خط انتقال، شبکه آب و فاضلاب، بازچرخانی و رفع تنش آبی، پروژه‌های خوبی پیش‌بینی کرده‌ایم.

وی ابراز امیدواری کرد: با حرکت جهشی و جهادی، ظرف زمان معینی با حمایت بودجه‌ای بتوانیم مشکلات را رفع کنیم.

مقام عالی وزارت نیرو تاکید کرد: نظارت بر پروژه‌ها نیز به لحاظ زمان‌بندی و همچنین منابع اعتباری در دستور کار است. بخشی از منابع مالی از بودجه 1401 و بخشی نیز از بودجه سالهای آتی تامین می‌شود و انتظار می‌رود پروژه‌ها متناسب با اعتبارات، فعال شوند.

محرابیان درباره عدم توجه بخش کشاورزی به موضوع بهره‌وری بیان کرد: امروز در دنیا با استفاده از فناوری‌های روز، میزان مصرف را کاهش داده و تولید و راندمان را افزایش می‌دهند. ما نیز در حوزه کشاورزی افزایش بهره‌وری را در دستور کار قرار دادیم. در بودجه 1401 چند ماده پیش‌بینی شده که از جمله آنها استفاده از فناوری‌های جدید در آبیاری‌های تحت فشار است؛ به این ترتیب که باید حجم آب استفاده شده کم شود، برای این کار باید عزم ملی داشته باشیم تا در مدت‌زمان معین، همزمان با رشد فناوری، حجم آب کمتری مصرف کرده و راندمان را افزایش دهیم.

وی درباره تامین سوخت زمستانی گفت: وزارت نفت تمام تلاش خود را کرده و اقدامات خوبی انجام شده که تا امروز نه خاموشی و نه محدودیتی داشته‌ایم.

وزیر نیرو افزود: عدم خاموشی امکانپذیر است مشروط بر اینکه مصارف صنعت و خانگی مدیریت شود.

محرابیان با بیان اینکه برای تامین سوخت زمستانی همکاری خوبی صورت گرفته اضافه کرد: البته به میزان سرمای دی و بهمن ماه نیز برمی‌گردد. در هر حال برنامه‌ریزی ما به گونه‌ای است که بتوانیم مصرف برق و گاز را مدیریت کرده تا خاموشی نداشته باشیم.

مقام عالی وزارت نیرو در پاسخ به ایلنا درباره واردات آب اظهار داشت: رئیس جمهور در اجلاس عشق‌آباد موضوع همکاری کشورهای منطقه در بخش آب را مورد توجه قرار داد. در این مدت، تاکنون جلسات متعددی با مسئولان کشورهای ترکمنستان، افغانستان، ترکیه، عراق، ارمنستان و آذربایجان برگزار کردیم که اگر توافق و دستاوردی داشته باشد، اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

محرابیان درباره طرح غدیر و پروژه آبرسانی به شهرهای استان خوزستان نیز توضیح داد: در مرحله اول این طرح بنا بر این بود که 10 متر مکعب بر ثانیه، تامین آب از چرخه داشته باشیم که اجرا شده اما این میزان آب کفایت 60 درصد استان خوزستان را نخواهد داشت. موضوع دیگر اینکه کیفیت آب مناسب نیست بنابراین طرح جایگزینی تعریف شده که با اجرای آن، میزان آب دو برابر شده و به 20 متر مکعب بر ثانیه افزایش خواهد یافت و کیفیت نیز ارتقاء خواهد یافت. این آب قرار است از مخزن سد دز تامین شود و در مسیر خود، مصرف آب شرب شهرها را حل کند. این پروژه در بهار 1401 به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی درباره استفاده از آبهای ژرف تاکید کرد: مطالعات و اکتشافات خوبی انجام شده و قرار است با رعایت ملاحظات زیست محیطی به اجرا برسد.

وزیر نیرو در پاسخ به سوال دوم ایلنا درباره شهرهای دارای تنش آبی نیز گفت: مجموع شهرهای دارای تنش 300 شهر هستند و از این تعداد 100 شهر تنش شدید آبی دارند که با اجرای پروژه‌های ویژه، اغلب این شهرها از تنش خارج خواهند شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |