پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 178201 09:54 1401/02/15
وزیر جهاد کشاورزی: اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای تامین امنیت غذایی در کشور

وزیر جهاد کشاورزی: اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای تامین امنیت غذایی در کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
وزیر جهاد کشاورزی: اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای تامین امنیت غذایی در کشور

وزیر جهاد کشاورزی: اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای تامین امنیت غذایی در کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در برنامه صف اول شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: امنیت غذایی یک دغدغه برای همه کشورها است و رسالت تامین غذایی در همه کشورها بر عهده وزارت کشاورزی بوده و نقش اساسی را در این زمینه در دنیا دارد.

وی افزود: چند چالش در امنیت غذایی جهان در سال های اخیر وجود داشته که یکی از آن ها خشکسالی است و واضح است که با افزایش خشکسالی میزان تولید کاهش پیدا می‌کند و با افزایش تقاضا قیمت افزایش می یابد.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: ۸.۵ میلیون تن گندم در سال ۹۹ خریداری کرده ایم که در سال ۱۴۰۰ به ۴.۵ میلیون تن رسیده است و میزان تولید کاهش یافته که پیش بینی های ما در سال ۱۴۰۱ هم همین میزان است و طبیعتاً با توجه به نیاز ۱۲ میلیون تنی گندم باید مابه‌التفاوت آن را وارد کنیم و قیمت های جهانی بر روی بازار ما نیز اثرگذار است.

وی با بیان این که اوکراین در تولید غذا برای جهان نقش استراتژیک دارد، گفت:  اوکراین خاک حاصلخیز چرنوزیوم دارد و ۷۰ درصد روغن آفتابگردان جهان و ۲۵ تا ۳۰ درصد از غلات جهان در این کشور تولید می‌شود و عدم صادرات غذا از این منطقه باعث چالش در جهان شده است.

مقام عالی وزارت ادامه داد: از زمان جنگ اوکراین قیمت اقلام غذایی تا ۱۲۵ درصد رشد داشته است، قیمت جو در جهان ۶۰ درصد و روغن خام ۸۰ درصد افزایش یافته است که یک چالش بزرگ در دنیا محسوب می‌شود و کشورها به سمت ذخیره سازی غذا پیش رفته اند و رقابت فوق‌العاده‌ای در این زمینه در دنیا به وجود آمده است.

وی تصریح کرد: مسئله مهم این است که عمده مناطق درگیر با جنگ در اوکراین مناطق کشاورزی هستند و مشکل انتقال غله و غذا را داریم و تا ۵ سال آینده در تولید غذا در دنیا دچار مشکل خواهیم بود، آمارها نشان می‌دهد که در شکر، گندم، گوشت مرغ، شیر، گوشت گوسفند و گاو افزایش فوق‌العاده قیمت وجود داشته است و کشورها به سمت یارانه کشت، ذخیره‌سازی غذا و افزایش دو برابری ذخایر راهبردی پیش رفته اند، همچنین برخی کشورها به سمت ممنوعیت صادرات، گذاشتن عوارض، محدودیت خرید و جیره بندی گندم، آرد و تخم مرغ سوق پیدا کرده اند تا بتوانند امنیت غذایی کشور خود را حفظ کنند.

ساداتی نژاد عنوان کرد: در ایران هم به سمت ساز و کارهایی رفتیم تا پایداری را ایجاد کنیم که یکی از این سازوکارها کشت قراردادی گندم است.

وی افزود: از ابتدای سال قیمت گندم را به ۱۰۵۰۰ تومان به علاوه یک‌هزار تومان جایزه تحویل، افزایش داده ایم، کل تولید گندم در ۱۴۰۱ را به سمت کشت قراردادی گندم می‌بریم و تمام نهاده‌ها و بیمه کشاورزان توسط کشاورزی قراردادی تامین خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: قیمت کودهای فسفاته و پتاسه را ۴۵ درصد کاهش داده ایم و برای واردات کالا از روسیه و افزایش ذخایر گام‌های اساسی برداشته ایم و در تولید دانه های روغنی به سمت کشت قراردادی رفته ایم.

وی افزود: تخصیص یارانه به کالاهای اساسی باعث می شود این کالاها در داخل کشور نسبت به کشورهای همسایه قیمت پایین‌تری داشته باشند و به همین دلیل کالاهای ایران به سمت کشورهای همسایه قاچاق می‌شود، بسیاری از این کشورها تعرفه خود را برای کالاهای ایرانی به صفر رسانده اند و همین امر مسیر قاچاق را هموار کرده است البته دستگاه‌های ذی ربط تشدید نظارت در حوزه قاچاق را شروع کرده اند اما بازار این کشورها از کالاهای یارانه دار ایرانی اشباع شده است لذا این یک تهدید برای امنیت غذایی کشور است و ما وظیفه داریم که این امنیت غذایی را حفظ کنیم.

ساداتی نژاد ادامه داد: در قانون ۱۴۰۱ ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد و کالاها تنها با ارز نیمایی معامله می شوند و این امر یک الزام قانونی است.وی افزود: در سال گذشته ۸ میلیارد دلار برای یارانه حوزه غذا تخصیص داده شد اما در ابتدای دولت تمام این مبلغ جذب شده بود و باید از همان زمان این آزادسازی نرخ ارز انجام می شد اما طرح دو فوریتی در مجلس رای نیاورد و در نهایت با اذن مقام معظم رهبری در ۷ ماه گذشته این قیمت ها با تامین ارز پایدار مانده است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: اگر به نیمه دوم سال قبل نگاه کنید یک آرامش در بازار به وجود آمد اما با جنگ اوکراین فضا تغییر کرد و ما باید به سمتی برویم که هدفمندی یارانه ها به سمت مصرف کننده نهایی هدایت شود.وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به قاچاق و افزایش شدید قیمت ها در مرز کشور، در خصوص افزایش قیمت گندم صنف و صنعت مجبور به تسریع شدیم چرا که قاچاق های بالایی در این حوزه انجام می گرفت، لذا  قیمت را از ۲۷۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان افزایش دادیم که این افزایش قیمت در محصول ماکارونی هم بروز  کرد اما در تامین این محصول در کشور مشکلی نداریم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ۹ میلیون تومان مصرف سالانه گندم خانوار در کشور است، عنوان کرد: با توجه به شرایطی که در تامین غذا و گندم وجود دارد، با حذف یارانه گندم صنف و صنعت؛ این یارانه را در بسته یارانه‌ای مصرف کننده لحاظ خواهیم کرد.

وزیر جهادکشاورزی گفت: برای افزایش بهره وری تولید محصولات پروتئینی هم با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های دامی می توانیم بهره‌وری را در صنعت دام و طیور افزایش دهیم و انقلاب بهره وری در این صنعت را به وجود آوریم.وی افزود: در سال ۱۴۰۱ هزینه هایی از جمله افزایش هزینه دستمزد و حمل و نقل را داشتیم ولی قیمت های کالاها را ثابت نگه داشتیم و این پایداری را به وجود آوردیم.

ساداتی نژاد تاکید کرد: نان خبازی ها ثابت خواهد بود و تنها صنف و صنعت مشمول این افزایش قیمت شده اند و  پیش از اجرای طرح حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، یارانه این بخش هم به حساب مصرف‌کنندگان واریز خواهد شد.مقام عالی وزارت در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با اهمیت آبخیزداری گفت: تغییر اقلیم شرایط سختی را برای حوزه‌های آبخیز کشور ایجاد کرده است و آبخیزداری و آبخوانداری راه کار مهم برای صیانت از منابع آبی است.


وی افزود: برای جلوگیری از سرمازدگی توافقاتی را با استانداران داشتیم تا صندوق حمایت کشاورزی بتواند با فناوری، رصد و  تسهیلات ارزان قیمت از بروز سرمازدگی در کشور جلوگیری کند.مقام عالی وزارت با اشاره به این که خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی از مباحث مهم وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: دانه‌های روغنی هم در تامین روغن و هم خوراک دام بسیار مهم هستند که کشت برخی از آنها مانند سویا به دلیل پر آب بر بودن با شرایط اقلیمی ایران سازگار نیستند اما برخی دانه‌های روغنی دیگر مانند کلزا قابلیت کشور در ایران را دارند و باید سعی کنیم به سمت خودکفایی در تولید دانه های روغنی پیش برویم.

وی افزود: با توجه به بحران تامین نهاده دامی در دنیا که تهدید برای امنیت غذایی جهان محسوب می‌شود، در سال زراعی آینده به کشاورزان تولید کننده دانه های روغنی یارانه کشت می دهیم و در خرید تضمینی؛ کشاورزان را برای کشت این محصول تشویق خواهیم کرد و پرداخت ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه را از همین امسال شروع کرده ایم.ساداتی نژاد افزود: آیین نامه ای را در زمینه تولید دانه های روغنی ایجاد کرده ایم و تسهیلات ارزان قیمت را برای کشت این محصولات خواهیم گذاشت.

وی با بیان این که بخشی از نهاده ها از خارج وارد می‌شود، ادامه داد: در سال ۴.۶ میلیون تن دانه روغنی وارد می‌کنیم و طبق آیین نامه اگر کسی بخواهد دانه روغنی وارد کند باید بتواند تولید قراردادی را در داخل کشور حمایت کند تا رشد تولید و خودکفایی در نهاده‌های دامی و دانه‌های روغنی داشته باشیم.وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با تمهیدات انجام شده در ذخایر روغن هیچ مشکلی نداریم و تامین به خوبی در داخل کشور انجام شده است.


وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: کشاورزی که چهار تن برداشت می‌کند می‌تواند تا ۱۰ تن برداشت داشته باشد که این کار با دانش قابل انجام است، در حال حاضر ۴ درصد از شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی هستند و با آیین‌نامه دولت تلاش می‌کنیم تا ۲۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی را افزایش دهیم و ۱۰ درصد محصولات تولیدی مربوط به این شرکت ها باشد.وی افزود: در همین راستا سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی باید رویکرد خود را به سمت پارک های علم و فناوری ببرد و از حوزه های دانش بنیان حمایت کند.


مقام عالی وزارت عنوان کرد: رفع تداخلات به ۲.۶ میلیون هکتار در ۶ ماه گذشته رسیده و سه برابر سند صادر کرده‌ایم، ۲۰۰ هزار هکتار سند از فروردین ماه صادر شده و تلاش ما این است که تا سال ۱۴۰۴ تمام اراضی کشاورزی کشور سند دار شوند.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: از کشاورزان کشور که در تامین امنیت غذایی اقدام می‌کنند تشکر می‌کنم و وزارت جهاد کشاورزی تلاش خود را برای امنیت غذایی و جبران هزینه‌ها انجام خواهد داد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |