جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 8021 13:09 1393/09/25
وزیر ارشاد: موقوفه ها باید به نیاز جامعه پاسخ دهد

وزیر ارشاد: موقوفه ها باید به نیاز جامعه پاسخ دهد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
وزیر ارشاد: موقوفه ها باید به نیاز جامعه پاسخ دهد

وزیر ارشاد: موقوفه ها باید به نیاز جامعه پاسخ دهد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این که موقوفه ها باید نیاز هر دوره زمانی را پاسخگو باشد افزود: ضروری است بخشی از موقوفه ها به سوی نیاز جامعه سوق داده شود.

به گزارش ایرنا، علی جنتی روز سه شنبه در ششمین همایش وقف و رسانه با تاکید بر این که مقوله وقف تنها به ما مسلمانان و ایرانی ها مختص نیست گفت: بسیاری از انسان ها به دلیل حس نوع دوستی و عواطفشان به فکر دیگران و آیندگان هستند.

وی با بیان این که قبل از اسلام امر وقف در جوامع مختلف مشاهده شده است افزود: بعد از ظهور اسلام و حتی بین ادیان غیر توحیدی نیز وقف شایع بوده است.

وزیر ارشاد با اشاره به این که برخی از مناسک مانند زیارت بقاع متبرکه در اسلام و حتی در دیگر ادیان نیز مشاهده می شود افزود: هم اکنون بسیاری از بودایی ها در شرق آسیا در اماکن متبرکشان شمع روشن می کنند و در صندوق نذورات پول می ریزند.

وی با بیان این که بحث وقف در کشورهای غربی نیز گسترده شده است افزود: بسیاری از مراکز بهداشتی، آموزشی در غرب موقوفه هستند.

جنتی در ادامه افزود: بسیاری از دانشگاه های مطرح در غرب موقوفه هستند و حتی هزینه هایشان را از برخی موقوفه های دیگر تامین می کنند.

وی در خصوص وقف در ایران افزود: اقلیت های مذهبی همچون مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان نیز در ایران موقوفه های بسیاری دارند.

وزیر ارشاد با بیان این که در دوره هایی در ایران وقف رونق بسیاری داشته است افزود: در اصفهان دوره سلجوقیان و خراسان بزرگ دوره تیموریان موقوفه های بسیاری ایجاد شده است.

وی در ادامه اوج موقوفه در ایران را در دوران صفویه و زمان شاه عباس اعلام کرد و افزود: در فرهنگ اسلامی ما سنت موقوفه امری مقدس بوده است و شهرهایی مانند سرخس، چناران و یاسوج و مشهد بخشی یا تمام آن موقوفه هستند.

جنتی در ادامه توجه به وقف نامه ها را منبعی برای مشاهده نیاز آن موقع جوامع دانست و افزود: در دوران کنونی ما وقف در حوزه های جدیدی همچون فرهنگ و حوزه های اجتماعی مشاهده می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد باید بخشی از موقوفه ها را به سوی ساخت کتابخانه، اهدای کتاب ، چاپ کتاب های مفید، ساخت فیلم و سمفونی های زیبای مورد نیاز جامعه سوق داد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |