پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 4634 15:15 1393/05/26
وزير ارشاد مطرح کرد: کنسرت هايمان را بايد در بهترين سالنهاي اروپا برگزار کنيم

وزير ارشاد مطرح کرد: کنسرت هايمان را بايد در بهترين سالنهاي اروپا برگزار کنيم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
وزير ارشاد مطرح کرد: کنسرت هايمان را بايد در بهترين سالنهاي اروپا برگزار کنيم

وزير ارشاد مطرح کرد: کنسرت هايمان را بايد در بهترين سالنهاي اروپا برگزار کنيم

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اينکه چرا کنسرت هايمان نبايد در بهترين سالن هاي اروپا اجرا شود و يا از سوي ديگر چرا فيلم هاي سينماي ايران نبايد اکران جهاني داشته باشند، گفت: ما در اين عرصه دو هدف را دنبال مي کنيم هم هنر خودمان را عرضه و هم توانايي هايمان را به دنيا ثابت مي کنيم.
به گزارش   مهر، علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي شامگاه شنبه 25 مرداد ماه در مراسم دهمين سالگرد صندوق اعتباري هنر گفت: براي من هر مناسبتي که توفيق پيدا کنم در جمع شما عزيزان باشم مغتنم است و امروز هم يکي از آن مناسبت ها است که فرصتي فراهم شده تادور هم جمع شويم.
وي عنوان کرد: همه قبول داريم هنرمندان ما سرمايه اجتماعي کشور هستند و در همه دنيا به هنرمندان توجه مي کنند و تلاششان بر اين است که اين سرمايه هاي اجتماعي را حفظ کنند. ما در کشورمان ايران در حوزه هاي مختلف شاهد سرمايه هاي اجتماعي فراواني هستيم. در حوزه اقتصاد با يک نوع سرمايه درگير هستيم و در حوزه فرهنگ و هنر سرمايه هاي ديگري داريم.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: کشوري مي تواند موفق باشد که ميان سرمايه هاي اقتصادي و اجتماعي تبادل کند به نحوي که بتواند از هر دوي اين سرمايه ها به نحو احسن استفاده کند. اگر نتوانستيم سرمايه اجتماعي را تقويت کنيم هيچ گاه به توسعه دست پيدا نمي کنيم و عکس آن هم همين است اگر سرمايه اجتماعي داشته باشيم و نتوانيم در جهت رشد و شکوفايي اقتصاد از آن بهره ببريم به بيراهه رفته ايم.
جنتي در ادامه سخنانش گفت: در اين مراسم عنوان شد که نبايد آثار ايراني را به خارج از کشور ببريم و عرضه کنيم اما من بحثم اين است که بايد اين اتفاق بيافتد. چرا نبايد کنسرت هايمان در بهترين سالن هاي اروپا اجرا شود و يا از سوي ديگر چرا فيلم هاي سينماي ايران نبايد اکران جهاني داشته باشند. ما در اين عرصه دو هدف را دنبال مي کنيم؛ هنر خودمان را عرضه مي کنيم و توانايي هايي خود را به دنيا ثابت مي کنيم.
وي افزود: هنرمندان ما در حوزه هنرهاي تجسمي ارزش واقعي خودشان را پيدا کرده اند و اين خود يک امتياز محسوب مي شود. چند وقت پيش در حراجي که در هتل آزادي انجام شد در يک شب 90 تابلو به فروش رفت و 13 ميليارد تومان عوايد فروش اين آثار بود. اگر هنرمند اثر فاخري توليد کند مي تواند اميدوار باشد که هزينه هاي مالي آن اثر هنري تامين خواهد شد.
جنتي تصريح کرد: در حوزه هنرهاي نمايشي با محدوديت هايي مواجه بوديم و بخش دولتي قيمت بليت ها را مشخص مي کرد که من گفتم اين قانون را برداريد که خود هنرمندان قيمت آثار هنري شان را تعيين کنند. بايد فضا را به سمتي ببريم تا هنرمند بداند که کارش يا اثرش ارزش مادي خود را پيدا مي کند. اميدوارم در يک پروسه چند ساله اين هدف ما به ثمر بنشيند.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه سخنانش در خصوص صندوق اعتباري هنرمندان گفت: امسال دهمين سال تاسيس اين صندوق است و در طول سالهاي گذشته خدمات خوبي ارائه شده اما اين صندوق نتوانسته خودگردان شود. ما با بدهي ميلياردي اين صندوق را تحويل گرفتيم که طي يکسال اخير اين رقم بيشتر هم شده است. تلاشمان بر اين بوده است تا بتوانيم حامي هنرمندان باشيم و در اين مسير قدمهاي موثري برداشته ايم.
وي خاطرنشان کرد: در هيات امناي اين صندوق هنري از شخصيت هاي بانکي و اقتصادي دعوت شده است تا بتوانند ما را در جهت دستيابي به هدفهايمان ياري کنند. در هيات مديره صندوق اعتباري هنرمندان هم از افراد کاربلد دعوت کرديم تا ما را ياري کنند
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه در مورد صندوق اعتباري هنرمندان عنوان کرد: حمايت هاي توسعه اي و مشارکت در توليد آثار هنري در دستور کار اين صندوق قرار دارد. اعطاي وام به هنرمندان براي توليد اثر هنري از ديگر هدفهاي ما در اين صندوق است. حمايت هاي بيمه اي اعم از تامين اجتماعي، بيمه تکميلي و درمان، حوادث و حمايت هاي ويژه در خصوص وضعيت معيشت هنرمندان در دستور کار قرار گرفته است و اميدواريم که بتوانيم در اين مسير اقداماتي را انجام دهيم.
جنتي تصريح کرد: تا پايان مهرماه 36 هزار نفر عضو صندوق بودند که تعدادي از اين نفرات پالايش شدند. از اين مجموعه 30 هزار نفر بيمه تامين اجتماعي هستند و در سال 92، 20 هزار نفر از خدمات بيمه تکميلي استفاده کرده اند. در طول اين مدت دوستان فعاليت هايي را انجام دادند تا صندوق اعتباري هنر بتواند به اهداف خود برسد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: من از همين جا اين وعده را به شما بدهم که صندوق اعتباري هنر آماده همکاري با نهادهاي مختلف است و در اين مسير تفاهم نامه هاي مختلفي با نهادها و ارگان ها امضا کرده است. کارت اعتباري هنر يکي ديگر از مزاياي اين صندوق است که اين کارت مي تواند دربرگيرنده 13 تا 14 نوع خدمات باشد و اطلاعات زيادي مي تواند در اين نوع کارت ثبت شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي  در پايان اظهار اميدواري کرد که در طول سال جاري گامي برداريم و سال ديگر که در اينجا ايستاديم بتوانيم گزارشي از عملکرد يکساله صندوق اعتباري هنر ارائه کنيم و باز اميدوارم که در اين مسير خدمت ناچيزي به اصحاب فرهنگ و هنر کرده باشيم و در جهت حفظ منزلت شخصيت ها و  هنرمندان خود تلاش کنيم تا آنها در فضاي آرام و بدور از تشويش بتوانند آثار فاخر توليد کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |