پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 194682 09:50 1401/06/17
وزارت صمت در هفته ای که گذشت

وزارت صمت در هفته ای که گذشت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
وزارت صمت در هفته ای که گذشت

وزارت صمت در هفته ای که گذشت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از مهر، شناور بودن تعرفه واردات خودرو، آغاز دور سوم قرعه کشی، ۲ هزار خودروی خارجی همچنان در بنادر، راه‌اندازی سامانه یکپارچه برای تسهیلات ارزی و ریالی، تولید خودروی ایرانی در ارمنستان و مسدود شدن ۳۵۰ وبگاه توزیع کالای قاچاق از جمله اخبار مهم این هفته حوزه صنعت، معدن و تجارت بود.

دور سوم قرعه کشی خودرو

ثبت نام در سومین دور قرعه‌کشی خودرو از دیروز چهارشنبه آغاز شده و تا روز جمعه ۱۸ شهریور ماه ادامه دارد؛ متقاضیان در این بازه زمانی به صورت ۲۴ ساعته مهلت ثبت نام برای خرید ۶۰ هزار دستگاه خودرو را دارند.

تعرفه شناور برای واردات خودرو

طی هفته جاری سید رضا فاطمی امین وزیر صمت در یک نشست خبری ضمن تشریح جزئیات واردات خودرو و نحوه عرضه آنها در بورس کالا، گفت که تعرفه واردات خودرو به صورت شناور خواهد بود زیرا ممکن بود به خاطر نامتوازن بودن عرضه و تقاضا، تعیین عدد ثابت برای تعرفه، برای واردکننده سود زیاد و رانت ایجاد کند، بنابراین قرار شد برای از بین بردن رانت، به جای یک سود بازرگانی ثابت، میزان سود واردکننده تعیین شود.

آغاز تدوین دستورالعمل اجرایی واردات خودرو

امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به روند روبه بهبود شاخص‌های رشد صنعت خودروسازی، از آغاز تدوین دستورالعمل اجرایی واردات خودرو توسط وزارت صمت خبر داد.

تردد ۱۲ میلیون خودرو و موتور فرسوده در کشور

محمود مشهدی شریف رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو به مهر گفت: ۲.۵ میلیون خودروی فرسوده و ۹.۵ میلیون موتور سیکلت فرسوده در حال تردد است.

وی در مورد ادعای وزارت صمت مبنی بر کمبود برگه گواهی اسقاط نیز گفت: می‌خواستند قانون ساماندهی صنعت خودرو را دور بزنند و متوسل به یک غیرواقعیت شدند. در حالی که همین الان ۵۰ هزار گواهی اسقاط موجود است.

بخش خصوصی خواستار تک نرخی شدن ارز شد

رؤسای اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف ایران در نامه‌ای به رئیس جمهوری ضمن برشمردن ۴ مانع بر سر راه توسعه صادرات غیرنفتی، نکات لازم برای تداوم روند رو به رشد صادرات غیرنفتی کشور و نیاز به استمرار کسب درآمدهای ارزی اعلام کردند و خواستار تک نرخی شدن ارز شدند.

راه‌اندازی سامانه یکپارچه برای تسهیلات ارزی و ریالی

سید رضا فاطمی امین وزیر صمت گفت: طبق مصوبه امروز هیئت دولت بانک مرکزی موظف شد سامانه یکپارچه‌ای برای تسهیلات ارزی و ریالی راه اندازی کند تا کل فرایند و میزان سود در آن ذکر شود.

شرایط ترخیص ۲ هزار خودروی خارجی دپو شده

۴ سال از ممنوعیت واردات خودرو می‌گذرد و از ۱۲ هزار خودرویی که به دلایل قانونی اجازه ترخیص نداشتند، ۲ هزار خودرو همچنان در بنادر مانده‌اند که ترخیص آنها نیاز به تدبیر دولت و قوه قضائیه دارد.

خط تولید تیبا و تیبا ۲ همچنان متوقف است

مصطفی آجرلو مدیرکل روابط عمومی سازمان ملی استاندارد ایران در توئیتی نوشت: خط تولید تیبا و تیبا ۲ همچنان متوقف است. فقط برای انجام تعهدات قبلی، با رفع عیوب و انجام شروط تعیین‌شده برای ثبت‌نام‌کنندگان و تا پایان تعهدات قبلی، مجوز موردی با پیوست فنی صادر می‌شود.

ایران در ارمنستان، خودرو تولید می‌کند

تریان، معاون وزیر اقتصاد ارمنستان با استقبال از ساخت خودروی ایرانی در این کشور، گفت: ما آماده هستیم تا در بحث زیرساخت و تأمین زمین مناسب با شرکت ایرانی همکاری داشته باشیم و پیشنهاد می‌کنیم هیأتی به ارمنستان سفر کنند تا مقدمات این پروژه آماده شود.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنیم همراه این هیأت خودرویی، هیأتی متشکل از تولیدکنندگان لوازم خانگی و الکترونیکی نیز به ارمنستان اعزام شوند، زیرا مایل هستیم در این خصوص نیز خط تولید مشترک احداث شود.

۳۵۰ وبگاه توزیع کالای قاچاق مسدود شد

یاسر سوادکوهی، مدیرکل دفتر هماهنگی مقابله قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: مبارزه با کالای قاچاق هم در سطح عرضه و هم در انبارش و نیز فضای مجازی در حال انجام است. در فضای مجازی بیش از ۳۵۰ وبگاه توزیع کالای قاچاق شناسایی و فیلتر شدند.

دلایل کاهش سهم ایران در بازار عراق

بررسی آمارهای تجارت خارجی در حوزه بازار عراق طی ۵ ماه نخست سال جاری نشان می‌دهد که در این بازه زمانی ۸ میلیون و ۶۵۵ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۹۶۱ میلیون دلار به این کشور صادر شده که نسبت به ۵ ماه نخست سال قبل با کاهش ۶.۳ درصدی در ارزش و ۲۸.۷ درصدی در وزن داشته است.

اگرچه ارقام ذکر شده چندان بزرگ به نظر نمی رسند اما با توجه به اینکه عراق یکی از اصلی ترین شرکای تجاری ماست و همواره جزو ۱۰ کشور نخست در خرید کالای ایرانی بوده، کاهش صادرات به این کشور آن هم در شرایطی که عراق با وفور درآمدهای نفتی مواجه شده، جای تأمل دارد که در گزارشی به دلایل کاهش سهم ایران در بازار عراق پرداخته‌ایم. برای خواندن این گزارش به اینجا مراجعه کنید.

اختلال در ارسال پیامک‌های سامانه همتا

اخیراً گزارش‌هایی به دست رسیده است که پیامک‌های ارسالی سامانه همتا به خریداران تلفن همراه قطع شده است. همچنین ازآنجایی‌که پاسخ استعلام اصالت گوشی‌ها از طریق کد دستوری، در قالب پیامک به مخاطب ارسال می‌شود، مردم از این موضوع هم محروم شده‌اند.

این اختلال زمینه آن را فراهم کرده است تا بسیاری از کسبه یا خریداران تلفن همراه بدون آنکه اطلاع داشته باشند، در دام خریدوفروش گوشی‌های قاچاق گرفتار شوند و ضرر مالی قابل‌توجهی ببینند.

رشد ۱۴۰ درصدی تجارت ایران و ترکیه

فرزاد پیلتن مدیرکل دفتر صادرات غرب آسیا سازمان توسعه تجارت ایران گفت: طی چهار ماهه نخست سال جاری حجم مبادلات ایران با ترکیه ۳,۸ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل ۱۴۰ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، از این میزان تجارت دو میلیارد دلار مربوط به صادرات جمهوری اسلامی ایران به ترکیه و ۱,۸ میلیارد دلار هم مربوط به واردات ایران از کشور ترکیه بوده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |