چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 1286 14:55 1393/01/30
ورود۴٫۵میلیارددلار سرمایه‌خارجی درسال۹۲

ورود۴٫۵میلیارددلار سرمایه‌خارجی درسال۹۲

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ورود۴٫۵میلیارددلار سرمایه‌خارجی درسال۹۲

ورود۴٫۵میلیارددلار سرمایه‌خارجی درسال۹۲

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه توسعه : رئیس کل سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمک های فنی و اقتصادی ایران با اعلام آمار ورودی سرمایه گذاری خارجی در سال ۹۲ به ایران گفت: حجم کل منابع مالی و سرمایه گذاری خارجی در سال ۹۲، چهار میلیارد و ۵۸۳ میلیون دلار بوده است .

بهروز علیشیری در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت سرمایه گذاری خارجی در سال ۹۲ نسبت به سال قبل از آن افزود: اگر آمار کل جذب و تجهیز سرمایه گذاری خارجی در سال ۹۱ را با سال ۹۲ مقایسه کنیم، حدود ۸۰ تا ۱۰۰ درصد در حوزه فاینانس و در مجموع جذب منابع خارجی رشد داشته ایم.

وی ادامه داد: مجموع منابع آماده گشایش فاینانس و سرمایه گذاری خارجی ۷٫۵ میلیارد دلار بوده که این رقم در سال ۹۲ به ۱۶ میلیارد دلار رسید.

به گفته وی، سر جمع منابع مالی تجهیز شده بین سال های ۹۱ و ۹۲، ۸۰ تا ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: نزدیک به ۷۲۶ میلیون دلار طرح در سال ۹۲ تصویب شده که برخی از آنها همانند طرح برق منطقه اصفهان و آب و فاضلاب استان فارس از منابع بانک های توسعه ای گشایش اعتبار شده است.

به گفته وی، ۳۸۲ طرح آماده گشایش اعتبار است؛ ضمن آن که حدود ۱۷ میلیون دلار از بانک توسعه و تجارت اکو برای شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی تامین مالی انجام شده است.

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران ادامه داد: همچنین در سال ۹۲، ۷٫۲ میلیارد دلار طرح های فاینانس تجاری کشور به مرحله گشایش اعتبار رسیده است.

وی با بیان این که، همچنین هشت میلیارد دلار طرح آماده گشایش اعتبار است که ظرف دو تا سه ماه آینده وارد فاز اجرایی می شود افزود: بر همین اساس طرح های گشایش شده و در آستانه گشایش حدود ۱۶ میلیارد و ۳۲۵ میلیون دلار است.

علیشیری گفت: کل منابع مالی تجهیز شده در سال ۹۲ برای طرح های فاینانس ۱۶ میلیارد دلار و برای طرح های سرمایه گذاری خارجی مستقیم ۴٫۵ میلیارد دلار بوده که در مجموع ۲۰ میلیارد و ۶۵۱ میلیون دلار تجهیز مالی انجام شده است.

وی گفت: بخش معدن شامل نفت، گاز و پتروشیمی با ۷۳ درصد مقام اول را در جذب سرمایه گذاری خارجی کسب کرد و سپس بخش صنعت و معدن با ۲۱ درصد توانست رتبه دوم را بدست آورد، ضمن آن که سایر بخش های اقتصادی رقم قابل توجهی را در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی نداشته اند.

وی در خصوص برنامه های سازمان سرمایه گذاری خارجی در سال ۹۳ نیز گفت: ۲۵ هدف کمی برای سازمان سرمایه گذاری خارجی تعریف شده که دو اولویت مهم آن افزایش توان ثروت آفرینی و تامین مالی پایدار برای دولت است.

علیشیری همچنین جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی و تجهیز منابع قرضی برای طرح های مصوب سرمایه گذاری خارجی را از اهداف این سازمان در سال ۹۳ اعلام کرد و گفت: تمرکز و تامین مالی طرح های خارج از نفت و گاز و تلاش برای سرمایه گذاری مجدد و همچنین طراحی نهایی مشوق های سرمایه گذاری خارجی از اهداف این سازمان است.

وی همچنین در پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایرنا در خصوص اثرات توافق ژنو بر میزان جذب سرمایه گذاری خارجی گفت: در اقدام اجرایی توافق ژنو بندی وجود دارد که سرمایه گذاران خارجی را از سرمایه گذاری در ایران تا زمان قطعی شدن مذاکرات بر حذر می کند و بر همین اساس در صورتی که سرمایه گذاری خارجی در ایران انجام شود، اما مذاکرات به نتیجه نرسد، سرمایه گذاران نیز مشمول تحریم می شوند.

وی گفت: به رغم این بخشنامه طی ماه های گذشته حجم عظیمی از سرمایه گذاران خارجی و شرکت های بخش خصوصی به ایران آمده اند و بانک های متعدد بین المللی نیز به ایران مراجعه کرده که در حال مذاکره هستیم.

معاون وزیر اقتصاد گفت: اقدام به سمت ایران برای ارائه تسهیلات فاینانس و سرمایه گذاری خارجی بسیار قابل توجه است و حجم فعالیت ها به هیچ وجه با گذشته قابل مقایسه نیست که اثرات آن را در سال ۹۳ مشاهده خواهیم کرد.

وی درباره تاسیس بانک ها و بیمه های خارجی نیز گفت: چندین تقاضا به بانک مرکزی در این زمینه منعکس شده ضمن آن که محدودیتی برای تشکیل بانک های خارجی به صورت مشترک و مستقل وجود ندارد.

علیشیری همچنین از صدور اولین مجوز تاسیس بیمه با مشارکت سرمایه گذاران خارجی و یک شرکت داخلی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: وزارت اقتصاد طرح های ضربتی برای حضور بورس در بازارهای بین المللی و جذب منابع مالی خارجی در بازار سرمایه دارد، زیرا این بازار زمینه های جذابی برای حضور سرمایه گذاران خارجی است.

وی همچنین از تشکیل کار گروهی مشترک بین سازمان بورس، سازمان خصوصی سازی و سازمان سرمایه گذاری خارجی خبر داد و گفت: طرح های آماده خصوصی سازی از طریق شبکه های ارتباطی به سرمایه گذاران خارجی ارائه می شود



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |