چهارشنبه 05 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 165615 17:33 1400/09/23
ورود پول حقیقی به صفر نزدیک شد

ورود پول حقیقی به صفر نزدیک شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ورود پول حقیقی به صفر نزدیک شد

ورود پول حقیقی به صفر نزدیک شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

مرتضی ابراهیمی

از دی ماه سال 98 یعنی حدود دو سال پیش شاهد شروع ورود سنگین سرمایه های مردم به بازار سرمایه بوده‌ایم. ورود پول حقیقی تا نیمه‌های سال 99 ادامه یافت که هم زمان با آن شاهد رشد شاخص کل بورس بودیم.

به گزارش جهان اقتصاد، پس از ریزش شاخص کل بورس از مردادماه سال 99 ورود پول حقیقی نیز روند نزولی به خود گرفت و از 120هزار میلیارد تومان به حدود چهار هزار میلیارد تومان رسیده است.

پس از گزارش بودجه سال 1401 به مجلس شاهد هستیم که روند خروج پول حقیقی از بازار سرمایه شدت یافته است و هم اکنون خالص ورود پول حقیقی به 3 هزار و 400 میلیارد تومان رسیده است، به عبارت دیگر ورود پول حقیقی از نیمه‌های سال گذشته 350 برابر کاهش یافته است.

کارشناسان بازار سرمایه عنوان می کنند که بی‌اعتمادی مردم مهمترین عامل خروج پول حقیقی از این بازار است و با ارائه بودجه 1401 این بی‌اعتمادی تشدید شده است.

یکی از عوامل خروج پول از بازار سرمایه افزایش هزینه‌های تولید در بودجه سال آینده است، به عنوان نمونه کارشناسان بازار سرمایه هزینه انرژی هر تن فولاد با گاز 25 سنت و برق 2 سنتی حدود 107 دلار در هر تن می شود. اگر گاز 25 سنتی باشد و قیمت برق هم به مرور تا 5 سنت افزایش یابد، هزینه انرژی را به 136 دلار خواهد رسید.

بنابراین اگر قیمت فولاد منطقه 580 دلار و قیمت شمش تولید کننده ایرانی 500 دلار باشد، هر تن فولاد 274 دلار هزینه مواد و 176 دلار هزینه تبدیل خواهد داشت، که با مالیات 15 درصدی و هزینه‌های فروش سود خالص هر تن فولاد به کمتر از 30 دلار خواهد رسید.

با فرضیه‌های مطرح شده هزینه تولید فولاد حدود 12 برابر شده است که سود فولاد سازها را به شدت کاهش خواهد داد.

اگر بودجه سال آینده اصلاح نشود، بازار سرمایه آینده تاریکی را تجربه خواهد کرد و فعالان بازار سرمایه به این موضوع معترض هستند و عنوان می کنند که دولت برای تامین هزینه‌های بودجه، دست خود را در جیب شرکت‌های بورسی کرده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |