پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 12699 14:06 1394/02/27
ورود واگن دست دوم به کشور ممنوع

ورود واگن دست دوم به کشور ممنوع

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ورود واگن دست دوم به کشور ممنوع

ورود واگن دست دوم به کشور ممنوع

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

تولید ریل ملی به آخر پاییز موکول شد

مهدی زاهدی

m.zahedi25@yahoo.com

سومین نمایشگاه بین المللی صنعت حمل و نقل ریلی و صنایع وخدمات وابسته که بزرگترین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی خاورمیانه محسوب می شود روز یکشنبه در تهران آغاز به کار کرد.

حضور وزرای راه و صنعت در آیین افتتاح این نمایشگاه نشانگر اهمیت ویژه موضوع صنعت حمل و نقل ریلی بود؛ به طوری که محمدرضا نعمت زاده به عنوان نماینده بخش صنعتی و عباس آخوندی به عنوان نماینده بخش حمل و نقل این حوزه به بیان دیدگاههای خود پرداختند.  

وزیر صنعت در این مراسم ضمن تشریح وضعیت فعلی تولیدکنندگان داخلی این بخش به طور صریح اعلام کرد ازاین به بعد جلوی واردات واگن های دست دوم به کشور گرفته می شود.

نعمت زاده همچنین در قالب درخواستی از وزارت راه و شهرسازی خواست تمام نیازهای صنعتی در حوزه ریل را درپنج سال آینده تجمیع کرده و ارائه کند تا از این طریق امکان برنامه‌ریزی برای تولید و پیگیری طرح‌های ریلی به وجود آید.

وی اظهار کرد: درحال حاضر توان فنی کشور در طراحی و ساخت نیاز داخلی پروژه‌های مختلف ریلی به وجود آمده و این موضوع برای پیگیری و نهایی‌شدن تنها به برنامه‌ریزی و روشن‌شدن اهداف احتیاج دارد.

وی ادامه داد: در صورتی که این امکانات داخلی از طریق صندوق توسعه ملی و فاینانس خارجی مورد حمایت قرار گیرد، می‌توان به توانایی داخل در تامین نیازهای کشور اتکاء کرد. همچنین در صورتی که وزارت راه و شهرسازی بتواند در حوزه گشایش ال.سی برای فعالان حاضر در این صنعت نیز شرایط را آسان کنند، قطعا اوضاع بهتر خواهد شد.

نعمت‌زاده تصریح کرد: همان‌طور که پیش از این نیز دستوراتی در این زمینه وجود داشته با واردات واگن‌های دسته دوم به شدت مخالفیم و قطعا تا شرایطی که نیاز کشور برای بعضی از خط‌ها و مسیر‌های داخلی ایجاد نکند، هیچ واگن جدیدی به شکل دست دوم وارد خطوط نخواهد شد.

وی با اشاره به ظرفیت بالای تولیدی شرکت‌های واگن‌سازی داخلی اظهار کرد: درسال‌های گذشته با توجه به بعضی از محدودیت‌ها، شرکت‌های بزرگ واگن‌سازی نتوانستند با تمام توان خود به تولید نیز ادامه دهند، اما با توجه به هدف‌گذاری‌های صورت گرفته از سوی وزارت راه و شهرسازی و توافقات انجام شده در این زمینه امید داریم در آینده بخش قابل توجهی از این ظرفیت‌ها دوباره فعال شود.

راه آهن به جایگاه واقعی خود نرسیده است

نعمت‌زاده ادامه داد: با وجود این‌که راه‌آهن در کشور ما سابقه‌ای چندین دهه‌ای دارد، اما به دلیل مشکلاتی همچون کوهستانی بودن مناطق مختلف کشور و یا محدودیت‌های مالی دوران پس از انقلاب به دلیل جنگ تحمیلی هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده است. هرچند از ابتدای سال تمام دستگاه‌های اجرایی نسبت به لزوم گسترش راه‌آهن برنامه‌های ویژه‌ای داشتند.

وی با بیان این‌که حوزه صنعت برای تامین اهداف راه‌آهن نزدیک به هشت میلیارد دلار سرمایه احتیاج دارد، اظهار کرد: این سرمایه‌گذاری 1.5 میلیارد دلاری برای هر سال قطعا اجرایی خواهد بود و با توجه به اهمیتی که توسعه راه‌آهن به دلیل هزینه پایین و امنیت بالا دارد می‌توان بر روی آن حساب ویژه‌ای باز کرد.

تولید ریل ملی درآخر پاییز

از سوی دیگر نیز وزیر راه و شهرسازی از تولیدات ریلی کارخانه ذوب آهن در اواخر پاییز خبر داد و گفت: امیدواریم با حمایتی که از تولیدکنندگان داخلی انجام می شود در فضای رقابتی با تولیدکنندگان خارجی اتفاقات خوبی در این زمینه رخ دهد.

آخوندی با اشاره به نابسامانی های به جای مانده از دولت قبل در بخش اقتصاد خرد و کلان یادآور شد: در همین سال 93 نسبت به سال گذشته‌‌اش 53 درصد رشد ترانزیت ریلی و در دو ماه اول سال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد 100 درصدی داشته ایم.

وی سیستم حمل و نقل ریلی را سیستمی بسته ارزیابی کرد و گفت: زیربنا، روبنا و کنترل سیستم ریلی کاملاَ بهم پیوسته است و اگر یکی از این بخش ها دچار اشکال شود کل سیستم از کار می افتد در حالیکه سیستم حمل و نقل جاده ای سیستمی باز است که وابسته به یک بخش نیست.

آخوندی اظهار امیدواری کرد که مفهموم یکپارچگی در سیستم حمل و نقل کشور با مشارکت تمام بخش ها و نهادهای مسئول تحقق یابد و رستاخیز ریلی در ایران اتفاق افتد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان آنکه تا افق1400 طول شبکه خطوط ریلی کشور باید به بیش از 20 هزار کیلومتر برسد، در همین ارتباط گفت: تا زمان یادشده به بیست هزار واگن باری، 22 هزار واگن مسافری و بیش از 750 دستگاه لکوموتیو نیاز داریم.

وی تصریح کرد: صنعت حمل و نقل کشور سالانه به سه تا سه ونیم میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد و شرکت های داخلی و خارجی نیز باید در این زمینه با یکدیگر همکاری کنند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درچهارمین کنفرانس بین‌المللی پیشرفت‌های اخیر در مهندسی راه‌ آهن با بیان اینکه زمان خیزش و رستاخیز صنعت ریلی کشور فرارسیده است از قراردادی خبر داد که طی آن قرار است حمل و نقل در استان تهران یکپارچه شود.

آخوندی ادامه داد: برای تحقق هدف ذکر شده به همه بخش‌ها از جمله دانشگاه، صنعت، سیاست و سرمایه نیاز داریم. تلاش ما این بوده که با رایزنی‌های مختلف همه این گونه‌ها را در کنار هم داشته باشیم.

وی با انتقاد از نحوه قرارگیری ایستگاه‌های راه‌آهن افزود: متاسفانه ایستگاه‌های راه‌آهن در مناطقی واقع شده است که اتصال بین حمل و نقل ریلی درون شهری و برون شهری با یکدیگر همخوانی ندارد و آسایش مردم در این شرایط دچار مخاطره است.

وی به ایستگاه قدیمی و 70 ساله تهران اشاره کرد و گفت: در طی این سال ها جمعیت این کلانشهر چند برابر شده اما این ایستگاه همچنان با یک بافت قدیمی به کار خود ادامه می ‌دهد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متاسفانه نابسامانی هایی از دولت گذشته برای ما به ارث مانده است افزود: از سال 82 که فرودگاه امام(ره)افتتاح شد هنوز کسی نمی تواند با سیستم حمل و نقل ریلی به این فرودگاه سفر کند و ضعف در سیستم حمل و نقل نه تنها در حوزه ریلی بلکه در همخوانی سایر بخش ها نیز وجود دارد.

 
 
 


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |