جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 199150 19:01 1401/09/23
ورود نقدینگی اعتباری به بورس اشتباه است

ورود نقدینگی اعتباری به بورس اشتباه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ورود نقدینگی اعتباری به بورس اشتباه است

ورود نقدینگی اعتباری به بورس اشتباه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در هفته‌های اخیر بازار سرمایه شاهد افت شاخص کل و تعادلی کاهنده در نمادهای شاخص هم وزن بود و همچنین افت قیمت‌های جهانی و نوسانات نسبتا شدیدی که بازارهای مالی شاهد آن بودند باعث شد تا نمادهای مرتبط با بازارهای جهانی که از قضا بخش عمده‌ای از نمادهای شاخص کل را شامل می‌شوند با کاهش قیمت مواجه شوند .

احسان خاتونی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد ضمن بیان مطلب بالا اظهار داشت: از طرفی دیگر اخباری که از قطعی گاز صنایع به دلیل برودت هوا انتشار یافت باعث شد تا بخش دیگری از نمادهای شاخص کل با کاهش قیمت مواجه شوند و این وضعیت سبب شد تا بخشی از نقدینگی بازار به سمت نمادهای کوچک‌تر و متوسط شیفت پیدا کند.

وی تصریح کرد: درعین حال، برخلاف روند کلی بازار؛ اخبار جدیدی از واگذاری بلوک‌های خودروسازان که مدت‌ها بود بازار سرمایه در انتظارآن  به سر می‌برد سبب شد تا برخی از نمادهای خودرویی با افزایش تقاضا و حتی صفوف خرید و رشد قیمت مواجه شوند.

وی با اشاره به اینکه همچنین اخباری از عرضه‌ی قریب‌الوقوع خودروهای پرتیراژ به بورس کالا را داشتیم که این وضعیت می‌تواند سودآوری خودروسازان را تحت تاثیر قرار دهد و زیان انباشته آن‌ها را کاهش دهد گفت: همه‌ این اتفاقات، کافی بود تا ما شاهد توجه  بازار به این صنعت باشیم صنعتی که مدت‌ها بود مغفول مانده بود.

وی بیان داشت: این البته خلاصه‌ای از وضعیت معاملات در هفته گذشته بود اما نمی توان انتظار چندانی از بهبود بازار داشت و یکی از دلایل مهم آن فارغ از مسایلی که گفته شد فاصله‌ی بسیار زیاد بین نرخ عرضه‌ی آزاد و نیمایی است، لذا با توجه به اینکه بسیاری از محصولات شرکت‌ها در بورس کالا با نرخ نیمایی قیمت‌گذاری می شود و از طرفی دیگر تاثیر رسمی این نرخ بر بازار باعث شده تا سرمایه‌گذاران اندکی محتاط شوند.

وی خاطرنشان کرد: اخیرا با توجه به حذف ارز4200تومانی، حساسیت‌های دولت نسبت به نرخ ارز نیمایی افزایش زیادی داشته و رشدهای آن بسیار کند و با فاصله زیادی از بازار آزاد همراه بوده که این وضعیت در روند بازار نیز تاثیر گذاشته است.

خاتونی مطرح کرد: از طرفی دیگر به هر حال شرایطی که حاکم بر بازار سرمایه است و ریسک‌هایی که ما در حال حاضر شاهد آن هستیم بر بازار تاثیر گذاشته است و این باعث شده سرمایه‌گذاران به سمت بازارهای موازی از جمله بازار سکه ، طلا و دلار بروند و تقریبا مدت‌ها است که همه روزه شاهدخروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار هستیمکه البته در ادبیات مالی از آن به انتقال سهام از حقیقی‌ها به حقوقی‌ها یاد می شود.

وی عنوان کرد: بنابراین قطعی گاز، نوسانات قیمت‌های جهانی ، ریسک‌های مترتب بر بازار از جمله ریسک‌های سیاسی، سیاست‌های کنترلی بازار از جمله سیاست کنترل نرخ ارز نیمایی همگی در وضعیت سکون و عدم تعادل بازار نقش داشته است.

خاتونی در ادامه گفت: البته ما در موسم بودجه هم قرار داریم و صحبت‌هایی از تغییراتی در نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها به گوش می‌رسد که به هر حال این هم به نوعی عدم ثبات در بازار را دامن می زند.

وی با بیان اینکه انتظار نمی‌رود که این شرایطی که در بازار عارض شده به سرعت تغییر کند و همچنین ترجیح سرمایه‌گذاران هم تغییر نمی کند خاطرنشان کرد: بنابراین به نظر می‌رسد در هفته‌های آینده همین روند تعادلی را شاهد باشیم البته به دلیل ارزندگی بازار همچنان خریداران خصوصی درنقش حقوقی‌ها در قیمت‌های کاهشی حضور دارند و همچنین صندوق‌های حمایتی هم در حال خرید هستند و اجازه‌ افت و کاهش جدی به بازار را نخواهند داد.

این کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: بنابراین توصیه‌ای که به سهامداران داریم این است که می‌توانند سهامشان را نگه دارند و کسانی که می خواهند ورود کنند می‌توانند به آرامی خریدشان را با نگاه به سرمایه‌گذاری بلندمدت انجام دهند و قاعدتا در کوتاه مدت به نظر نمی‌رسد بازار با تغییرات خاصی همراه باشد.

خاتونی تصریح کرد: توصیه نهایی به سرمایه گذاران و سهامداران این است که حداقل پرتفوی تشکیل دهند و  پرتفوی متشکل از درآمد ثابت با ابزارهای جدیدی که در خصوص سکه و صندوق‌های طلا در بازار است می‌تواند جایگزین سرمایه‌گذاری آن‌ها در بازارسکه باشد.

وی ادامه داد: حتی ابزارهایی که بانک مرکزی در خصوص ارز آورده بود می‌تواند جایگزین سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران در بازار ارز باشد و بخشی هم به سهام اختصاص دهند و درعین حال مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک را در نظر داشته باشند و با تشکیل پرتفوی، سرمایه خود را در برابر نوسانات بورس و سایر بازارهای موازی مدیریت و کنترل کنند.

وی در پایان اظهار داشت: دقت داشته باشید که در حال حاضر آوردن مبلغ و نقدینگی اعتباری به بازار سهام اشتباه است و توصیه می‌شود که سهامداران، نقدینگی که حداقل برای مدتی به آن احتیاج ندارند را به بازار بیاورند و حتما پرتفوی تشکیل دهند تا بتوانند ریسک‌های مترتب بر سرمایه‌گذاری‌شان را مدیریت کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |