پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 93187 12:46 1397/10/05
ورود آمریکا به سوریه اشتباهی راهبردی بود

ورود آمریکا به سوریه اشتباهی راهبردی بود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ورود آمریکا به سوریه اشتباهی راهبردی بود

ورود آمریکا به سوریه اشتباهی راهبردی بود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: بهرام قاسمی، سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه، در گفت‌وگویی تفصیلی در زمینه مسائل مختلف سیاست خارجی و تحولات منطقه سخن گفت.

قاسمی در بخشی از این گفت‌وگو درباره دستور اخیر ترامپ مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و اهداف وی از این اقدام و برخی تحلیل‌ها درباره معامله پشت پرده روسیه و آمریکا بر سر خروج ایران از سوریه، گفت: در ابتدا باید به چند نکته درباره روند تحولات سوریه پرداخت. روابط ایران با روسیه و ترکیه روابط مستحکمی است و این سه کشور در قالب روند آستانه، تنها روند موفق و مستمر در موضوع حل بحران سوریه را در سال‌های گذشته شکل داده‌ و به پیش برده‌اند. این علی‌رغم همه پیش‌بینی‌های برخی محافل غربی بود که می‌گفتند این روند نمی‌تواند به سرنوشت مشخصی برسد و به زودی مضمحل خواهد شد و اختلافات درونی ایران، روسیه و ترکیه با توجه به نوع نگاه متفاوت این سه کشور به مسائل سوریه، مانعی بر سر تداوم این روند خواهد شد.

وی با بیان اینکه قطعاً نوع نگاه ایران با روسیه و ترکیه در برخی از مسائل مربوط به سوریه متفاوت است، گفت: هیچ دو کشوری در همه موضوعات یکسان فکر نمی‌کنند، اما این سه کشور نشان دادند می‌توانند در حوزه اشتراکات و مسائل مشخص با یک همکاری جامع در سطوح مختلف از کارشناسی گرفته تا نشست‌های مکرر رؤسای‌ جمهور این روند را به پیش ببرند و تاکنون این روند موفق‌ترین و تنها روند فعلی در جهان بوده است و اخیراً باز هم سه وزیر امور خارجه در ژنو نشستی برگزار کردند و در زمینه تعیین سرنوشت کمیسیون قانون اساسی جدید سوریه موضوعات نهایی را اعلام کردند.

برخی تحلیل‌ها درباره خروج آمریکا از منطقه نادرست است

سپس سخنگوی وزارت امور خارجه به موضوع خروج نظامیان آمریکا از سوریه پرداخت و گفت: هنوز تصور درست و دقیقی از این اقدام آمریکا نداریم. رفتار آقای ترامپ رفتار پیچیده‌ای است و بسیار متناقض عمل می‌کند و گفته‌ها و کردار ایشان گه‌گاه، همانطور که در گذشته هم مشاهده شد، از یک روند مشخص پیروی نمی‌کند. لذا علی‌رغم اعلام خروج ایالات متحده آمریکا از سوریه و برخی تعبیرها مبنی بر خروج آمریکایی‌ها از منطقه، مشاهده شد که آمریکا ناو نظامی خود را در همین روزها بعد از مدت‌ها به خلیج فارس می‌فرستد و این تناقض‌ها نشان می‌دهد که تعبیر و تصور خروج آمریکایی‌ها از منطقه قابل پذیرش نیست.

قاسمی اظهار کرد: اصولاً به عقیده ما آمدن آمریکا به سوریه اشتباهی راهبردی و استراتژیک بود. اساساً آمریکا حق ورود به سوریه را نداشت و این اقدامی غیرقانونی و خلاف تمامی موازین بین‌المللی بود. اگر ایران یا روسیه در سوریه به صورت مستشاری حضور دارند، یک حضور قانونی و بنا به دعوت دولت قانونی سوریه از این کشورها برای کمک به دولت و مردم سوریه در مسیر مبارزه با تروریست‌هاست که قصد سرنگونی این دولت قانونی را داشتند تا در نهایت خودشان به منزله یک گروه افراطی تروریست، حکومت قانونی سوریه را غصب کنند. اصولاً خروج آمریکا از سوریه باورکردنی نیست و باید کمی برای تحلیل آن صبر کرد، اما ورود آنها قطعاً اقدامی عبث، خلاق، غیرقانونی و تشنج‌آفرین بود.

کسی نمی‌تواند برای بودن یا نبودن ایران در سوریه تصمیم بگیرد

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه بیان کرد: فعلاً نمی‌توانم درباره اینکه در کاخ سفید و در ذهن آقای ترامپ در این زمینه چه می‌گذرد، با شفافیت صحبت کنم و این امر تا حدی نیازمند گذشت زمان است. امروز دولت سوریه جایگاه و وضعیت بسیار خوبی در مقایسه با گذشته دارد و ایران تا زمانی که دولت سوریه بخواهد، کمک‌های مستشاری خود را ادامه خواهد داد و دیگران هم نمی‌توانند برای ایران تصمیم بگیرند که ایران کجا باشد یا کجا نباشد.

وی تأکید کرد: ایران همچنان به همکاری‌های خوب خود با دولت روسیه و ترکیه ادامه خواهد داد که دو کشور مؤثر در مسئله سوریه هستند و تجارب خوبی را در سالیان گذشته در قالب همکاری‌های مشترک داشته‌ایم. البته امیدوارم آمریکا روزی به تعقل و خردگرایی لازم دست پیدا کند و از زیاده‌خواهی، اشغالگری و حضور بی‌جای خودش در دیگر کشورها و مناطق جهان که بحران‌زا و مشکل‌ساز است دست بردارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان یادآور شد: اگر تاریخ تحولات حداقل شش دهه گذشته حضور آمریکا در غرب آسیا و حتی ایران مطالعه شود، می‌بینیم که این حضور همواره تشنج‌زا، جنگ‌آفرین و موجب نزاع‌های منطقه‌ای، عقب‌ماندگی و مهم‌تر از همه زمینه‌ساز رشد تروریسم و افراط‌گرایی بوده است. اگر سیاست‌های آمریکا در منطقه اجرا نمی‌شد، امروز شاید شاهد این گروه‌های افراطی تروریستی نبودیم که متأسفانه به نام دین و اسلام دست به اقدامات خشن و جنایت‌بار می‌زنند.

گفت‌وگو از مهدی مخبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |