جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 19049 16:13 1394/08/24
وجود ۲۰ میلیارد دلار خانه خالی در کشور

وجود ۲۰ میلیارد دلار خانه خالی در کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
وجود ۲۰ میلیارد دلار خانه خالی در کشور

وجود ۲۰ میلیارد دلار خانه خالی در کشور

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

حسین عبده تبریزی مطرح کرد: تخریب ۲۷ میلیارد دلار مسکن در ۱۰ سال گذشته قبل از پایان عمرمفید

گروه امورزیربنایی- مشاور امور مدیریت و تأمین مالی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۲۰ میلیارد دلار خانه خالی در کشور وجود دارد، گفت: در ۱۰ سال گذشته بالاتر از ۲۷ میلیارد دلار واحد مسکونی قبل از پایان یافتن عمر مفید‌ آنها تخریب شده است.

حسین عبده‌تبریزی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا دولت برای مسکن همانند کاری که برای بحث خودرو و اعطای تسهیلات اقدام کرد، توجه ویژه‌ای برای خروج از رکود مسکن نمی‌کند، گفت: در مورد برون‌رفت از رکود همه به خوبی می‌دانند که بخش مسکن می‌تواند یک نقش راهبری و پیش‌آ‌هنگی برای اقتصاد داشته باشد.

وی افزود: همان طور که بارها گفته شده است، بخش مسکن ارتباط زیادی با صنایع مختلف در کشور دارد، به طوری که در حال حاضر رکود مسکن باعث شده ۲۰ کارخانه سیمان تعطیل و وضعیت چندان خوشایندی برای بخش تولید کاشی و سرامیک و فولاد در کشور وجود نداشته باشد.

عبده تبریزی گفت: دولت به راحتی می‌داند که بخش مسکن اگر راه بیفتد، مشکل اقتصادی حل می‌شود، اما در عین حال نمی‌خواهیم کار بیهوده انجام دهیم.

ارزش خانه های خالی هم‌تراز درآمد نفت

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر ۲۰ میلیارد دلار خانه خالی در کشور داریم، گفت: این رقم نشان می‌دهد که این میزان خانه خالی در کشور هم‌تراز درآمد نفت کشور است.

مشاور امور مدیریت و تأمین مالی وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: پس بنابراین نتیجه می‌گیریم، دولت نمی‌خواهد هر کاری را انجام بدهد که بخش مسکن رونق پیدا کند، پس کاری کنیم که به درد مردم بخورد و به رفاه مردم اضافه شود.

عبده تبریزی اضافه کرد: تشخیص ما این است که منابع خرید مسکن باید برای تمام گرو‌ه‌ها باشد، تا اقساط آن را پرداخت کنند، اما موضوعی باید به آن توجه شود، این است که پرداخت اقساط از این به بعد مشکل‌تر خواهد شد، چرا که تورم دیگر همانند سالهای گذشته نخواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤالی مبنی بر اینکه چه میزان تسهیلات باید در بخش مسکن پرداخت شود، گفت: بانک مسکن باید سالانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مسکن پرداخت کند.، بنابراین تلاش می‌کنیم که بخش مسکن در مسیر درست حرکت کند و همانند گذشته که در مسیرهای غلط حرکت می‌کرد، این حرکت را ادامه ندهند.

عبده تبریزی گفت: یکی از این مسیرهای غلط این بود که قبل از اینکه عمر مفید ساختمان‌ها به اتمام برسد، یک واحد مسکونی تخریب و مجدداً یک واحد مسکونی دیگر احداث می‌شد، بنابراین عددی که برای این تخریب‌ها در ۱۰ سال گذشته از بابت واحدهای مسکونی قبل از اتمام عمر مفید آنها در دست است، این است که این عدد بالاتر از۲۷ میلیارد دلار است.

وی تأکید کرد: در کجای دنیا شاهد هستید که با واحدهای مسکونی این گونه برخورد می‌کنند، بنابراین واحد مسکونی که ۵۰ سال دیگر عمر دارد، چرا باید تخریب شود.

چیزی به نام بورس مسکن در دنیا وجود ندارد

مشاور وزیر راه و شهرسازی در خصوص راه‌اندازی بورس مسکن گفت: چیزی به نام بورس مسکن در دنیا وجود ندارد، چون مسکن یک کالای استاندارد نیست و موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای دارد.

عبده تبریزی با اشاره به اینکه مسکن در تقابل اتفاقاتی که در اطراف آن می‌افتد قیمت آن بالا و پایین می‌شود گفت: کسانی که در مورد راه‌اندازی بورس مسکن اظهارنظر کردند، قطعاً در باره یک بازار فرابورس صحبت کرده‌‌اند.

بخش مسکن نباید به دهه ۷۰ برگردد

مشاور وزیر راه گفت: با توجه به آمار، میزان تقاضای انباشته برای مسکن نسبت به دهه ۷۰ و ۸۰ افزایش ندارد، اما نباید بگذاریم این وضعیت بهتری که نسبت به دهه ۷۰ داریم از دست برود.

عبده تبریزی در مورد راهکارهای وزارت راه و شهرسازی برای کنترل مشکلات ناشی از فشار احتمالی تقاضا در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ اظهار کرد: با توجه به آمار، میزان تقاضای انباشته شدن برای مسکن لزوما نسبت به دهه ۷۰ و ۸۰ افزایش ندارد، اما با توجه به کاهش پروانه‌های ساختمانی مشکل مسکن می‌تواند حادتر شود.

وی افزود: مضافا این‌که بافت‌های فرسوده هم معیارهای کیفی ندارند و نیاز به بازسازی دارند، لذا نباید بگذاریم وضعیت بهتری که هم‌اکنون نسبت به دهه ۷۰ داریم از دست برود و به شرایط قبل برگردیم.

عبده تبریزی درباره‌ تاثیر وام‌های ۶۰ میلیون تومانی در رونق بخش مسکن گفت: مسکن بزرگ‌ترین کالای مصرفی خانوارهاست لذا به رقم‌های بیشتری نیاز دارد. وام ۳۰۰ هزار واحد مصوب بافت‌های فرسوده را بانک‌ها ندادند و بانک مرکزی به فکر منابع دیگری است.

در بخشی از نشست چگینی – مدیر کل برنامه‌ریزی اقتصاد مسکن – گفت: پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه‌ای مسکن به دنبال این است تا راهکاری برای اتفاقاتی که در حوزه مسکن در دهه‌ گذشته افتاده پیدا کند.

وی محورهای هفت‌گانه همایش را مسکن اجتماعی، بازآفرینی شهری پایدار، برنامه‌ریزی شهری، فناوری در صنعت ساختمان، مسکن روستایی و حوزه‌های اجتماعی عنوان کرد.

همچنین بهروز ملکی – معاون مدیر کل برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی – اظهار کرد: با توجه به منحنی بخش مسکن دولت باید سیاست‌های انبساطی را در این بخش اتخاذ کند. سابقه نشان داده هرچقدر رکود مسکن عمیق‌تر باشد افزایش قیمت بعدی می‌تواند شدید‌تر باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |