سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 154515 18:48 1400/06/27
وجود نشانه‌های هولناک  تورم در آینده

وجود نشانه‌های هولناک تورم در آینده

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
وجود نشانه‌های هولناک  تورم در آینده

وجود نشانه‌های هولناک تورم در آینده

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

حدود 6ماه از سال 1400 می‌گذرد و باز طبق روال سال‌های گذشته، بودجه و کسری آن سر زبان‌ها افتاد؛ بودجه‌ای که مورد نقد و هجمه بسیاری از کارشناسان در زمان بستنش در بهارستان بود. تحقق فروش 2.3 میلیون نفت با توجه به شرایط داخلی (تغییر دولت) و شرایط بین‌المللی (تحریم‌ها) و شرایط حاکم بر جهان (پاندومی کرونا) از مهمترین نقدهای تحلیل‌گران حوزه اقتصاد و انرژی به بودجه 1400 بود.

در همین رابطه خبرنگار جهان اقتصاد با محمود جامساز، کارشناس اقتصادی، گفت‌وگویی ترتیب داده و نظر وی را درباره این نقدها جویا شده است، وی در این باره اظهار داشت: بودجه چهارچوبی برای تنظیم سیاست‌های دولت و اهم وظایف دولت‌ها رسیدن به رشد اقتصادی، تامین خدمات عمومی، رفاه مردم و تحقق عدالت اجتماعی و غیره است، بنابراین مهندسی بودجه باید براساس منطق بودجه عملیاتی و تخصیص صحیح و درست منابع بین نیازهای واقعی اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی، آموزشی، زیست محیطی و دیگر نیاز‌های جامعه صورت گیرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه امسال روند توهم‎آمیز درآمدهای بودجه غیرقابل تصور است اما بودجه‌های سالیانه در بیش از چهار دهه گذشته کشور همواره از کسری پنهان برخوردار بوده و بار تورم را به اقتصاد کشور تحمیل کرده است و درحالی که همواره کسری بودجه در چهار دهه گذشت دغدغه کارشناسان بوده اما این شیوه بودجه‌ریزی از منظر سیاست‌گذاران به امری عادی بدل شده است.

وی با بیان اینکه اگر حتی درمورد برجام به توافق برسیم با توجه به اینکه حدود 6ماه از سال گذشته، بعید است صادرات ۲.۳ میلیون بشکه نفت محقق شود گفت: یک دلیل آن این است که خریداران و صادرکنندگان در ابتدای سال میلادی قرارداد یک ساله امضا می‌کنند، حتی اگر برجام امضا شود، درحال حاضرهشت ماه از سال میلادی گذشته است و به سرعت نمی‌توان تقاضای مشتریان پیشین که در حال حاضر از کشورهای دیگر نفت وارد می‌کنند را بازیافت و کشورهایی را که جایگزین فروش نفت ایران شده‌اند را کنار زد.

جامساز با اشاره به اینکه اگر درآمدهای نفتی محقق نشود بر بدهی دولت اضافه می‌شود عنوان کرد: براساس آمارهای صندوق بین‌المللی پول میزان بدهی خالص ایران طی دو سال گذشته بیش از دو برابر شده و به ۲۸۰ میلیارد دلار معادل ۴۲ تا ۴۴ درصد از کل تولید ناخالص داخلی کشور رسیده است.

وی مطرح کرد: نشانه‌های بسیار هولناکی از تورم در آینده وجود دارد و دولت باید به هر نحوی کسری بودجه را تامین کند. بودجه بر مبنای ۲.۳ میلیون بشکه نفت ۴۰ دلاری بسته شده و به رغم شعار عدم وابستگی بودجه به نفت، این وابستگی افزایش یافته است و بی‌شک کسری بودجه از نیمه دوم امسال خود را نشان خواهد داد و دولت هم در تأمین آن ناچاراً رویه‌های معمول سال‌های پیش را پی خواهد گرفت.

کارشناس اقتصادی تاکید کرد: مقابله با کرونا و مهار آن نیز به منابع مالی زیادی نیاز دارد که در بودجه پیش‌بینی نشده است و باید مساله تعامل با اقتصاد جهانی را جدی بگیریم و اگر توافق صورت نگیرد تجارت خارجی کشور در انزوای بیشتری قرار می‌گیرد و اقتصاد هر روز بسته‌تر می‌شود.

جامساز در پایان اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت باید باز کردن اقتصاد با دنیا از طریق سیاست‌های مبتنی بر عقلانیت وخردورزی باشد، نه واپس گرایی و دشمن انگاری و بر قراری مناسبات دوستانه با شرق و غرب از طریق اعمال دیپلماسی خردمندانه راه برون رفت از انزوای سیاسی و اقتصادی است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |