سه شنبه 29 اسفند، 1402

کدخبر: 12564 11:58 1394/02/22
واگن سازی ایرانی روی ریل غفلت

واگن سازی ایرانی روی ریل غفلت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
واگن سازی ایرانی روی ریل غفلت

واگن سازی ایرانی روی ریل غفلت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

قیمت تولید واگن های داخلی ۱۵درصد تا ۲۵درصد رقابتی تر از تولید چینی است

محمد سعیدی

عضو سابق هیئت مدیره انجمن صنایع ریلی ایران

درحال حاضر شش تولید کننده واگن در کشور وجود دارد که با ۲۰ تا ۳۰ درصد ظرفیت خود در حال کار هستند و یا خطوط تولید برخی از آنها متوقف شده و به دلیل حفظ پرسنل و برای گذران امور جاری خود به فعالیتهای تعمیر و بازسازی روی آورده اند. برخی از این کارخانه ها سابقه تولید و تحویل واگن مسافری با سرعت تا۱۶۰ کیلومتر برساعت را در کارنامه خود داشته و حتی سابقه صادرات واگن مسافری را نیز دارند. میزان ساخت داخل این واگنها امروز بالغ بر ۵۰ درصد است ولی در صورت دریافت یک سفارش ۲۰۰ دستگاهی، امکان افزایش آن به حدود ۶۰ تا ۷۰ نیز وجود دارد. میزان اشتغال زایی هر واگن بسته به نوع آن و فرآیند کاری تولید بطور مستقیم حدود۶ تا ۸ هزار نفر ساعت است. از آنجایی که امروز سازندگان بخشی از فعالیتهای خود را برون سپاری می کنند اشتغال غیر مستقیم تولید هر واگن نیز بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد نفر ساعت مستقیم می باشد.

لازم به ذکر است که با توجه به فرسودگی بخش اعظم ناوگان موجود و ضرورت جایگزینی ناوگان موجود با واگن های نو به دلیل افزایش ایمنی و کیفیت خدمات و به منظور رسیدن به شاخص های برنامه توسعه حمل و نقل ریل، با یک نگاه منطقی برای یک دوره ۵ ساله کشور نیازمند ۲۵۰۰ دستگاه واگن نو می باشد که می تواند از طریق سازندگان داخلی تولید و تحویل شود.

چنانچه دولت تعرفه های واردات واگن نو از خارج را مشابه سنوات قبل اعمال و برای کسی یا ارگانی مجوز خاص صادر نکند، تولید داخل از قیمت رقابتی مناسبی برخوردار خواهد شد. این موضوع درصورت اعمال تمهیدات حمایتی نظیر کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی تعرفه مواد و قطعات و تجهیزات وارداتی واگن هایی که بین ۳۰ تا ۵۰درصد آن ساخت داخل شده، می تواند قیمت تولید داخل واگنها را بین ۱۵درصد تا ۲۵درصد رقابتی تر نماید. این در حالی است که برای تولید این تعداد واگن با راندمان ۸۰درصد حداقل حدود ۳۰۰۰ نفر شغل مستقیم برای یک دوره ۵ ساله فعالیت ایجاد خواهد شد.

در کشور بیش از ۱۰ شرکت حمل و نقل ریل در بخش جابجای مسافری فعال هستند و همگی برای رسیدن به برنامه توسعه ناوگان خود تمایل شدید به خرید ناوگان مسافری دارند. اگر چه به دلیل قیمتهای دستور فروش بلیت توان مالی این شرکتها اجازه توسعه را به ایشان نمی دهد ولی در صورت تامین تسهیلات ارزان قیمت، این شرکتها از هیچ اقدام برای رسیدن به برنامه توسعه خود دریغ نخواهند کرد. در حال حاضر شاهد تلاشهای متعدد برای خرید واگن مسافری از خارج از کشور هستیم که یکی از دلایل آن تخصیص تسهیلات صندوق توسعه ملی با نرخ مناسب است که ظاهراً بدلیل مقررات صندوق تخصیص آن به خرید از داخل فراهم نیست. لذا در صورت برنامه ریزی و مدیریت مناسب نیاز و تقاضا در یکی از وزارت خانه ها و تجمیع تقاضا و ارائه تسهیلات با نرخ مناسب با شرط خرید حداکثری از داخل به گونه ای که آهنگ و تعادل برنامه توسعه حمل و نقل ریلی نیز تامین گردد، می توان سازندگان داخل را هم مورد حمایت مجدد قرارداده و از بی مهری رفته به این صنعت که به واقع می تواند ارزش افزوده قابل توجه ای را ایجاد نماید تبری جست.

اگر چه تاکنون ساخت واگنهای مسافری با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و بالاتر در کشور انجام نشده ولی در صورت حمایت مسئولین این کار می تواند با برنامه ریزی و مدیریت مناسب و با سرمایه گذاری حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون یورو دانش، تکنولوژی و تجهیزات لازم برای خطوط تولید را وارد و یا ایجاد نمود و به موازات خرید تعدادی قطار از خارج، ظرفیت های تولید داخل را هم توسعه داد؛ کاری که راه آهن کره جنوبی در پروژه ایجاد خطوط سریع السیر خود برای ناوگان KTX انجام داد و دانش و تکنولوژی لازم را وارد نمود.

تاریخچه صنعت ریلی کشور حکایت از نیاز مبرم به پشتیبانی دولت از این صنعت را داشته و چنانچه دولت در این امر جدی باشد باید بسته های حمایتی خود را در قابل افزایش تعرفه واردات واگنهای CBU، ایجاد برنامه مدون برای توسعه ساخت داخل تجهیزات ریلی ، کاهش تعرفه های واردات مواد و قطعات و تجهیزاتی که در داخل ساخته نشده و امکان تامین آنها از داخل فراهم نیست، ارائه تسهیلات ارزان قیمت صندوق توسعه ملی و یا هر منبع دیگری به خریداران واگن مشروط به خرید از داخل و جلوگیری از تخصیص وام به خرید واگن کامل از خارج، ارائه مشوقهای لازم برای توسعه ساخت داخل توسط سازندگاه اجزاء و تجهیزات ریلی در داخل، ارائه بیمه تغییرات قیمت ارز، ایجاد کارگروهی در داخل دولت و یا یکی از وزارت خانه ها بعنوان متولی رصد موضوع در عمل و ....، تهیه و ارائه نماید.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |