جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 14778 15:41 1394/05/20
واکنش ها به زندانی شدن مهدی هاشمی؛ پس لرزه های حضور  فرزند آیت الله در اوین

واکنش ها به زندانی شدن مهدی هاشمی؛ پس لرزه های حضور فرزند آیت الله در اوین

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
واکنش ها به زندانی شدن مهدی هاشمی؛ پس لرزه های حضور  فرزند آیت الله در اوین

واکنش ها به زندانی شدن مهدی هاشمی؛ پس لرزه های حضور فرزند آیت الله در اوین

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

واکنش ها به زندانی شدن مهدی هاشمی؛
پس لرزه های حضور فرزند آیت الله در اوین


گروه سیاسی
politics@jahaneghtesad.com
مهدی هاشمی سرانجام به زندان اوین رفت. محاکمه و محکومیت مهدی هاشمی در سال های اخیر همواره یکی از موضوعات داغ در عرصه سیاسی ایران بوده است. بخشی از اصولگرایان تندرو که در این سال ها سیاست رویارویی تمام عیار با آیت آلله هاشمی رفسنجانی را در پیش گرفته اند همواره خواستار محاکمه و برخورد با مهدی هاشمی بودند. بنابر این عجیب نبود که زندانی شدن مهدی هاشمی با استقبال شدید رسانه های نزدیک به این گروه از اصولگرایان مواجه شود.
حضور مهدی هاشمی در زندان البته بی حاشیه نبود. مهدی هاشمی به تنهایی به زندان نرفت و علاوه بر وکلای او اعضا خانواده به جز آیت الله هاشمی، برای بدرقه او به زندان اوین رفتند. فرزندان خانواده هاشمی که هر کدام به نحوی در عرصه سیاسی و اجتماعی فعال هستند و چهره های رسانه ای به شمار می روند. علاوه بر این مهدی هاشمی خود نیز قبل از ورود به اوین بیانیه ای را در مقابل خبرنگاران قرائت و ضمن سیاسی خواندن حکم خود خواستار پخش تلوزیونی جلسات دادگاه خود شد.
ماجرا اما به همین جا ختم نشد و به فاصله کوتاهی فیلمی از وداع آیت الله هاشمی با مهدی هاشمی در شبکه های اجتماعی منتشر و در سایت های خبری قرار گرفت. در این فیلم کوتاه که به نظر با دوربین تلفن همراه ضبط شده است آیت الله هاشمی بعد از قرائت دعا در گوش مهدی هاشمی خطاب به او می گوید :«به روشنی می بینم که به زودی سالم و با نشاط بیرون می آیی و وارد جامع می شوی برای خدمت، و خداوند اجر زحمات طولانی ات را فراموش نخواهد کرد، جامعه هم به حمد الله تاکنون متوجه شده است و بیشتر متوجه خواهد شد که بر تو ظلم رفته است.»
زندانی شدن مهدی هاشمی و انتشار این فیلم بود که دیروز واکنش نیروهای سیاسی منتقد آیت الله هاشمی را برانگیخت. رییس قوه قضائیه نیز در جلسه شورای عالی قضایی تلویحا به این مسئله واکنش نشان داد.
وطن امروز : حقش بود
روزنامه وطن امروز به صاحب امتیازی مهرداد بذرپاش که یکی از رادیکال ترین مخالفان آیت الله هاشمی است و کمتر هفته ای است که در صفحه اول و تیتر یک این روزنامه خبری از مواجه با آیت الله نباشد، با درج عکس از مهدی هاشمی و تیتر عجیب : حقش بود به استقبال زندانی شدن مهدی هاشمی رفته است. متن گزارش وطن امروز نیز از خوشحالی فراوان این روزنام از زندانی شدن مهدی هاشمی رفسنجانی است. نویسنده گزارش می نویسد : « انتظارها به سر رسید و رشوه‌خوار بزرگ، مهدی هاشمی رفسنجانی برای گذراندن «حداقل» ۱۰ سال زندان، وارد اوین شد! مهدی هاشمی رفسنجانی دیروز بعدازظهر حوالی ساعت ۱۶ وارد زندان اوین شد. به‌رغم آنکه ۲۰ خردادماه دادگاه تجدیدنظر حکم مجازات مهدی هاشمی را اعلام کرد اما سرانجام پس از ۲ ماه، او، یعنی مهدی هاشمی رفسنجانی وارد اوین شد تا روزشمار مجازات ۱۰ ساله وی، از روز گذشته، یعنی یکشنبه، ۱۸ مردادماه سال ۱۳۹۴ آغاز شود!»
سعید قاسمی : کمترین میزان مجازات برای این افراد اعدام است
سعید قاسمی یکی دیگر از منتقدان سرسخت خانواده هاشمی نیز روز دوشنبه در مراسم سخنرانی در پایگاه مقاومت شهید یوسفی همدان از زندانی شدن مهدی هاشمی ابراز خرسندی کرد. سعید قاسمی در بخشی از سخنان خود با بیان این که امروز قوه قضائیه مردم را شاد کرد گفت :  هرچند این اتفاق دیر رخ داد و حبس ۱۰ تا ۱۵ سال برای فرزند آقای خاطره، کم بوده اما دلشاد شدیم.
سردار قاسمی با تأکید بر اینکه این میزان مجازات را تنها باید برای فردی که لاستیک در خیابان در زمان فتنه به آتش می‌کشید، در نظر گرفته شود، تصریح کرد: کمترین میزان مجازات برای این افراد، اعدام است.
وی با بیان اینکه زندان برای این قشر سوئیت است، ادامه داد: شهرام جزایری که از زندان خارج شد، ۱۰ سال جوان‌تر شده بود.
رزمنده سال‌های دفاع مقدس از اقدام قوه قضاییه تشکر کرد و با تأکید بر اینکه تلاش برخی برای ایجاد مسیر انحرافی در انقلاب، به ترکستان خواهد رفت، خاطرنشان کرد: حرف‌های این قشر برای مردم جذابیت نداشته و آنان به آن وقعی نمی‌گذارند.
وی با اشاره به اینکه آقای خاطره به تازگی اعلام کرده که خوشحال است تابوشکنی‌ها را دیده است، گفت: این در حالی است که آنچه شکسته شد و از آن به عنوان تابو نام می‌برند، مانیفست امام روح‌الله و راه شهدا بود!
واکنش رئیس قوه قضائیه : برای تخریب قوه قضائیه فیلم وداع درست نکنند
اما واکنش ها به حبس مهدی هاشمی و پخش فیلم وداع رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با وی به گروه های سیاسی محدود نماند و رییس دستگاه قضا نیز در سخنان خود در جلسه شورای عالی قضایی بدون نام بردن از فرد خاصی به این مسئله واکنش نشان داد.
 رئیس دستگاه قضا به تلاشها برای تخریب دستگاه قضایی به دلیل صدور احکام و آرا مربوط به برخی مسئولان و یا وابستگان به برخی مسئولان اشاره کرد و با تاکید بر اینکه چنین تلاشهای مخربی در عزم دستگاه قضایی خللی ایجاد نمی کند گفت: گاهی ممکن است برخی آرا اشتباه باشد اما تخریب نهاد قضایی آنهم بدون دلیل و سند و صرفاً به دلیل اینکه رای علیه بستگان ما صادر شده کاری شرعی و قانونی نیست.
آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به اینکه «از هر قشر و طبقه ای در این کشور ممکن است افرادی محکوم شوند» تاکید کرد: احکام و آرا صادره تنها متعلق به قشر ضعیف و مردم عادی جامعه نیست و نباید فضا را طوری پیش ببریم که هر کسی زمانی مسئولی بوده و حالا علیه او و یا وابستگانش حکمی صادر شده، تمام قوه قضاییه و زمین و زمان را زیر سوال ببرد و برای تخریب قوه قضاییه فیلم وداع درست کند.
رئیس قوه قضاییه با اعلام اینکه هیچ انگیزه ای در مسئولان قضایی برای صدور آرای غیرعادلانه و غیرقانونی علیه هیچ فردی وجود ندارد و مسئولان عالی قضایی و بدنه دستگاه قضا آخرت خود را به خاطر دنیای دیگران نخواهند فروخت افزود: رویکرد قوه قضاییه همواره حرکت در مسیر اتقان آرا، رأی عادلانه، اعتدال و قانون است و توصیه ما به افرادی که بدون مبنا، احکام قضات را زیر سوال می برند این است که از راه اشتباه برگردنند و اگر اعتراضی هم دارند از مسیر درست و قانونی اقدام کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |