پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 125665 14:33 1399/10/01
واکسنی که روان بازار نفت را آرام کرد

واکسنی که روان بازار نفت را آرام کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
واکسنی که روان بازار نفت را آرام کرد

واکسنی که روان بازار نفت را آرام کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

اکنون چند شرکت واکسن کرونا را کشف کرده‌اند اما در نظر داشته باشیم اگر تغییرات مختصری روی قیمت‌ها داشته‌ایم صرفا به خاطر مسائل روانی بوده است. تا زمانی که واکسن در حد وسیع در دنیا توزیع و تزریق نشود، اثرگذار نخواهد بود.

مرتضی بهروزی فر، کارشناس حوزه انرژی، در گفت‌وگو با خبرنگار جهان اقتصاد، ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: با توجه به کشف واکسن کرونا وضعیت بازار نفت کمی بهتر شد اما این اتفاق صرفا یک مسأله روانی بود و هیچ تغییر اساسی شکل نگرفته است.

این کارشناس با اعلام اینکه استارت تزریق حجم کم واکسن کرونا در کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا و انگلیس به تازگی آغاز شده است گفت: بنا به گفته پزشکان  تا ۷۰ درصد جامعه جهانی در مقابل این بیماری واکسینه نشوند، عملا این واکسن در بازارها مخصوصا نفت تاثیری نخواهد داشت.

وی افزود: تا نتیجه مطلوبی از این واکسن بدست نیاید و مردم تا به این واکسن اعتماد نکنند، واکسن هیچ تاثیری نخواهد داشت و حداقل شش ماه الی یکسال برای اثر گذاری این واکسن زمان لازم است و تا این پاندمی کنترل نشود عملا در بازار نفت تاثیری نخواهد گذاشت و از ابتدا این مهم قابل پیش‌بینی بود.

بهروزی فر افزود: در جلسه اخیر اوپک پلاس، وزیران انرژی به دنبال حفظ حداقل قیمت ها در بازار نفت بودند که این مسأله بسیار مهمی است چراکه اگر اوپک پلاس به توافق دست پیدا نمی کرد، افزایش تولید منجر به کاهش قیمت ها می شد و اکنون کشورهایی  مانند عربستان و روسیه به شدت نیازمند قیمت های بالاتر هستند چون مشکل درآمدی دارند و باید نفت خود را برای فروش با قیمت های بالاتر عرضه کنند و این نشان می دهد اوپک و اوپک پلاس به دنبال کنترل قیمت ها هستند.

وی با اشاره به اینکه از سوی دیگر تا اتفاقی در مورد کرونا نیفتد نمی توان نسبت به آینده بازار نفت اظهارنظر کرد گفت: اما با توجه به اینکه تمام کشورها به دنبال این هستند تا نفت را به قیمت کمتر از۴۰ دلار به فروش برسانند، نمی توان  انتظار داشت قیمت، زیر ۴۰ دلار یا بالاتر از ۵۰ دلار باشد و تا مسأله پاندمی کرونا حل نشود قیمت نفت بین ۴۰ الی ۵۰ دلار می تواند دامنه قابل قبولی باشد.

وی تاکید کرد: بین 6 تا 9 ماه طول می‌کشد واکسن در حجم قابل توجهی تزریق شود تا جلوی پاندمی گرفته شود، بعد از آن می‌توان انتظار داشت قیمت نفت به قبل از 2019 برگردد. فعلا قیمت‌ها 40 تا 55 دلار باقی خواهد ماند و بعد از حل شیوع کرونا ممکن است به 60 دلار برسد، ولی در حالت فعلی قیمت 60 تا 65 دلار  دور از ذهن است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |