جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 107797 19:00 1399/05/01
وام ودیعه مسکن در چاله «تورم انتظاری»

وام ودیعه مسکن در چاله «تورم انتظاری»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
وام ودیعه مسکن در چاله «تورم انتظاری»

وام ودیعه مسکن در چاله «تورم انتظاری»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

جهان اقتصاد «شاه بیت» طرح حمایتی دولت از بازار اجاره را بررسی کرد

مهناز اسماعیلی-با توجه به افزایش چشم‌گیر اجاره‌بهای مسکن در دو سال گذشته و فشار سنگینی که روی بسیاری از خانواده‌ها وجود دارد، دولت در ماه‌های گذشته کنترل بازار اجاره مسکن و حمایت از مستأجران را در دستور کار قرار داده است و با چند مصوبه تلاش کرده تا به بازار اجاره بهای مسکن سامان دهد. 

بعد از چندین روز گمانه‌زنی درباره جزییات «وام ودیعه اجاره مسکن» که به نوعی مهمترین وعده قابل تحقق مسئولان و به قولی شاه بیت طرح حمایتی دولت از بازار اجاره به حساب می آمد سرانجام روز چهارشنبه رئیس‌جمهور به همه گمانه‌زنی‌های متخلف درباره میزان این وام، پایان داد و اعلام کرد: دولت به خانواده‌هایی که دارای «حقوق ثابت» یا «تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی» هستند و در تهران زندگی می‌کنند 50میلیون تومان وام با سود ۱۳ درصد پرداخت خواهد کرد.

حسن روحانی در جلسه هیات دولت، گفت:« برای اجاره‌نشین‌ها ما دو گام مهم برداشتیم. اول اینکه در مورد اضافه اجاره‌بها بود که روند صعودی و غیرمنطقی پیداکرده بود، تصویب کردیم که در تهران نباید بیش از ۲۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش یابد. همچنین اقدام دیگری که نهایی شده و به‌زودی اجرایی می‌شود، اعطای ودیعه از طرف بانک به مستاجران است. »

البته طبق مصوبه دولت به‌جز تهران مستأجران 7 کلان‌شهر دیگر هم می‌توانند از وام ودیعه مسکن استفاده کنند که میزان آن برای این 7 کلان‌شهر 30 میلیون تومان است. علاوه بر این دولت در نظر دارد برای ساکنان شهرهای کوچک هم وام 15 میلیون تومانی ودیعه مسکن را در نظر بگیرد.

اما دراین‌ بین نکته مهمی که وجود دارد شروط پرداخت وام ودیعه مسکن به افراد است که هنوز جزییات کاملی از آن منتشرنشده و تنها نکته مهمی که اعلام‌شده تخصیص وام به افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و مستأجرانی است که به گفته رئیس‌جمهور«دارای حقوق ثابت» باشند. اگر منظور از حقوق ثابت تنها افراد استخدامی باشد، عملاً باید در نظر داشت که جمعیت بسیار، بسیار زیادی از خانواده‌های نیازمند به وام ودیعه مسکن و به‌خصوص جوانانی که به‌تازگی ازدواج‌کرده و زندگی تشکیل داده‌اند، نمی‌توانند از این وام استفاده کنند. علاوه بر این موضوع مهم دیگری هم که باید اطلاع‌رسانی شود این است که آیا وام ودیعه مسکن تنها به افرادی که ازدواج‌کرده و خانواده تشکیل داده‌اند پرداخت می‌شود یا جوانانی که تنها زندگی می‌کنند هم می‌توانند از این وام بهره ببرند؛ زیرا در حال حاضر به‌خصوص در شهرهای بزرگ جمعیت بسیار زیادی از مستأجران را افراد مجرد تشکیل می‌دهند.

در همین راستا، خبرنگار جهان اقتصاد درباره تاثیر این طرح در ساماندهی بازار اجاره بها با افشین پروین پور، کارشناس بازار مسکن به گفتگو پرداخت.

افشین پروین پور درباره این طرح توضیح داد: البته اصل اینکه دولت به بحث اجاره بها پرداخته است، مثبت است اما اینکه آیا این راهکاری که دولت در نظر گرفته است کارآمد است یا خیر؟ باید بررسی شود که دولت تا چه حد می تواند از این وام ها به بازار تزریق کند. از سوی دیگر، باید سقفی برای تعداد پرداخت اعلام شود؛ مثلا یک میلیون تسهیلات قرار است به گروههای هدف اعطا شود. 

وی با بیان اینکه قطعا اینکه دولت بخواهد به همه مستاجران این وام را پرداخت کند، از توان دولت خارج است، ادامه داد: این وام می تواند منجر به «تورم انتظاری» در بازار مسکن شود، چراکه مالک ها این پیش فرض را خواهند داشت که همه کسانی که می خواهند خانه اجاره کنند، به این تسهیلات دسترسی دارند، در حالی که این طور نیست و همه کسانی که بخواهند، نمی توانند از این تسهیلات استفاده کنند؛ یعنی قطعا تعداد فقرات این وام، با توجه به منابع محدودی که در اختیار دولت است، عدد محدودی است.

این کارشناس بازار مسکن افزود: یعنی همان هدفی که دولت در نظر دارد به کمک وام ودیعه اجاره مسکن بتواند بخشی از این خانوارها را حمایت کند، عملا این افزایش قیمت های محتمل می تواند این تسهیلات را پوشش دهد، یعنی به همان اندازه که دولت می خواهد وام ودیعه اجاره مسکن دهد، متناسب یا بیشتر از آن ممکن ما شاهد افزایش قیمت باشیم و دیگر آن حمایت دولت کارکرد خود را نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است این طرح هم به سرنوشت طرح «افزایش 25درصدی اجاره بها» دچار شود که به جای سقف، کف درنظر گرفته شد و 2 تا 3 برابر افزایش یافت؟ گفت: بله ممکن است. طرح تعیین سقف برای افزایش اجاره بها موجب شد، حتی در بحث کلانشهرها کسانی که انصاف داشتند و می خواستند 15 درصد قیمت را افزایش دهند، 25 درصد اعلامی دولت را کف در نظر گرفتند و حداقل 25درصد تورم به خانواده ها تحمیل شد. 

پروین پور با بیان اینکه اگر در کوتاه مدت بخواهد در بازار اجاره بها اتفاقی بیفتد، باید خانه های خالی وارد بازار شود، اظهار کرد: دولت باید اهتمام کند با نرخ و برنامه درستی، نرخ مالیات بر خانه های خالی اعمال شود که مطمئنا با این اقدام «شوک عرضه» اتفاق می افتد. قطعا اثر عرضه خانه های خالی در بازار از ارائه وام ودیعه اجاره مسکن که تبعات تورمی هم خواهد داشت، بیشتر است. یعنی اگر دولت مالیات بر خانه های خالی را با نرخ بالا و بازدارنده تصویب و اجرا کند، قطعا تاثیر بیشتری در کنترل بازار اجاره خواهد داشت.

وی ضمن پیشنهاد حرکت به سمت اجاره داری حرفه ای برای کنترل وضعیت اجاره و مسکن ادامه داد: پیشنهاد ما این است که کم کم به سمت اجاره داری حرفه ای و شکل گرفتن شرکت هایی که مدیریت اجاره را برعهده دارند، حرکت کنیم. یعنی سمتی برویم که رابطه مستقیم بین موجر و مستاجر را حذف کنیم و شرکت هایی قرارداد اجاره را ببندند که هم نظارت پذیری را افزایش می دهد، هم کمک می کند که سیاست های حمایتی و تشویقی به صورت صحیح از طریق این مکانیزم شرکت های اجاره داری اعمال شود.

این کارشناس بازار مسکن افزود: در میان مدت و بلندمدت هم ما باید کمک کنیم، مسکن ملکی را توسعه دهیم و خانواده ها مالک مسکن ملکی شوند.

وی در پاسخ به این سوال که منابع توسعه مسکن ملکی از کجا می تواند تامین شود، گفت: منابعی که مرتبط با بودجه های دولت باشد، متاسفانه محدود است اما در عین حال دولت نظارت درستی بر بانک ها ندارد و روزانه نزدیک 2هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش های غیرمولد اقتصاد عرضه می کند. سال گذشته 800هزار میلیارد تومان تسهیلات وارد بخش های مختلف اقتصاد شده که اگر 20 درصد این عدد هم وارد عرصه ساخت و ساز مسکن می شد، نیاز به بودجه های دولتی هم از بین می رفت، یعنی با همین هدایت کانال نقدینگی و تسهیلات بانکی می شد منابع لازم برای ساخت و تجهیز مسکن از طریق همین وام های موجود تامین کرد. الان نقدینگی در کشور رها شده است و هیچ نظارتی بر آن نیست و تسهیلات هم عمدتا در مسیر غیرمولد و مخرب اقتصاد مانند دلالی ها و سوداگری هایی که وجود دارد، هدایت می شود. 



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |