پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 165577 13:33 1400/09/23
واردات برق از ترکمنستان افزایش یافت

واردات برق از ترکمنستان افزایش یافت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
واردات برق از ترکمنستان افزایش یافت

واردات برق از ترکمنستان افزایش یافت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایرنا، آرش کردی در نشست تخصصی مدیران صنعت برق و انرژی افزود: به مدار آمدن خط دوم ترکمنستان و افزایش واردات از این کشور، موجب کاهش روزانه یک میلیون لیتری مصرف سوخت می‌شود.

پیشتر وزیر نیرو با تاکید بر آمادگی برای توسعه و تداوم تبادل برق بین ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: مطالعاتی در زمینه همکاری ایران، آذربایجان و روسیه درباره برق انجام شده و این آمادگی از سوی ایران برای آغاز همکاری درخصوص سنکرون شبکه‌های برق این کشورها وجود دارد.

مدیرعامل توانیر در ادامه خاطرنشان‌کرد: برنامه‌های توانیر در دولت سیزدهم بر سه محور اصلی مدیریت مصرف و تقاضا، ساماندهی اقتصاد برق و توسعه زیرساخت‌های شبکه استوار خواهد بود و بر همین اساس برنامه‌های کوتاه مدتی برای تامین برق مطمئن در زمستان امسال و تابستان ۱۴۰۱ تعریف و پیش‌‎بینی شده است.

وی ادامه‌داد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، ۹۸ هزار کیلومتر مدار خطوط انتقال، فوق توزیع و توزیع برق احداث و ۵۳ هزار مگاولت آمپر پست‌های انتقال، فوق توزیع و توزیع برق جدید نصب خواهد شد.

کردی خاطرنشان‌کرد: در این برنامه‌ها توجه ویژه‌ای به موضوع مدیریت مصرف برق شده است، بر این اساس برای نصب ۶ میلیون کنتور هوشمند با تمرکز بر ۱۵ درصد مشترک پرمصرف برنامه‌ریزی شده است.

مدیرعامل توانیر از طرح پیش‌خرید در بخش خانگی و تجاری نیز به عنوان دیگر برنامه توانیر در دولت سیزدهم یاد کرد و گفت: در عین حال نسبت به جایگزینی تجهیزات برقی فرسوده پرمصرف با کم‌مصرف نیز اقدام خواهد شد که می‌تواند باعث رونق اشتغال در کشور و کاهش مصرف برق شود که در مجموع با اجرای سه محور مذکور، ۱۰ هزار مگاوات مدیریت مصرف انجام خواهد شد.

وی بیان‌داشت: طرح‌های مدیریت مصرف، پروژه محور و قابل اندازه‌گیری می‌شود، ساختار نظارتی دقیق منطبق بر الزام‌های کنترل پروژه‌ها تعریف شده است که در نهایت به مدیریت نقدینگی به صورت هدفمند و تخصیص کارای منابع منجر می‌شود.

کردی درباره برنامه‌های کوتاه‌مدت صنعت برق برای عبور موفق از زمستان امسال نیز گفت: بر این اساس کاهش مصرف سوخت معادل از ۲۳۰ میلیون واحد به ۲۰۵ میلیون واحد از برنامه‌های اجرایی شده به شمار می‌رود.

مدیرعامل توانیر ادامه‌داد: کاهش روشنایی معابر، پارک‌ها و جاده‌های بین‌شهری به میزان ۳۰۰ مگاوات که باعث کاهش ۱.۵ میلیون لیتری مصرف سوخت می‌شود، کاهش مصرف انرژی اداره‌ها و توقف فعالیت مراکز مجاز استخراج رمزارز که باعث کاهش روزانه سه میلیون لیتر سوخت می‌شود، از دیگر برنامه‌های صنعت برق برای زمستان امسال به شمار می‌رود.

مدیرعامل توانیر همچنین از افزایش بازده نیروگاه‌ها با آرایش بهینه تولید و جابه‌جایی زمان‌بندی تعمیرات نیروگاه‌ها و اخذ تولید بیشتر از نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی به میزان ۲۰ هزار مگاوات ساعت با ظرفیت کاهش پنج میلیون لیتری سوخت در روز و برنامه‌ریزی برای کاهش مصرف سوخت صنایع با هماهنگی وزارت صمت به عنوان دیگر برنامه‌ها برای گذر موفق از پیک زمستان امسال نام برد.

وی ابراز امیدواری‌کرد: با انجام این برنامه‌ها بتوان از زمستان امسال با موفقیت و بدون محدودیت عبور کرد.

کردی در عین حال به برنامه نصب کنتورهای هوشمند نیز اشاره کرد و گافزود: با توجه به بار مصرفی در پیک، ۷۵ درصد از کنتورهای هوشمند روی چاه‌های کشاورزی و واحدهای مصرفی مشترکان دیماندی (صنعتی، تجاری و اداری) نصب و ۲۵ درصد نیز در واحدهای مشترکان پُرمصرف تجاری و خانگی مجتمع و مشترکان خانگی تجاری کوچک نصب خواهد شد که از این محل می‌توان تا ۱۰ هزار مگاوات بار پیک را مدیریت کرد.

مدیرعامل توانیر گفت: تدوین برنامه ارتباط موثر با رسانه‌ها برای اصلاح الگوی مصرف برق محقق شده است و بر این اساس از ظرفیت‌های قانونی بیش از گذشته استفاده می‌شود.

وی بیان‌داشت: یکی دیگر از برنامه‌های صنعت برق، جمع آوری مراکز استخراج غیرمجاز است که  تاکنون بیش از پنج‌هزار و ۸۰۰ مرکز غیرمجاز استخراج رمز ارز کشف و از این طریق بیش از ۲۲۲ هزار دستگاه ماینر جمع آوری شده است که این مراکز برقی معادل یک نیروگاه یک‌هزار مگاواتی مصرف می‌کردند.

کردی با اشاره به تاکید وزیر نیرو درخصوص توسعه حضور صنایع بالای پنج مگاوات در بورس و انجام معاملات دوجانبه، گفت: اکنون ۲۱ درصد از معاملات مشترکان صنعتی بالای پنج مگاوات در بورس انرژی و ۲۴ درصد به صورت قراردادهای دوجانبه انجام می‌شود که باید برای افزایش این میزان و کاهش سهم دولت در این میان تلاش شود.

وی از ترانزیت برق به عنوان فرصت مغفول مانده یاد کرد و افزود: بر این اساس می‌توان از ترانزیت برق وارداتی به کشورهای همجوار در فصول کم بارش و سرد استفاده و در فصول گرم نسبت به تامین بخشی از برق مورد نیاز کشور از محل تهاتر هزینه ترانزیبت با انرژی دریافتی اقدام کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |