سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 133328 13:25 1399/11/27
واحد تولید بنزن پالایشگاه زال پارس در استان خراسان رضوی افتتاح شد

واحد تولید بنزن پالایشگاه زال پارس در استان خراسان رضوی افتتاح شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
واحد تولید بنزن پالایشگاه زال پارس در استان خراسان رضوی افتتاح شد

واحد تولید بنزن پالایشگاه زال پارس در استان خراسان رضوی افتتاح شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش روزنامه جهان اقتصاد به نقل از روابط عمومی منطقه خراسان رضوی: واحد تولید بنزن با اکتان بالا در "پالایشگاه زال پارس" با حضور علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان رضوی و علی اصغر اصغری مدیر منطقه خراسان رضوی و جمعی از نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی به بهره‌برداری رسید.

 سید جعفر قائمی طلب ، رئیس روابط عمومی منطقه گفت: واحد تولیدکننده بنزن و ارتقاء اکتان آن با ظرفیت تولید سالانه ۷۲ هزار تن در زمینی به مساحت ۵۰۰۰ مترمربع در کیلومتر ۴۵ جاده مشهد - فریمان واقع در جنوب مرکز استان خراسان رضوی ساخته شده است و هزینه تاسیس این واحد صنعتی یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال با ایجاد اشتغال مستقیم برای ۱۵۰ نفر است و محصول بنزن این پالایشگاه با بالاترین استانداردهای اروپایی با خلوص بالای ۸۵ درصد تولید می‌شود.

وی افزود : شرکت زال پارس با به‌کارگیری توان خود برای بهینه‌سازی فرآورده‌های پتروشیمی و تولید سوخت با کمترین مقدار آلودگی زیست محیطی هم‌اکنون تامین بهنگام و مستمر نفت و گاز مورد نیاز نیروگاههای شرق کشور را تضمین کرده است و نیز حائز اهمیت است که ۱۵۰نفر در این مجموعه به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و توان برق این پالایشگاه ۸۰۰ کیلووات بوده و آب مصرفی پنج هزار و ۳۰۰ مترمکعب در سال است و همچنین از گاز طبیعی مصرف می‌کند.

شایان ذکر است که : سال ۱۳۸۵ بر اساس تصمیم دولت مبنی بر ورود بخش خصوصی به عرصه ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی، شرکت زال‌پارس به ایجاد نخستین انبار نفت کوره بخش خصوصی در کشور اقدام کرد.  شرکت زال پارس با به‌کارگیری توان خود برای بهینه‌سازی فرآورده‌های پتروشیمی و تولید سوخت با کمترین میزان آلودگی زیست‌محیطی هم‌اکنون تامین بهنگام و مستمر نفت و گاز مورد نیاز نیروگاه‌های شرق کشور را تضمین می‌کند.

بر پایه این گزارش، بنزن در تولید صنعتی مواد و مصنوعات پلاستیکی، رزین، نایلون، روغن‌های روان‌ساز، مواد رنگی، شوینده‌ها و پاک‌کنندها، سموم و انواع آفتکش و لاستیک مصنوعی به کار می‌رود؛ مایعی بی‌رنگ، اما معطر است که به سرعت بخار می‌شود و قابلیت اشتعال فوق‌العاده بالایی دارد.

این ماده در بسیاری از ترکیبات همچون آسپیرین و ماده منفجره تری‌نیتروتولوئن نیز وجود دارد. همچنین افزودن بنزن به بنزین، عدد اکتان این سوخت رایج را افزایش داده و احتمال کوبش موتور خودرو را کاهش می‌دهد اما به‌دلیل اثر منفی آن بر سلامتی انسان مقررات سفت ‌و سختی درباره مقدار بنزن در تولید بنزین وضع شده تا حجم آن را در سوخت به کمتر از یک درصد برساند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |