پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 181918 20:19 1401/03/16
واحدهای نیمه‌کاره‌ مسکن مهر رها شده‌اند

واحدهای نیمه‌کاره‌ مسکن مهر رها شده‌اند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
واحدهای نیمه‌کاره‌ مسکن مهر رها شده‌اند

واحدهای نیمه‌کاره‌ مسکن مهر رها شده‌اند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی-این روزها همچنان ماجرای تحویل خانه‏های 15ساله‌ای که ساکنینش با وجود واریز مبالغ مربوط به آن درحسرت خانه‌دار شدن به سرمی‏برند، خبرساز است. مسکن‏هایی که سابقه ساختشان به دولت نهم بازمی‏گردد. زمانی هدف از طرح خانه‌دارکردن قشرهای کم درآمد بود غافل از این که عده‌ای با سودجویی تیشه به ریشه اعتماد متقاضیان زدند و پولشان را حیف و میل کردند وآن‏ها را در انتظار تحویل خانه هایشان قراردادند.

به گزارش جهان اقتصاد؛ طرح مسکن مهر در ابتدا در قالب بند د تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ آغاز شد و سپس بر مبنای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، به صورت پیوسته در دستور کار قرار گرفت.

سال ۹۲دولت دهم پرونده مسکن مهر را با پیشرفت ۷۰ درصدی  به دولت یازدهم تحویل داد و این گونه بود که تعدادی از خانه ها آماده تحویل شده بود و بسیاری از خانه ها در حال تکمیل بود و در سال 1401 باز هم با گذشت 15 سال ، متقاضیانی خسته و در انتظار تحویل مسکن مهر وجود دارند، بعضی از افراد با وجود واریز پول از لیست مسکن مهر خط خوردند و پیگیر حل این مساله از سوی نهادهای متولی هستند، گویا این کلاف درهم پیچیده قصد باز شدن ندارد.

از طرفی با وجود وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در سال توسط دولت جدیدترین آمار ارایه شده حاکی از آن است که از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار متقاضی واجد شرایط طرح نهضت ملی مسکن حدود یک هشتم افراد آورده اولیه خود را واریز کرده‌اند. انگار مثل گذشته تناسبی بین متقاضیان واجد شرایط با میزان آورده وجود ندارد و این تعلل متقاضیان در واریز آورده، ممکن است این پروژه را به سرنوشت مسکن مهر دچار کند.

خبرنگار جهان اقتصاد دراین زمینه با حسن محتشم، عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران به گفت‏‌وگو پرداخته است که در ادامه می‏خوانید.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران اظهارکرد: درابتدای طرح مسکن مهر متفاضیان با ثبت نام در تعاونی‏ها، اتحادیه‏ها و شرکت‏های تعاونی که به وزارت تعاون واگذار شده بود، مبالغی واریز کردند که به دلیل سودجویی همین تعاونی‏ها بخش قابل توجهی از سرمایه مردم از بین رفت و وزارت تعاون کار خاصی انجام نداد و با منفک شدن وزارت تعاون و واگذاری این مساله به وزارت مسکن و شهرسازی، حقوق بسیاری از این متقاضیان از بین رفت.

محتشم گفت: بسیاری دیگر خانه خود را از وزارت مسکن و شهرسازی تحویل گرفتند اما ادارات مسکن و شهرسازی به دلیل عدم شفافیت یا عدم رعایت حقوق واقعی افرادی که ثبت نام کرده بودند، برخلاف نگهداری واحدها آن‏ها را به افرادی دیگر تحویل دادند و حقوق متقاضیان از این طریق از دست رفت. به موجب  مراجعه افرادی برای پیگیری این موضوع، وزیر راه و شهرسازی دستور داد افرادی که نسبت به واریز پول اقدام کردند، باید این واحدها به آن‏ها بازگردانده شود اما هنوزهم ادارات راه و شهرسازی این کار را به طور جد انجام ندادند.

وی با بیان این که ماجرای مسکن مهر پایان یافته است، عنوان کرد: در زمان دولت یازدهم، آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی به رغم این که اعتقادی به مسکن مهر نداشت اما عنوان کرد که تعهدات مربوط به مسکن مهر را انجام می‏دهد. بر این اساس قراردادهایی که در آن زمان بسته شد و واحدهایی آماده و تحویل شد و تعدادی نیزتحو‏یل نشده  که ادارات کل راه و شهرسازی باید آن‏ها را تعیین تکلیف کنند و به متقاضیان واگذار کنند.

این فعال حوزه مسکن عنوان کرد: در ارتباط با مسکن مهر نزدیک به 2میلیون و 200هزار واحد قرارداد ساخت مسکن شهری منعقد شده بود و اکنون200 هزار واحد آن مانده که در دست تکمیل یا تحویل است و باید به متقاضیانی که 15 سال پیش پول واریز کردند، تحویل شود به همین دلیل است که مسکن مهر یا مسکن‏هایی که توسط دولت تحویل می‏شوند، با موفقیت روبرو نبوده است.

محتشم بیان کرد: به نظرمی‏رسد که نهضت ملی مسکن ادامه مسکن مهر است با این تفاوت که آن موقع مسکن مهر متری 330 هزار تومان بوده و اکنون متری 4.5 میلیون تومان است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |