پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 13130 13:29 1394/03/16
وابستگی کشاورزی ایران به آبیاری 50 درصد بالاتر از دنیا

وابستگی کشاورزی ایران به آبیاری 50 درصد بالاتر از دنیا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
وابستگی کشاورزی ایران به آبیاری 50 درصد بالاتر از دنیا

وابستگی کشاورزی ایران به آبیاری 50 درصد بالاتر از دنیا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه امورزیربنایی: مشاور وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۹۰درصد تولید کشاورزی در ایران وابسته به آبیاری است در حالی که در دنیا فقط ۴۰درصد کشاورزی به آبیاری وابسته است.

عباس زارع در نشست تخصصی «قنات برای آینده» اظهار داشت: در گذشته 10 درصد آب مورد نیاز بخش‌های مختلف کشور از قنات تامین می‌شد اما این رقم اکنون به پنج درصد رسیده‌است.

وی افزود: در حال حاضر بهره‌وری پایین آب، از نظر کمی و کیفی منابع آبی کشور را تهدید می‌کند و 50 درصد دشت‌های کشور بیلان منفی دارند و وضعیت آنها بحرانی شده است.

مشاور وزیر کشاورزی با بیان اینکه قنات یکی از شاخص‌هایی است که ما را هدایت می‌کند تا به بحران نرسیم، گفت: اگرچه امروز مطرح می‌شود که هنوز استعداد ایجاد قنات در بسیاری از نقاط کشور وجود دارد اما حتی اگر بحث احداث قنات مد نظر نباشد، می‌توان از امتیازات و فرهنگ قنات برای مدیریت منابع آبی کشور استفاده کنیم.

زارع رعایت نشدن حریم قنات‌های مهریز یزد را فاجعه‌ای جبران ناپذیر‌ دانست و اذعان داشت: متاسفانه در حال حاضر از آب قنات به درستی و آن گونه که شایسته قنات باشد، استفاده نمی‌شود.

وی ادامه داد: البته دولت مکانیزم‌هایی پیش بینی کرده که از قنات به صورت بهینه استفاده کنیم که امیدواریم این پیش بینی ها به عمل برسد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی خرد شدن زمین‌های زراعی بر اساس قوانین ارث را یکی از دلایل استفاده نادرست از آب قنات دانست و گفت: دولت برای تجمیع آب، مکانیزم‌هایی را در نظر گرفته است و بر اساس قوانین، وزارت جهاد کشاورزی برای ایجاد سامانه نوین آبیاری تسهیلاتی در نظر گرفته است.

وی افزود: برای روش‌های قطره‌ای 5/6 میلیون تومان و بارانی پنج میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان ارایه می‌شود اما در رابطه با آب قنات، دولت به کشاوزانی که زیر یک هکتار زمین دارند و از آب قنات استفاده می‌کنند حاضر است تا 85 درصد تسهیلات مورد نیاز برای اصلاح روش‌های آبیاری را پرداخت کند.

زارع گفت: از این پس تجمیع اراضی در ایران باید با محوریت آب انجام شود و کشاورزان می‌توانند با مراجعه به جهاد نسبت به تجمیع آب اقدام کنند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |