جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 142606 18:40 1400/03/03
هیدروژن سبز، انقلابی در حوزه انرژی

هیدروژن سبز، انقلابی در حوزه انرژی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
هیدروژن سبز، انقلابی در حوزه انرژی

هیدروژن سبز، انقلابی در حوزه انرژی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

فریده خدادادی- این روزها از هیدروژن سبز بسیار نام برده می شود، انرژی که در سراسر جهان در حال رونق گرفتن است.

به گزارش جهان اقتصاد،تکنولوژی هیدروژن سبز به ‌عنوان منبع سوخت پاک قلمداد می شود به طوری که از جدا کردن مولکول‌های هیدروژن از مولکول‌های آب بدست می آید و انرژی حاصل آن عاری از کربن است. البته در کشورهایی مانند عربستان، آلمان از این تکنولوژی استفاده می شود. کشورهای مختلف جهان درحال روی آوردن به هیدروژن سبز هستند و بسیاری از شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران، دولت‌ها و دوست‌داران محیط ‌زیست بر این باورند که هیدروژن سبز منبعی از انرژی است که می‌تواند به پایان بخشیدن سوخت‌های فسیلی کمک کند و روند گرمایش زمین را کاهش دهد. ایران نیز باید همانند سایر کشورها به سمت استفاده از این انرژی سوق پیدا کند.

در این زمینه با محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار به گفتگو پرداخته‌ایم که در ادامه می‎خوانید.

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار بیان کرد: تاثیر گیاهان در بهسازی شرایط محیط زیست بسیار مهم است به طوری که اکسیژن تولید شده توسط این گیاهان در تلطیف هوا و رفع آلودگی هوا موثر است و به نوعی باید گفت بقای انسان و محیط زیست به این اکسیژن وابسته است.

محبوب فر با اشاره بحث اهمیت نقش اکسیژن سبز درحفظ محیط زیست عنوان کرد: از پسماندهای (گیاهی، انسانی و حیوانی) می‌توان به نفع محیط زیست استفاده کرد به طوری که به جای استفاده ازانرژی برق می‏توان از این پسماندها استفاده کرد، این پسماندها را در مخازن مورد تجزیه قرارمی‎دهند و پس از طی کردن فرآیند هضم بی‌هوازی می‎تواند هیدروکربن‌ها را تولید کند، یکی از این هیدروکربن‎ها گاز متان است.

وی در توضیح کارایی گازمتان افزود: گاز متان از جمله گازهای گلخانه‎ای است که گرمایش جهانی و بحث از بین رفتن لایه اوزون را به دنبال دارد. گاز متان را می توان از پسماندهایی که در کارخانه‎‎ها، کارگاه‎‎ها و سلولهاکه در غیاب اکسیژن تجزیه شده است به دلیل این که تولید اصلی آن متان است را حتی برای منازل، لوله کشی کرد و برای کارخانجات، کارگاه‎‎ها و مزارعی که به نام بیت کوین و رمز ارز در کشور فعال هستند و به مصرف سوخت نیاز دارند، استفاده کرد.

وی عنوان کرد: گاز متان را می‌توان در قسمت‎‌های مختلف از خانگی گرفته تا تجاری حتی برای صنعت مورد استفاده قرارداد. بنابراین می‎‎توان از این پسماندها در حضور با غیاب  اکسیژن تجزیه یا هضم کرد و از انرژی تولیدی حاصل از آن به نفع صنعت و محیط زیست استفاده کرد و درحال حاضر تکنولوژی آن در دنیا و در کشور وجود دارد. 

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدارافزود: استفاده از متان و اکسیژن و... جزو مواد تجدیدپذیر هستند و انرژی تولید شده حاصل از آن‎‎ها جزو انرژی‎‎های تجدید پذیرمحسوب می‎‎شود و این مساله از منظر حفظ محیط زیست و تولید انرژی حایز اهمیت است.

وی تصریح کرد: به اکسیژن که به نفع محیط زیست وعدم استفاده از انرژی‎ های غیرپاک و انرژی‎‎های غیرتجدیدپذیر استفاده شده است، اکسیژن سبز گفته می‎شود.

**هیدروژن سبز، مولد انرژی است

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران درادامه با بیان اینکه هیدروژن سبز نیز می‎تواند مولد انرژی قلمداد شود، گفت: انرژی حاصل ازهیدروژن سبز می‌ تواند جزو انرژی‎های تجدید پذیر محسوب شود.

محبوب فرافزود: هیدروژن سبزمی‎‎تواند به عنوان یک انقلابی در تکنولوژی به نفع صرفه جویی در مصرف انرژی، استفاده از انرژی‎‎های پاک و حفظ محیط زیست محسوب شود.

وی با اشاره به استفاده از تکنولوژی انرژی هیدروژن سبز در بسیاری از کشورها عنوان کرد: در حال حاضر کشوری مانند آلمان از هیدروژن سبز انرژی بسیاری تولید کرده است، کشوری که جزو قاره‎ای است که از میزان بارندگی بسیاری برخوردار است.

وی افزود: کشورهای حاشیه حلیج فارس مانند کویت، عربستان و مصر از کشورهایی است که از تکنولوژی هیدروژن سبز استفاده می‎کنند. این کشورها در اقدامی جالب  شهرهای سالم، پاک و آینده نگر تاسیس کردند و به جای نفت از این تکنولوژی به منظور تامین انرژی شهرشان استفاده کردند و به صادرات انرژی تولیدشده از تکنولوژی هیدروژن سبز پرداختند.

این کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار افزود: کشورهای فوق از مولکول آب هیدروژن را جدا و از هیدروژن جدا شده در سوخت و انرژی استفاده می‎کنند که به عنوان سوخت پاک عاری ازهرگونه آلودگی و فاقد کربن نام برده می‎‎شود.

به گفته وی، عربستان در بحث تکنولوژی هیدروژن سبز بسیار کارکرده است  به طوری که شبیه جزیره ای است که درمیان آب‎های خلیج فارس محاصره شده و دسترسی آن به منابع آب فراوان است همانطور که کشور ایران نیز به منابع آب بسیاری دسترسی دارد.

عضو انجمن مخاطرات محیطی و توسعه پایدار ایران گفت: عربستان در طرحی  خلاقانه در آزمایشگاه‎هایی مجهز هیدروژن را از مولکول آب جدا کرده و آن را هیدروژن سبز نامگذاری کرده است و این تکنولوژی  را کشورهای بزرگ آمریکایی دراختیارعربستان قرارداده اند.

وی با اشاره به مشکلات ایجاد شده در پی قطعی برق در کشور گفت: کشور ایران نیز از پتانسیل لازم انرژی خورشیدی برخوردار است البته  راه اندازی‎ نیروگاه‌های خورشیدی مربوط به زمانی است که کشورایران تحریم نبود و از تعاملات جهانی با دنیا برخوردار بود.

**امکان استفاده ایران از تکنولوژی اکسیژن سبز

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران با اشاره به امکان استفاده ایران از تکنولوژی اکسیژن سبز بیان کرد: ایران می‎تواند زباله‎های شهری و فساد پذیر را به کمپوست تبدیل کند که بخشی از آن را در پارک‌ها و فضای سبز استفاده  می‌شود و بخشی از آن را صادرمی‎کنند.

محبوب فر افزود: در چندسال گذشته نزدیک به 40درصد صنایع، کارگاه‎های تولیدی به‌دلیل مواجهه با مشکلات مالی و اقتصادی تعطیل و بسیاری مراکز پرورش دام سبک ورشکست شدند.

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران اظهار کرد: در حال حاضر بسیاری از مراکز تولیدی کشور ورشکست شدند و دستگاه‎ها و تجهیزات آن‎ها برچیده شد و به مزارع استخراج رمزارز تبدیل شدند. برق تولیدی در کشور در اختیار این مزارع قرار گرفته است و هزینه‎های آن را به دولت پرداخت کرده و بیت کوین استخراج می‎کنند و به عنوان ارز جایگزین دلاربه بازارهای جهانی عرضه می‎کنند.

محبوب فر گفت: از اکسیژن سبز می‎توان برای تولید گاز متان استفاده کرد و سوخت این مزارع رمز ارز را از طریق گاز متان تامین کرد.

به گفته کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار، پتانسیل و شرایط استفاده از انرژی حاصل ازهیدرژن سبز در کشور وجود دارد اما هنوز به سطح تکنولوژی هیدروژن سبز نایل نشدیم زیرا ایران تحریم است و تعاملات جهانی و بانکی ندارد و بحث سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر از خورشید گرفته تا اکسیژن و هیدروژن نیاز دارد که تکنولوژی آن را وارد سازیم یعنی سرمایه‌گذار تکنولوژی آن را از خارج به داخل کشور وارد کند.

**هیدروژن سبز گامی مهم در تولید انرژی در ایران

محبوب فر یادآورشد: هیدروژن سبز می‎تواند به عنوان یک پیشرفت مهم در تولید انرژی در کشور ایران در آینده قلمداد شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورها و دولت‌ها و دوستداران محیط زیست و شرکت‌ها به سمت استفاده از تکنولوژی هیدروژن سبز سوق پیدا کردند زیرا هیدروژن سبز یک منبع انرژی است.

محبوب فر گفت: در کشور ایران با وجود منابع آبی مهم از جمله دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس می‌توان بخشی از انرژی کشور را از هیدروژن‌سبز تامین کردد و روند گرمایش زمین را در ایران می‌توان از طریق این تکنولوژی کنترل کرد. اگرچه عربستان و امارات متحده عربی نیز ادعایی ندارند که تمام انرژی کشورشان را از انرژی هیدروژن سبز تامین کنند بلکه می‌توانند از بخشی از انرژی هیدروژن سبز استفاده کنند.

کارشناس محیط زیست و توسعه پایدار گفت: استفاده از تکنولوژی هیدروژن سبز امیدوارکننده است و کارشناسان و دوستداران محیط‌زیست بر استفاده از آن تاکید دارند به طوری که عنوان کردند که انرژی حاصل از این تکنولوژی می‌تواند جایگزین گازو انرژی خورشیدی باشد.

به عقیده وی، کشور ایران می‎تواند ترکیبی از انرژی‎های تجدیدپذیر را تجربه کند. حتی می‌توان برق مورد نیاز خانه‌ها و واحدهای تجاری و خودروها را از طریق انرژی پاک متان و هیدروژن سبز تامین کرد البته شرایط و پتانسیل آن وجود دارد اما باید تکنولوژی آن را وارد کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |