جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 117601 21:34 1399/08/09
هیجانات زودگذر فرصتی برای تثبیت جایگاه بورس

هیجانات زودگذر فرصتی برای تثبیت جایگاه بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
هیجانات زودگذر فرصتی برای تثبیت جایگاه بورس

هیجانات زودگذر فرصتی برای تثبیت جایگاه بورس

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

آنچه در کمتر از یک سال گذشته بر بازار سرمایه ایران بالاخص بازار بورس ، نه تنها در ایران که در اقتصاد جهان بی‌سابقه بوده است.

از هجوم سرمایه‌های خرد و کلان تا رکورد شکنی هر روزه شاخص در مسیر سبز شدن تا حراج حاصل یک عمر تلاش خانواده‌ها برای حضور در بازار مکاره خرید و فروش سهام و سرخ شدن نمودارها در روزهای خنک پاییزی ، اتفاقاتی بود که اگر در جغرافیای دیگر هم رقم خورده باشد، شدت و حدت آن در رفتارهای هیجان‌زده تازه واردان به بازاز بورس ایران باید دید و یا ذات و ماهیت بازار های مالی ...

یکی از تعاریفی که حول بازار بورس ایران سرسختانه بر آن تاکید می‌شود؛ شفافیت است تا جاییکه  بازاز بورس ایران  مفتخر به دریافت لقب تالار شیشه‌ای شده است.

اما آنچه در کمتر از یک سال گذشته بر این بازار  و همچنان نیز ادامه دارد، توده‌ای از کلاف‌های در هم پیچیده و سردرگمی است که بی‌هیچ احتیاط و پرهیزی برای کدر شدن دیوارهای تالار شیشه‌ای تلاش می کنند.

شاید اگر فرهنگ سرمایه گذاری ترویج پیدا کند که شاهد چنین هیجانزدگی هایی در بازار  نباشیم و به این سوال بی‌جواب مانده پاسخ داده شود ، در حق بازاز بورس ایران لطف بزرگی کرده تا شاید بتواند عنوان شیشه‌ای خود را حفظ کند.

سوال این است که بر اساس کدام قاعده و منطقی افردی پیش از این هیچ از بازاز بورس نمی‌دانستند و حتی یک فصل کامل از بازار را تجربه نکرده اند به ناگاه به دریافت عنوان فعال بازار سرمایه مفتخر شدند.

تا کنون هیچ الگو و اصول اقتصادی برای این سوال پاسخی ساده اما منطقی پیدا نکرده و لذا جستجو در حوزه‌های دیگر آغاز شد و در لابلای صفحات تاریخ اجتماعی، یک عادت قدیمی که همچنان تاریخ انقضای آن‌ سرنیامده به عنوان پاسخ صحیح نامزد شده است.

علاقه ویژه ایرانیان به ایستادن در صف شاید کمی جنبه طنز داشته باشد، آما نتیجه حضور پرشمار افراد نا آشنا به بازار بورس در صف‌های خرید و فروش، چنان نتیجه را تلخ کرد که هیچ طنزی نمی تواند خاطره تلخ روزهایی که با سقوط شاخص بسیاری شاهد از دست رفتن همه دار و ندارشان بودند، را شیرین کند.

هرچه بود، گذشت اما حداقل یک دستاورد بزرگ برای اقتصاد کشور داشت و آن اینکه امروز دیگر بورس واژه‌ای بیگانه برای مردم کشور نیست و اگر برنامه‌ای درست تدوین و امکانی فراهم شود تا هیجانات مخرب مدیریت شود مدیریت ریسک در بازار های مالی فرهنگ سازی شود ، می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نزدیک بورس به یکی از حوزه‌های اقتصادی اثرگذار در کشور تبدیل شود.

وحید میرزائى - کارشناس اقتصادى و نویسنده مجموعه کتاب هاى کسب و کار



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |