پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 14501 14:50 1394/05/09
هیات‌های تجاری برای سرمایه‌گذاری بیایند نه فروش کالا

هیات‌های تجاری برای سرمایه‌گذاری بیایند نه فروش کالا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
هیات‌های تجاری برای سرمایه‌گذاری بیایند نه فروش کالا

هیات‌های تجاری برای سرمایه‌گذاری بیایند نه فروش کالا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ایتالیا تاکید کرد:

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا گفت: نباید در مقابل هیات‌های تجاری که اسامی بزرگی دارند و به ایران سفر می‌کنند، دچار دست‌پاچگی شویم. به هیچ عنوان نباید اجازه دهیم این کشور‌ها بازار ما را مورد تاخت و تاز خود قرار دهند و اجناس‌شان را به ما بفروشند؛ بلکه باید به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک با این کشور‌ها باشیم.

احمد پور فلاح در گفت‌وگو با ایسنا، با ارزیابی سفر هیات‌های اقتصادی اروپایی به ایران اظهار کرد: هیات‌های اقتصادی اروپایی از زمانی که مذاکرات در وین آغاز شده بود خود را برای سفر و مذاکره با ایرانی‌ها آماده کرده بودند و در حال حاضر که این گروه‌ها و هیات‌ها سفر خود را به ایران آغاز کرده‌اند باید چندین شاخصی را در روابط با آن‌ها نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه باید در مذاکره با این هیات‌ها با برنامه عمل کنیم، ادامه داد: اینکه هیات‌ها صرفا در ایران حضور پیدا کنند و بخواهند از چند پروژه بازدید کنند کافی نیست، بخش دولتی و بخش خصوصی باید تیم‌های مختلفی را در حوزه‌های مختلف از یکدیگر تفکیک کنند و در بخش‌هایی چون صنعت، معدن، نفت، پتروشیمی، خودرو، ساختمان، درمان و ... کارگروه‌های جداگانه‌ای را تشکیل دهند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا افزود: باید در مذاکره با هیات‌های خارجی حداقل برای پنج سال آینده پروژه تعریف کنیم. ما در این زمینه با ضعف‌هایی مواجه هستیم و در مقابل هیات‌هایی که به ایران می‌آیند دچار کاستی‌هایی خواهیم شد. در این خصوص مقامات عالی رتبه دولتی نیز هشدار‌هایی را مطرح و تاکید کردند که باید در مذاکرات با هیات‌های خارجی به صورت سیستماتیک عمل کنیم.

این عضو پیشین هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه باید نگاه واقع بینانه با هیات‌های خارجی وارد مذاکره شویم، گفت: موضوع مهم دیگر این است که در مذاکره با این هیات‌های خارجی دچار دست پاچگی نشویم و تحت تاثیر اسامی بزرگ قرار نگیریم. در دوره‌ای که هنوز تحریم‌ها جدی نشده بود بعضی شرکت‌ها به سرعت ایران را ترک کردند، امروز فرصتی است که به این شرکت‌ها اولویت کمتری بدهیم. در آن مقطع زمانی ایرلاینی در ایران حضور داشت که بلیت هایش در دست مسافران بود اما خیلی سریع ایران را ترک کرد. لذا در حال حاضر نباید به هیچ وجه در مقابل چنین شرکت‌هایی فرش قرمز پهن کنیم؟

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه ایران امروز هجدهمین حجم بازرگانی در دنیا را در اختیار دارد، ادامه داد: این موضوع برای دنیا حائز اهمیت است و به همین دلیل است که می‌بینیم کشور‌های مختلف پشت سر هم منتظر ورود به ایران هستند. بعد از هیات آلمانی، هیاتی از ایتالیا همراه با معاون وزیر اقتصاد این کشور به ایران سفر کردند. طی روز‌های آینده قرار است وزیر صنعت و وزیر امورخارجه ایتالیا به ایران سفر کنند، همچنین هیات‌های بزرگی از فرانسه در راه هستند.

پورفلاح همچنین با بیان اینکه برداشته شدن تحریم‌ها تمام مشکلات اقتصادی را حل نمی‌کند، تصریح کرد: برداشتن تحریم‌ها تمامی مشکلات بخش مولد کشور را حل نمی‌کند، باید در مدیریت‌ها و برنامه‌ریزی‌هایمان بازنگری کنیم و برای برنامه‌ریزی‌هایمان ضمانت اجرا قائل شویم. به دلیل انحراف‌ در برنامه‌ریزی‌ها شاهد این هستیم که بخش زیادی از منابع‌مان به هدر می‌رود؛ به عنوان نمونه بودجه عمرانی را تعریف می‌کنیم اما تا پایان سال یک ریال برای آن در نظر نمی‌گیریم، چرا با چنین اقدامی جامعه مصرف را متوقع می‌کنیم که بعد باعث نا امیدی و بی انگیزگی‌ شود.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایتالیا خاطرنشان کرد: کشور‌های دیگر که به دنبال روابط اقتصادی با ایران هستند ارزیابی و تحلیل درستی از وضعیت ما دارند. ایران کشور ثروتمندی است که یک درصد جمعیت و مساحت جهان را در اختیار دارد اما امروز کشور ما با این ظریفتی که در اختیار دارد حدود 0.02 درصد در اقتصاد دنیا سهم دارد و این موضوعی است کشور‌های دیگر آن را می‌دانند و برای همین است که به دنبال حضور در بازار ایران هستند.

وی اضافه کرد: نباید اجازه بدهیم کشور‌های دیگر بازار ما را مورد تاخت و تاز خود قرار دهند و اجناس شان را به ما بفروشند.اگر نمی‌توانیم به این کشور‌ها صادراتی داشته باشیم حداقل باید به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک با آن‌ها باشیم؛ به هیچ عنوان نباید اجازه دهیم که این کشور‌ها به ما قطعه، موتور و تجهیزات بفروشند.

 



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |