چهارشنبه 29 فروردین، 1403

کدخبر: 132917 11:28 1399/11/25
هند واردات نفت از ایران را از سر می گیرد

هند واردات نفت از ایران را از سر می گیرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
هند واردات نفت از ایران را از سر می گیرد

هند واردات نفت از ایران را از سر می گیرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از ایلنا، هند به عنوان کشوری در مسیر سرعت توسعه و سومین واردکننده نفت جهان که تولیدکنندگان نفت بیش از هر کشور دیگری سعی در جلب توجه این مصرف‌کننده بزرگ دارند، اخیرا و بعد از روی کار آمدن رئیس‌جمهور جدید ایالات‌متحده اعلام کرده که کشورش خواهان متنوع کردن واردات نفت خود، خرید ارزان‌تر، کاهش هزینه واردات و صرفه‌جویی در ارز خارجی و از سرگیری واردات از ایران و ونزوئلا است.

هند سابق بر این بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران پس از چین بود اما در ماه مه سال ۲۰۱۹ خرید نفت ایران را متوقف کرد. دارمندرا پرادهان، وزیر نفت این کشور اعلام کرده است: به‌عنوان خریدار مایلم مکان‌های خرید بیشتری داشته باشم و برای خرید نفت به مقصدهای بیشتری مراجعه کنم.

ام.کی. سورانا رئیس شرکت نفت دولتی هندوستان نیز گفته است: اگر تحریم های آمریکا سبک شود، پالایشگاه‌های نفتی هند واردات نفت از ایران را از سر خواهند گرفت، از آنجایی که نفت‌خام ایران در سبد واردات پالایشگاه‌های هند قرار داشت، هرگاه شرایط تحریمی به حال عادی باز گردد و نفت‌خام در بازار فراهم باشد، ما خوشحال خواهیم شد و ترجیح ما همچنان این است تا نیاز نفتی خود را بار دیگر از ایران تامین کنیم.

رئیس شرکت ملی نفت هند در ادامه اشاره کرده است: پالایشگاه‌ها هند مشغول ارزیابی بازار هستند تا ارزش تولیدات خود را از حیث حداکثر توان درآمدزایی بسنجند.

در همین ارتباط مهرداد عمادی گفت: هند پس از برجام تمایل داشت که به یکی از دو شریک اصلی ایران هم از نظر سرمایه‌گذاری، خرید خارجی، تجارت نفت، مشتقات انرژی و هم صادرات صنعتی و مشارکت در پروژه‌های صنعتی ایران در آسیا تبدیل شود.

وی با بیان اینکه هند همواره فرصت ارزشمند برای بازسازی اقتصاد ایران و ایجاد تنوع در روابط خارجی و تجارتی ما است تا تمام تخم‌مرغ‌های ما در سبد چین، روسیه و ترکیه نباشد، افزود: هرچه تنوع بیشتر باشد بازدهی برای اقتصاد ملی بالاتر است و این مثبت قلمداد می‌شود. مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا در ادامه تصریح کرد: علیرغم دیدگاه کشوری مثل هند برای همکاری تجاری با ایران ما چندان بدنبال همکاری سازنده نیستیم، بلکه بدنبال دسترسی سریع به منابع ناشی از فروش خام هستیم. به همین دلیل اگر از سوی هند تمایلی برای حضور در پروژه‌های ایران باشد، متاسفانه چنین تمایلی در ایران وجود ندارد.

مرتضی بهروزی‌فر نیز اظهار کرد که ایران باید هند را به عنوان کشوری که مصرف انرژی فسیلی بالایی دارد حفظ کند.

وی افزود: با نگاهی کلی به بازار نفت و چشم‌انداز سه بازار اصلی امریکا، اروپا و آسیای جنوب شرقی مشخص می‌شود که بازار مصرف نفت و گاز اروپا در حال کاهش است و چشم‌انداز انرژی این قاره روی تجدیدپذیر و کم کردن انرژی‌های فسیلی هستند.

این کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: تنها بازاری که در دو دهه آینده افزایش قابل توجه مصرف نفت خواهد داشت آسیای جنوب شرقی بویژه کشورهایی مثل هند و چین است. مسلما اگر به بازارهای نفت به صورت بلندمدت نگاه کنیم بازار هند و چین جزء بازارهایی هستند که قابل توسعه هستند و عمده افزایش مصرف در این دو کشور خواهد بود.

وی گفت: هند و چین قبل از تحریم هم بازارهای مصرف اصلی صادرات ما بودند مسلما بازار هند برای ما مهم است، از سوی دیگر این کشور نیز بدنبال یافتن جایگاه بهتری در ایران است زیرا برای توسعه روابط خود ایران را به عنوان دروازه ورود به آسیای میانه، پاکستان، ترکمنستان و قرقیزستان در نظر دارد.

بهروزی‌فر تاکید کرد: مسلما روابط نفتی و تجاری ایران-هند یک بازی برد-برد برای دو طرف است افزایش حجم تقاضای این کشور در 20 سال آینده قابل توجه خواهد بود. وی یادآور شد: ما نباید فراموش کنیم چین و هند بیشتری افزایش مصرف انرژی را خواهند داشت و جزء بازارهای مهم آتی دنیا خواهند بود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |