پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 123762 19:13 1399/09/18
هندوستان یاد نفت ما کرد

هندوستان یاد نفت ما کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
هندوستان یاد نفت ما کرد

هندوستان یاد نفت ما کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

جهان اقتصاد از احیای پرونده های خرید نفت ایران توسط یکی از مشتری های قدیمی گزارش می دهد

نفت همواره شاهرگ حیاتی هر کشور به شمار می آید، چه برای کشور تولیدکننده که با فروش آن هم نیازهای ارزی خود را برای واردات کالا و خدمات تأمین می کند و هم ذخایر ارزی خود را در داخل و خارج افزایش می دهند و چه کشور مصرف کننده که نیاز شدید به استفاده و مصرف آن دارد و فعلاً به سادگی گریز ازآن امکان پذیر نیست؛ این روزها ایران به عنوان فروشنده و هند به عنوان مصرف کننده در احیای این مهم در حال قدم گذاشتنند.

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند از استقبال کشور متبوعش برای خرید نفت ایران در صورت برداشته شدن تحریم ها خبر داده و دولتمردان ایران هم اعلام کردند که آماده افزایش صادرات نفت هستند .

به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، در دوران ریاست دونالد ترامپ ، در پی اتخاذ سیاست خارجی آمریکا مبنی بر تحریم ایران در سال 2018 و محدود کردن صادرات نفت کشور، بسیاری از مشتریان نفتی از جمله هند از دست رفتند و پالایشگاه های آسیایی مجبور شدند به جای خرید نفت به دنبال جایگزین باشند.

با روی کار آمدن جو بایدن، چشم امید مشتریان نفتی به دیپلماسی و احیای برجام دوخته شده و پرونده های خرید نفت ایران دوباره از بایگانی خارج شده است .

یکی از مشتریان قدیمی و پروپاقرص ایران، هندی ها بودند که قبل از تحریم ها، در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ حدود ۲۳.۵ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرد و با تخفیف‌های آمریکا به هند و هشت کشور دیگر برای واردات نفت از ایران، دهلی‌نو توانست واردات نفت خود را از ایران افزایش دهد و در این سال‌ها ارزش واردات نفت هند حدود ۱۱۱میلیارد و ۹۰۰میلیون دلار بود.

سفیر هند در تهران در مصاحبه با ایرنا گفته بود: بخش عمده‌ای از روابط تجاری ایران و هند، وابسته به بخش انرژی است و رایزنی‌های زیادی در مورد خرید نفت ایران از سوی مسئولان عالی دو کشور انجام شده است.

گدام درمندرا افزوده است: استراتژی بلند مدت ما، خرید نفت ایران است زیرا پالایشگاه‌های بزرگی در هند هستند که متناسب با کیفیت نفت ایران ساخته شده‌اند و عدم خرید نفت از تهران، ضررهایی را به این پالایشگاه‌ها وارد کرده است.

وی ادامه داده است: ایران شریک قابل اتکای ماست و می‌خواهیم روابط خود را حفظ کنیم و خرید نفت از تهران را از سربگیریم و این موضع ماست.

با شیوع ویروس کرونا و همه‌گیر شدن آن، این ویروس منحوس بر تصمیمات راهبردی کشورهای مختلف تاثیر فراوانی گذاشته است. هند که پیش از این با رشد اقتصادی هفت درصدی مواجه بوده است، اکنون رشد اقتصادی یک و حتی صفر درصد را تجربه می‌کند. چند ماه قرنطینه سراسری در این کشور به شدت بر رکود اقتصادی آن تاثیر گذاشته است.

در این دوره سطح تقاضا برای انرژی و سوخت در هند به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش یافت زیرا اکثر کارخانه‌ها و مراکز تولید، تعطیل شده بودند. کاهش تقاضا برای سوخت، باعث ضرر گسترده به پالایشگاه‌های نفتی هند شد. با حرکت دوباره چرخ اقتصادی هند و احیای مصرف سوخت و انرژی در این کشور، حالا پالایشگاه‌ها برای جبران خسارت‌های خود قیمت سوخت در این کشور را به شدت افزایش داده‌اند.

در همین راستا بر اساس دستور دولت هند، پالایشگاه‌های هند به صورت روزانه و با توجه به بازارهای جهانی می‌توانند قیمت سوخت را در این کشور کاهش یا افزایش دهند.

حال باید منتظر ماند و دید که مشتری قدیمی نفت ایران در شرایط امیدوارانه این روزها که دوباره او را به یاد «نفت ما» انداخته است  می تواند تا زمان بازگشت قدرتمندانه ایران به بازار جهانی نفت صبر کند یا رقبای فرصت طلب، جای ایران را برایشان پر خواهند کرد؟



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |