شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 59767 19:41 1396/02/19
همکاری ایران و اروپا برای طراحی پلتفرم خودرو

همکاری ایران و اروپا برای طراحی پلتفرم خودرو

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
همکاری ایران و اروپا برای طراحی پلتفرم خودرو

همکاری ایران و اروپا برای طراحی پلتفرم خودرو

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

قرارداد ۱۰ جانبه بین المللی در صنعت خودرو امضا شد

مهدی زاهدی-بر اساس تفاهم نامه ۱۰ جانبه ای که بین گروه صنعتی ایران خودرو، معاونت علمی- فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه های صنعتی شریف و امیرکبیر، شرکت «پینین فارینا» ایتالیا، «پانچ» بلژیک، «هیوندای پاورتک» کره جنوبی و «بنتلر» و «ماهله» آلمان امضا شد، به زودی همه مراحل طراحی و تولید پلتفرم و محصول اختصاصی ایران خودرو آغاز می شود. به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد،علاوه بر این تفاهم نامه، گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت پینین فارینا ایتالیا قراردادی را به امضا رساندند که براساس آن شرکت ایتالیایی با همراهی شرکت های ذکر شده، پلتفرم و محصولات جدید ایران خودرو را طراحی و تولید می کند. براساس اظهارات مطرح شده در حاشیه این مراسم، اجرای کامل این قرارداد به طراحی و تولید پلتفرم اختصاصی گروه صنعتی ایران خودرو منجر می شود که محصولات متعدد در مدل های مختلف سدان، هاچ بک، کراس آور و شاسی بلند، هیبرید و برقی روی آن به تولید خواهد رسید. پیش بینی می شود نخستین محصول این قرارداد در دو سال و نیم آینده (نیمه دوم سال ۹۸) وارد بازار ایران شود. گفتنی است در این مراسم «کامران سپهری» معاون طراحی و توسعه محصول و پلتفرم شرکت ایران خودرو گفت: حفظ جایگاه ایران خودرو، امکان کسب سهم بازار با توجه به افزایش تنوع محصول رقیبان خارجی، ارتقای سازندگان داخلی، وابسته نبودن به پلتفرم شرکت های خارجی و کاهش ریسک های مرتبط، دلایل نیاز به پلتفرم های جدید در شرکت ایران خودرو است. سپهری ادامه داد: این پروژه با تشکیل کنسرسیومی متشکل از پنج طرف ایرانی و پنج طرف خارجی به انجام می رسد. معاون طراحی و توسعه محصول و پلتفرم شرکت ایران خودرو یادآوری کرد: معرفی خانواده موتور جدید ایران خودرو با همکاری شرکت آلمانی ماهله -Mahle- و قابلیت طراحی مدل هیبریدی و برقی از جمله استراتژی های پلتفرم جدید است.

تولید ۲۳ خودرو با پلتفرم جدید در ۱۰ سال آینده

مدیرعامل ایران خودرو هم در این مراسم از برنامه ریزی برای تولید ۲۳ خودروی صندوق دار، هاچ بک، الکتریکی، هیبریدی و غیره با پلتفرم جدید در ۱۰ سال آینده خبر داد. «هاشم یکه زارع» با اشاره به عقد نخستین قرارداد بین المللی خودرویی با پژو با اجرایی شدن برجام و راه اندازی نخستین خط تولید پژو ۲۰۰۸ با حضور رئیس جمهوری در هفته گذشته، خاطرنشان کرد: اواخر امسال خط تولید خودروی ۳۰۱ و در فاز بعدی خودروی ۲۰۸ پژو نیز وارد مدار تولید خواهند شد. یکه زارع تصریح کرد: این مهم با تکیه بر انتقال دانش و فناوری، رسیدن به ۷۰ درصد داخلی سازی و صادرات ۳۰ درصد محصولات اجرایی می شود. این مقام مسوول با اشاره به عقد قرارداد پلتفرم، تاکید کرد: مقوله های موتور، گیربکس، اکسل و دیگر موارد در بحث پلتفرم دیده شده و در اجرای آن حتی از مشارکت شرکت های بوش و کندیدنتال و شرکت های قطعه ساز داخلی استفاده می شود. وی بیان کرد: نخستین محصول این پلتفرم در دو سال و نیم آینده وارد بازار خواهد شد و برای تولید خودروهای صندوق دار، هاچ بک و حتی برقی و هیبریدی از آن برنامه ریزی شده است.

صنعت خودروی ایران هنوز فاصله زیادی با کلاس جهانی دارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این مراسم با اشاره به پیشرفت های حاصل شده در عرصه های بین المللی در پسابرجام، تاکید کرد: ارتقای صنعت خودروی کشور به سطح و کلاس جهانی، جز با گسترش واحدهای تحقیق و توسعه و تقویت ارتباطات بین المللی میسر نمی شود. «محمدرضا نعمت زاده» صنعت خودروی ایران هنوز فاصله زیادی با کلاس جهانی دارد، اما تلاش های خوبی در این راستا بویژه در فضای مناسب بین المللی پس از برجام آغاز شده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: برای رسیدن به کلاس جهانی ناگزیر از استفاده تجارب و توانمندی های جهانی با اتکای به توانمندی های خود و توجه ویژه به طراحی، مهندسی، تحقیق و فناوری های جدید هستیم. نعمت زاده یادآور شد: در دولت سازندگی برای نخستین بار واحد تحقیق و توسعه در شرکت ایران خودرو شکل گرفت و خودروی سمند از دل آن بیرون آمد، باید تلاشمان این باشد که هر روزمان در صنعت خودرو بهتر از دیروز باشد و به این منظور باید توجه ویژه به تحقیق و توسعه داشت. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اقدام های مناسب انجام شده توسط شرکت سایپا درخصوص تحقیق و توسعه و فناوری، ابراز امیدواری کرد انعقاد تفاهم نامه و قرارداد امروز مقدمه ای برای شروع یک حرکت جهشی در صنعت خودروسازی کشور باشد. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم گفت: فعالیت امروز واحدهای قطعه سازی و ایجاد شرکت های دانش بنیان در این بخش از نتایج برجام است. «عزیز اکبریان» با اشاره به اجرای برجام، افزود: زمانی که در مجلس به برجام رای دادیم، انتقادهای بسیاری شد، اما نباید فراموش کرد که هم زمان با تکیه بر توان و دانش فنی داخلی باید به دانش فنی روز جهان هم مجهز شد.

برنامه ریزی برای ایجاد دانشگاه های کارآفرین

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم که در این مراسم حضور داشت، با اشاره به عملیاتی شدن بیش از ۲۰ هزار میلیارد ریال طرح تحقیقاتی و فناوری درسه سال گذشته، از ارتباط تنگاتنگ این وزارتخانه با وزارتخانه های نفت، صنعت، معدن و تجارت، نیرو و دفاع در پروژه های تحقیقاتی خبر داد. «محمد فرهادی» افزود: با تلاش های انجام شده در دولت یازدهم، ارتباط صنعت و دانشگاه بیش از پیش عملی شده و امروز وزارت علوم ایجاد دانشگاه های کارآفرین را در برنامه دارد. به گفته این مقام مسئول، محتوای آموزشی بویژه در رشته های فنی و همندسی باید به آنچه در صنعت می گذرد، نزدیک باشد و در همین راستا، بازنگری در دروس رشته های فنی و مهندسی اجرایی و واحدهای عملی آنها بیش از سه برابر شده است. وی خاطرنشان کرد: امروز دوره های کارآموزی و کارورزی در رشته های عملیاتی و فنی و مهندسی، هنر و حتی رشته های اجتماعی به حالت اجبار در آمده است و فارغ التحصیلان دانشگاهی باید به کسب مهارت های گوناگون بپردازند. فرهادی با اشاره به آمار ۸۰۰ هزار نفری جمعیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی که فقط ۹۶ هزار نفرآنان را دانشجویان دکتری تشکیل می دهند، بیان داشت: مقرر شده است تا این دانشجویان نیز پایان نامه ها و عناوین تحقیقاتی خود را از نیازهای کشور بویژه نیازهای صنعتی انتخاب کنند.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |