پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 193255 08:35 1401/06/08
همکاری‌ ایران با روسیه، یک همکاری راهبردی است

همکاری‌ ایران با روسیه، یک همکاری راهبردی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
همکاری‌ ایران با روسیه، یک همکاری راهبردی است

همکاری‌ ایران با روسیه، یک همکاری راهبردی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

به گزارش جهان اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت،  آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز دوشنبه در نشستی خبری به مناسبت اولین سالروز آغاز فعالیت دولت مردمی و مصادف با هفته دولت، با گرامیداشت یاد شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای دولت و نیز حاج قاسم سلیمانی، گفت: خداوند متعال را شاکرم که توفیق داد تا بتوانم به اتفاق همکارانم یکسال به عنوان خدمتگزار در خدمت مردم باشم.

رئیس جمهور با سپاسگزاری به درگاه خداوند و نیز قدردانی از صبوری و همراهی مردم با دولت افزود: باید از مقام معظم رهبری که در این یکسال همواره با هدایت‌هایشان دولت را یاری کردند، دستگاه‌ها و نهادهایی که در این یکسال به دولت کمک کردند و نیز تلاش‌های اصحاب رسانه و رسانه ملی برای تبیین خدمات دولت و رفع گره‌های ذهنی جامعه و حتی رسانه‌هایی که از سر دلسوزی و برای اصلاح از دولت انتقاد کردند، صمیمانه قدردانی کنم.

دکتر رئیسی در تبیین اجرای وعده اصلی انتخاباتی خود برای ایجاد تغییر در رویکردهای اداره کشور اظهار داشت: اولین تغییر رویکرد که در دولت مردمی بر آن اصرار داشتیم مردمی بودن، در میان مردم بودن و با مردم بودن بود که همواره نسبت به آن به همه همکارانم تاکید داشته‌ام. حضور در ۳۱ استان و سفر به بیش از ۵۰ شهر و نیز حضور در مجامع کارگری، کشاورزی، در حوزه‌های تعلیم و تربیت، در دانشگاه‌ها، در حوزه‌ها و حضور در همه مجامع در سال گذشته در راستای همین نگاه انجام شده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی ما را ملامت کردند که حضور در استان‌ها یا در میان مردم چه ثمراتی دارد، تصریح کرد: به نظرم این افراد تجربه حضور در بین مردم را ندارند و لذت این حضور را نچشیده‌اند. حقیقتا با مردم و در میان مردم بودن و مدیریت میدانی با مدیریت کارتابلی تفاوت دارد. فرق می‌کند که انسان پشت میز بنشیند و بخواهد مدیریت کند یا در میدان حضور پیدا کند و وضع مردم را ببیند؛ از سخن آنها آگاه و از نزدیک با مشکلات و مسائل مردم در اقصی نقاط کشور آشنا شود.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: با مردم بودن و مشکلات مردم را از نزدیک احساس کردن در دولت مردمی یک اصل و تغییر رویکرد به حساب می‌آید و همواره به دولتمردان هم تاکید شده که باید این نگاه را به مردم داشته باشند. این فقط حضور در بین مردم نیست، بلکه در این حضور شناخت مسائل و مشکلات آنها، پیدا کردن راهکار برای رفع مشکل و حل مسئله و دنبال کردن رفع مشکل هر سه مورد توجه بوده است.

رئیس جمهور گفت: ما هیچ کجا حضور پیدا نکردیم الا اینکه توجه کردیم تا مشکلات را بشناسیم و به دنبال رفع آنها برآییم. همه سفرهای دولت مردمی و همه سرکشی‌های ما با نگرش به مشکلات، پیدا کردن راهکار و دنبال کردن رفع مشکلات همراه بوده است و در پایان نیز به دستگاه‌هایی مسئولیت دادیم که رفع مشکل را تا حصول نتیجه دنبال کنند.

رئیس جمهور عدالت‌محوری را تغییر رویکرد دیگر مدنظر در دولت مردمی عنوان کرد و گفت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بر اساس عدالت محوری تنظیم شده است. مستند اجرای این عدالت هم برای تقسیم ظرفیت‌ها و امکانات در کشور بر اساس سند آمایش سرزمینی انجام می‌شود. همواره تاکید شده جذب نیروی انسانی، پرداخت‌ها، ارتقای نیروی انسانی و تمامی مسائل باید دارای پیوست عدالت باشد.

آیت الله رئیسی با تشریح ابعاد مختلف عدالت، تصریح کرد: باید تمامی اقدامات به سمت عدالت گرایش داشته باشد تا بتوانیم بر اساس عدالت حرکت کنیم.

رئیسی با تاکید بر اینکه مبارزه و ستیز با فساد، اصلاح ساختارهای فسادزا و افراد فاسد از تصمیمات جدی دولت سیزدهم است، اظهار داشت: بازرسی ریاست جمهوری و دستگاه‌های نظارتی درون سازمانی در این رابطه فعال شده است و مواردی در حد تخلفات نیز گزارش شده است که سریعاً خود دولت با این موارد برخورد کرده و متخلفین تحویل دستگاه قضایی شده‌اند.

رئیس جمهور افزود: هیچ مدیریتی در کشور بدون نظارت و کنترل نیست؛ یعنی مدیران در کنار کار مدیریتشان وظیفه مبارزه با فساد، نظارت و کنترل بر دستگاه و کارمندان خود را نیز دارند لذا باید مدعی مبارزه با فساد و برخورد با این تخلفات خودِ دولتمردان باشند.

رئیسی مبارزه با فساد و حساس بودن نسبت به گزارشات فساد از سوی مدیران را لازم و ضروری دانست و اظهار داشت: بارها اعلام کرده‌ایم که باید در خودِ دولت ساختارهای فسادزا اصلاح شوند تا شاهد تولید پرونده در این زمینه نباشیم. داشتن حس مبارزه با فساد بسیار مهم است.

آیت الله رئیسی با محتمل دانستن فساد در دستگاه‌های مختلف، خاطرنشان کرد: با انتخاب افراد مورد اعتماد و شایسته و اصلاح ساختارهای فسادزا نباید اجازه فراهم شدن بستر فساد را داد اما اگر با تمامی این تمهیدات بازهم فسادی انجام شد برخورد عبرت‌آموز با مفسدین می‌تواند تضمین کننده اجرای قانون و عدالت باشد.

رئیس جمهور با اشاره به اهمیت مسئله همگرایی و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی کشور، تصریح کرد: دولت، نهاد‌های انقلاب اسلامی و حتی سازمانهای مردم‌نهاد در کنار یکدیگر تعریف می‌شوند. در مصوبات سفرهای استانی و در گزارش عملکردها تنها شاهد مسئولیت وزارتخانه‌ها نیستیم بلکه همه دستگاه‌های مسئول کارها را تقسیم می‌کنند.

رئیسی با تاکید بر جلوگیری از به حاشیه رفتن دولت، گفت: در برخی از ادوار دولت‌ها دچار حاشیه‌ها شدند و حاشیه بر متن ترجیح داده شد. به جای اینکه به رفع مشکلات مردم، خدمت به آنان، اجرای عدالت و قانون پرداخته شود گرفتار حاشیه‌ها شدند، لذا مردم دیگر از این موضوع خسته شده‌اند.

رئیس جمهور تغییر رویکرد بعدی در دولت مردمی را حرکت و مدیریت جهادی و حاکم شدن نگاه «ما می‌توانیم» عنوان کرد و گفت: بدون تردید برای انجام امور با موانعی مواجه هستیم. سخن در این است که آیا مانع را به رسمیت بشناسیم یا هیچ مانعی را به رسمیت نشناسیم و با حرکت جهادی و باور «ما می‌توانیم» به دنبال رفع مانع باشیم.

رئیسی با اشاره به این فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی که «هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد که حل نشود» افزود: وقتی بنده با این نگاه به استان‌ها می‌روم و در جلسات شوراها شرکت می‌کنم، می‌گویم این مشکلاتی که می‌گویید قابل حل هست یا نیست، اگر قابل حل است، بروید راه حل آن را پیدا کنید تا ما راهکار را دنبال کنیم. انتظار مردم از دولت بیان مشکلات نیست بلکه حل آنها است.

رئیس جمهور تغییر رویکرد بعدی را اصلاح افق نگاه از توجه به دست‌های بیگانگان به توانمندی‌های داخل کشور عنوان کرد و اظهار داشت: بیگانگان تا کنون مشکلی برای کسی حل نکرده‌اند، برای ما هم حل نخواهند کرد. لذا بر اساس این باور دولت مردمی به جای نگاه به دست بیگانگان، به دست‌های توانای مردم، جوان‌ها، کارشناسان و افراد کارآمد در کشور نگاه کرده و امید بسته است.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: معتقدیم که نگاه به دست‌های بیگانگان ما را معطل می‌گذارد، کما اینکه سال‌ها کشور در برخی از حوزه‌ها معطل گذاشته شد و آن عمل بایسته انجام نشد که شاید نگاه دیگران تغییر کند. نگاه دولت مردمی به درون و توانایی‌ها و داشته‌های بسیاری است که در درون وجود دارد. ما در کشور ظرفیت کم نداریم، باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد و نیروهای توانا را به کار گرفت. این نگاه و اتکای به توانمندی‌های درونی از محوری‌ترین نکات مورد توجه و تاکید دولت مردمی بوده است.

رئیس جمهور تغییر رویکرد بعدی مورد توجه دولت را شکستن حلقه بسته مدیریت و جذب نیروهای جوان و کارآمد در حوزه‌های مختلف دانست و تصریح کرد: معنای این سخن آن نیست که نباید از افرادی که تاکنون کار کردند، استفاده کرد. گفتیم در همه دستگاه‌ها، هر کس بنای کار و تلاش دارد و کارآمد است، مورد استفاده قرار گیرد و اما اگر کسی بنای کار کردن و روحیه تحولی ندارد، خصوصا در حوزه مدیریتی، حتما جای خودش را به  افراد کارآمد و تحول‌گرا بدهد تا کارها دنبال شود و این نگاه تحولی در کشور دنبال شود.

رئیسی تغییر رویکرد بعدی مدنظر دولت مردمی را مسئله بسیار مهم مسئولیت پذیری دولت، تصمیم‌گیری به‌هنگام و معطل نکردن کشور دانست و خاطرنشان کرد: از ابتدا بنا را بر این گذاشتیم که همه در دولت مسئولیت پذیر باشند و تصمیمات لازم را به موقع بگیرند. کشور نیازمند تصمیم‌های متقن و قوی برای باز کردن گره‌هاست.

رئیس جمهور گفت: اگر کارها با روحیه مسئولیت پذیری و شجاعت همراه نباشد، مشکل ایجاد می‌شود. کار باید دقیق شناخته و تصمیمات متقن اتخاذ شوند و بعد هم به دنبال اجرای دقیق تصمیمات بود. کسی نباید به این فکر کند که در این مسیر محبوبیت من چه می‌شود، آینده چه خواهد شد، چه خواهند گفت؟ اگر معلوم شود تصمیم، تصمیم صحیح و متقنی است، همه بدون استثنا باید برای اجرای آن تلاش کنند.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه اگر برخی تصمیمات در ۴۳ سال گذشته با مسئولیت‌پذیری و در زمان مناسب خودش اتخاذ و اجرا شده بود، شاید وضعیت ما به ویژه در حوزه‌های اقتصادی با وضع فعلی متفاوت بود، افزود: در حوزه‌هایی که به رغم مشکلات و کمبودها، اما تصمیمات به موقع و با مسئولیت‌شناسی اتخاذ و اجرا شد، دستاوردهای بسیار خوبی نصیب کشور شد که جزو افتخارات نظام به حساب می‌آیند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت مردمی کار خود را با باور به مسئولیت پذیری آغاز کرد، اظهار داشت: دولت در شروع کار خود با مسائلی مواجه بود که اگر به آنها توجه نمی‌شد می‌توانستند تبدیل به چالش و بحران شوند. برخی از مسئولین عالی دولت گذشته دلسوزانه به بنده می‌گفتند که چگونه می‌خواهید با مشکلاتی مثل شیوع کرونا، عدم دسترسی به واکسن کرونا، کمیاب بودن برخی داروها از جمله سرم، کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی و امثال آن مواجه شوید؟

رئیسی با اشاره به اینکه همزمان با آغاز فعالیت دولت مردمی، بیماری کرونا روزانه ۷۰۰ خانواده ایرانی را داغدار می‌کرد، تصریح کرد: با تلاش کادر درمانی کردند، کمک مومنانه مردم و تحت هدایت‌های مقام معظم رهبری وضعیت کاملا تغییر کرد و روزهایی را سپری کردیم که تعداد قربانیان روزانه کرونا به صفر رسید. بهبود وضعیت باعث بازگشایی مراکز آموزشی و علمی و کسب و کارها نیز شد.

رئیس جمهور با اشاره به رفع مشکل کسر بودجه برای تغییر و تحول در رویکردهای اداره کشور، اظهار داشت:   مشکل کسری بودجه به عنوان «ام المصائب اقتصادی » از سوی رهبر معظم انقلاب یاد شده است. این موضوع درست است. مبلغ کسری بودجه بالا بود؛ این مساله مشکلات و آثار تورمی زیادی در کشور داشته است.

آیت الله رئیسی در این باره افزود: علی رغم وجود کسری بودجه در سال ۱۴۰۰، بدون استقراض از بانک مرکزی و بدون خلق پول این مشکل حل شد. شهریور ۱۴۰۰ قریب به ۶۰ درصد تورم داشتیم لذا اولین اقدام مهار خود دولت بود که با اقدامات تورم‌زا دو مرتبه تورم افزوده نشود.

دکتر رئیسی ادامه داد: کار به جایی رسید که شاهد بودیم با اقدامات اقتصادی دولت در اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ میزان تورم روند کاهشی به خود گرفت اما اصلاحات اقتصادی‌ در اردیبهشت ۱۴۰۱ باعث تورم ۱۲ درصدی جدیدی شد.

رئیس جمهور با تشریح اصلاحات اقتصادی دولت، گفت: تخصیص یارانه از اول زنجیره پرداخت به آخر زنجیره منتقل و در اختیار مصرف‌کننده قرار گرفت؛ این تغییر بزرگی بود. تمامی اقتصاددانان معتقد بودند چند نرخی بودن ارز پسندیده نیست و حتماً موجب رانت و فساد می‌شود لذا با لطف خداوند و همراهی مردم این اصلاحات انجام شد و حقیقتاً مردم دشمن را ناکام گذاشتند.

رئیسی خاطرنشان کرد: در خردادماه تاثیر اصلاحات اقتصادی موجب تورم ۱۲ درصدی شد اما در تیرماه این تورم تبدیل به ۴,۴ دهم درصد ودر مرداد ماه طبق آمار بانک مرکزی و مرکز آمار به ۲ درصد رسیده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه تورم زمینه برای افزایش قیمت‌ها ایجاد می‌کند بر لزوم مهار آن تاکید کرد و گفت: تورم حال حاضر ۴۰,۵ درصد است اما در شهریور سال گذشته قریب ۶۰ درصد تورم در کشور وجود داشت. اراده دولت بر مهار و کاهش تورم است.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه نوسانات تورمی در ماه‌های تیر و خرداد بر اثر اصلاحات اقتصادی باید تا آخر سال به سمت کاهش برود، سیاست های دولت در این زمینه را درست و صحیح دانست و اظهار داشت: سیاست اول مهار تورم این است که دولت ابتدا خودش به سمت تصمیمات تورم‌زا نرود و سپس اقداماتی برای کاهش و مهار تورم انجام دهد.

رئیس جمهور با ارائه شرحی از وضعیت خطرناک کالاهای اساسی در کشور در ابتدای شروع بکار دولت سیزدهم، به اعتماد کشاورزان برای فروش گندم و محصولات کشاورزی خود به دولت اشاره کرد و گفت: امسال بیش از ۷ میلیون تن گندم از مردم خریداری شده است. در زمینه کالاهای اساسی نیز هیچگونه نگرانی وجود ندارد و در حد سبز است در حالی که در گذشته در تامین برخی کالاهای اساسی در وضعیت قرمز قرار داشتیم.

آیت الله رئیسی به مشکلات قطعی برق در ابتدای شروع بکار دولت اشاره کرد و گفت: شاهد بودیم در اثر قطعی برق در زمان تحویل دولت بسیاری از دستگاه‌ها، یخچال‌ها و تجهیزات در کارگاه‌ها می‌سوخت اما به لطف خداوند متعال دیگر قطعی برق نداشتیم.

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم در صنعت برق که در ۲۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده است، اظهار داشت:  ۶ هزار مگاوات برق تولید و به شبکه اضافه شد. کارهای زیادی باید در گذشته برای زیرساخت‌های افزایش تولید برق انجام می‌شد که متاسفانه انجام نشده است. وقت آن نبود که به این موضوع بپردازیم که چرا این اقدامات انجام نشده است بلکه زمان آن بود که کارها باید انجام می‌شد.

رئیسی با تشریح اقدامات دولت برای جلوگیری از قطع گاز در مناطق مختلف کشور، افزود: در استان‌های شمالی کشور، خراسان شمالی، مازندران، بخشی از خراسان رضوی و بخش‌هایی از کشور قطعی گاز داشتیم، اما امسال با کشورهایی که سال‌ها ارتباطی با آن‌ها وجود نداشت سوآپ گازی برقرار شد و گاز مورد نیاز مناطق مختلف کشور تأمین شد و شاهد هیچ قطعی گازی در کشور نبودیم. در حوزه تامین انرژی و گاز همکاری با کشورهای همجوار را آغاز کردیم.

 رئیس جمهور با اشاره به تلاش‌های دولت برای حل مشکل کم آبی در برخی مناطق کشور، تصریح کرد: سال گذشته و در آغاز بکار دولت اولین سفر را به خوزستان رفتم. در خوزستان مسئولین مشکل استان را کم آبی معرفی کردند.

آیت الله رئیسی گفت: مسئولین آب و فاضلاب استان گفتند یک برنامه ۴ ساله برای حل مشکل مناطق کم آب در استان داریم. گفتم امکان ندارد ۴ سال صبر کرد باید در یک سال پروژه به اتمام برسد. بحمدالله امروز خبرهایی که می‌شنویم حاکی از این است که آبرسانی در اهواز در سال جاری و ظرف چند روز آینده به سامان می‌رسد.

رئیسی حل مشکل کم آبی در مناطقی چون یزد و اصفهان را از برنامه‌های دولت برشمرد و به علل این مشکل همچون کاهش نزولات آسمانی و نوع مدیریت آن اشاره کرد و اظهار داشت: در دولت مسأله مدیریت آب را در اولویت گذاشتیم. دولت برای حل این مشکل برنامه‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلندمدت دارد. نحوه تامین آب شرب، کشاورزی و صنعتی باید با هم کاملاً متفاوت باشد. چرا باید در صنعت از اب شرب استفاده شود درحالی که می‌توان در این حوزه از پساب استفاده کرد. تنش‌های آبی در استان‌های مختلف شناسایی و پیگیری شده است.

رئیس جمهور یکی دیگر از مسائل مهم پیش‌روی دولت مردمی در آغاز فعالیت را تامین و پرداخت حقوق و دستمزد برشمرد و گفت: به لطف خدا و با وجود مشکلات، تاکنون یک روز در پرداخت حقوق، دستمزدها و یارانه‌ها تأخیر نشده است. کسری بودجه دولت هم بدون استقراض و چاپ پول، با فعال شدن فروش نفت، جلوگیری از فرارهای مالیاتی و موارد مشابه تامین شد.

رئیسی با بیان اینکه در کنار سختی‌های تامین منابع برای هزینه‌های جاری مثل پرداخت حقوق، پرداخت بدهی‌های دولت گذشته، جبران کسری بودجه و امثال آنها، از کارهای عمرانی نیز غفلت نشده است، افزود: در سال گذشته ۲۰۲ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در کشور انجام شده است. تعداد زیادی پروژه نیمه‌تمام در استان‌ها شناسایی شده و کار تکمیل آنها آغاز شده است.

رئیس جمهور ادامه داد: همه اینها در حالی است که امسال دولت ۴۰ درصد سهم صندوق توسعه ملی را از محل فروش نفت به طور کامل به این صندوق واریز می‌کند و ۲۰ درصدی که در سال‌های گذشته از این محل در اختیار دولت بود نیز امسال برداشت نمی‌شود. با این وجود دولت علاوه بر افزایش حقوق و دستمزدها و تلاش برای بهبود وضعیت و معیشت کارگران و بازنشستگان، طرح رتبه‌بندی معلمان و تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را که با سال‌ها تاخیر مواجه بودند، اجرا کرد.

در ادامه این نشست خبری رئیس جمهور به پاسخ به سوالات خبرنگاران پرداخت.

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه جام جم مبنی بر اینکه مردم چه زمانی طعم شیرین پایان آواربرداری از مشکلات گذشته و اجرای عدالت را خواهند چشید، گفت: بنده از وضع زندگی مردم نه به شکل ماهانه و هفتگی، بلکه روزانه و ساعتی مطلع هستم. در مدتی که فعالیت دولت مردمی آغاز شده پیش نیامده در کنار سفره‌ای بنشینم و ابتدا به فکر مردمی نباشم که توفیق و مسئولیت خدمتگزاری آنها را بر عهده دارد. این موضوع منتی بر کسی ندارد و کمترین وظیفه مدیر و مسئولی در اندازه رئیس جمهور است.

رئیس جمهور افزود: از ابتدای دولت این موضوع دغدغه ما بوده است که برای مهار و کاهش تورم چه کنیم؟ عملکرد دولت هم نشانه موفقیت در این عرصه است و اگر اجرای طرح اصلاحات اقتصادی در اردیبهشت امسال نبود، روند کاهشی تورم در زمستان و آغاز بهار امسال تداوم می‌یافت.

رئیسی با بیان اینکه خوشبختانه تورم طرح اصلاحات اقتصادی نیز تخلیه شده و روند تورم به سوی کاهش و وضعیت معیشتی مردم رو به بهبود است، اظهار داشت: برخی تصوی می‌کردند که از محل طرح اصلاحات اقتصادی منابعی برای دولت می‌ماند که به رفع کسری بودجه تخصیص یابد، اما دولت همه این منابع را به مردم باز گردانده و با اجرای این طرح و یارانه پرداخت شده قدمی برای رفع فقر مطلق برداشته شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه اجرای طرح اصلاحات اقتصادی در رفع فقر مطلق موثر بوده و برخی به اشتباه از سخنان او جمعیت زیر خط فقر تعبیر کرده‌اند، تصریح کرد: برخی‌ها هستند که هیچ درآمدی نداشته‌اند و تمام دریافتی آنها همین مبلغ یارانه است که به حساب آنها واریز می‌شود.

رئیس جمهور با تشریح اقدامات دولت در زمینه بهبود و یکسان سازی حقوق و دستمزد به مردم کشورمان اطمینان داد که حتماً نرخ تورم کاهشی و وضعیت معیشتی بهبود پیدا خواهد کرد.

آیت الله رئیسی با اشاره به گزارش سخنگوی اقتصادی کشور مبنی بر سرمایه گذاری ۵ میلیارد دلاری و دو برابری سال اجرای برجام، تصریح کرد: در سنوات گذشته شاهد چنین سرمایه گذاری نبودیم.

رئیسی با اشاره به تلاش دولت برای جذب سرمایه گذاری داخلی با کمک شرکت های بزرگ و پیش‌ران‌های اقتصادی کشور، گفت: هدایت نقدینگی به سمت تولید آغاز شده است. ۱۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری پیشران‌های اقتصادی و بانک‌ها در کشور انجام شده است که با هماهنگی با بخش خصوصی و تشکیل کنسرسیوم‌ها سرمایه گذاری ۱۹ میلیارد دلاری نیز انجام می‌شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: «تسهیل در سرمایه‌گذاری»، «افزایش بهره‌وری»، «بهبود وضعیت حقوق و دستمزد» و «فراهم کردن بسته‌های معیشتی و یارانه‌ای» حتماً شرایط اقتصادی را از وضعیت فعلی به وضع بسیار خوبی خواهد رساند.

آیت الله رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار در مورد اینکه جنابعالی در ایام انتخابات سال گذشته قول دادید گشت ارشاد برای مدیران راه‌اندازی خواهید کرد، اما در یکسال گذشته بیشترین موضوعی که در مورد گشت ارشاد مطرح بوده، موضوع گشت ارشاد اجتماعی بوده و خبر خاصی درباره گشت ارشاد مدیران منعکس نشده است. در این مورد در یکسال گذشته چه اقداماتی انجام دادید؟، گفت: گشت ارشاد مدیران زیر نظر بازرسی ریاست جمهوری تشکیل شده و از این طریق به دستگاه‌های مختلف سرکشی می‌شود. برخی از تخلفات به محض گزارش موجب برکناری متخلف و متخلفین شده است. دولت این موضوع را پیگیری کرده و مفسدین را تحویل دستگاه قضایی داده است. گشت ارشاد مدیران فعال‌تر از همیشه دنبال خواهد شد. این وعده تنها برای یقه‌ گرفتن نیست بلکه وجه ارشادی نیز دارد.

رئیس جمهور به لزوم توجه به امنیت اجتماعی در جامعه اشاره کرد و گفت: زنان و دختران ما، عفت و پاکی خود را از یک فرهنگ و تمدن بسیار قوی ایرانی و اسلامی دارند. این انتخاب مربوط به امروز نیست؛ یعنی عفیفه بودن زن مسلمان ایرانی برای امروز و دیروز نیست. همواره با نگاه به تاریخ ایران اسلامی خواهید دید که زندگی دختران و زنان این مرز و بوم همراه با عفت، پاکی، طهارت و حجاب بوده است.

رئیسی جامعه را در مدار قانون دانست و اظهار داشت: هیچ کس حق ندارد کار سلیقه‌ای و فراقانونی انجام دهد، ملاک و معیار در جامعه عمل به قانون است و احترام به آن برای همه ضرورت دارد. توجه به قانون‌مداری و قانون‌محوری همه مسایل را حل خواهد کرد.

آیت الله رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری شین هوا چین در خصوص پیشرفت عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای و اینکه به نظر شما این عضویت کامل می‌تواند چه نقشی داشته باشد و چگونه کمک کند به توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با کشور چین و دیگر کشورها؟، تصریح کرد: حضور ایران و همکاری با کشورهای عضو سازمان شانگهای بسیار مهم است. این عضویت ما را با زیرساخت‌های آسیا مرتبط می‌کند.

رئیس جمهور استفاده ایران از سهم خود از تجارت و اقتصاد در منطقه را ضروری و امنیت‌ساز توصیف کرد و گفت: نقش اقتصادی کشورمان در آسیا به میزان ظرفیت‌های ایران نیست.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به روابط اقتصادی، تجاری و همکاری‌های بین المللی میان تهران و پکن اشاره کرد و گفت: مصمم هستیم اجرای برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک ایران و چین به هیچ عنوان متأثر از فضاهای بین‌المللی و مسایل دیگر نباشد. این یک ارتباط کاملاً مستقل بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین است که باید در حوزه‌های مختلف بویژه حوزه‌های اقتصادی و تجاری توسعه یابد و دو کشور نیز تصمیم دارند ارتباطات خود را توسعه دهند.

آیت الله رئیسی با تشریح روند عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، افزود: در اجلاس آتی سازمان همکاری‌های شانگهای که در ازبکستان برگزار خواهد شد اسناد عضویت دائم ایران مرور و طبیعتا این عضویت در آنجا به صورت رسمی‌تر از گذشته اعلام خواهد شد.

رئیس جمهور ادامه داد: عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌هایی چون «شانگهای» و «اکو» برای  همکاری‌های بین‌المللی به ویژه ارتباط با همسایگان برای ما بسیار اهمیت دارد. ما بنای تعادل در ارتباط با همه کشورها را داریم و این تعادل و توازن همواره در دستور کار سیاست خارجی به ویژه نسبت به کشورهای همسایه و دوست قرار دارد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره تمهیدات دولت برای راه‌اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند دستگاه‌ها و اتصال آن به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در مدت مقرر در قانون گفت: دولت الکترونیک باید تاکنون شکل می‌گرفت اما در شکل گیری دولت الکترونیک و در مرحله بعد دولت هوشمند عقب‌ماندگی داریم.

رئیسی با بیان اینکه حتی اگر تکلیف قانونی بر عهده دولت نبود، باز هم دولت مردمی در مورد این ضرورت احساس مسئولیت می‌کرد، افزود: اطلاعات موجود نزد دستگاه‌های مختلف سرمایه ملی است و دستگاه‌ها نباید در اشتراک‌گذاری این اطلاعات تعلل کنند. امکان استفاده به‌هنگام همه دستگاه‌ها از این اطلاعات ملی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اتصال دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت الکترونیک حتما در موعد مقرر انجام خواهد شد، اظهار داشت: بایدهای قانونی زیادی داشتیم که علی‌رغم گذشت زمان قانونی آنها انجام نشده بودند، اما دولت مردمی مصمم است این بایدها را که به نفع کشور و مردم هستند، اجرایی شوند و دولت هوشمند هم قطعا در مهلت زمانی قانونی خود شکل خواهد گرفت.

آیت‌الله رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره ادعاهای مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه به فرض حصول یا عدم حصول توافق، حق اقدام علیه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را برای خودشان محفوظ می‌دانند، تصریح کرد: صنعت و برخورداری از توانایی صلح‌آمیز هسته‌ای حق جمهوری اسلامی ایران است و هیچ کس نمی‌تواند این حق را از جمهوری اسلامی بگیرد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: بارها اعلام کردیم که سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ما جایی ندارد و رهبری معظم انقلاب اسلامی آن را حرام اعلام کرده‌اند، اما در عین حال دسترسی جمهوری اسلامی به توانایی‌های هسته‌ای که در بسیاری از صنایع، در کشاورزی و در بخشهای مختلف و حتی در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی می‌تواند کارساز باشد، حق مسلم ما است.

رئیسی گفت: رژیم صهیونیستی از اول نمی‌خواست جمهوری اسلامی به این دانش دست پیدا کند، اما امروز برخلاف اراده آنها و برخلاف اراده مستکبرین، این دانش در کشور ما بومی شده و به هیچ عنوان نمی‌شود آن را از مردم و جوان‌های متخصص ما گرفت.

رئیس جمهور افزود: تهدیدات رژیم صهیونیستی کار به جایی نبرده و نخواهد برد. ترور دانشمندان هسته‌ای گرانقدر ما برای توقف این کار در کشور بود، اما موفق نشدند. بسیاری از خرابکاری‌ها و فتنه‌ها برای این بود که ما متوقف شویم، اما نشدیم و هیچ اقدامی از ناحیه رژیم صهیونیستی و مستکبرین ما را متوقف نخواهد کرد و از استیفای این حق قطعی ملت ایران بازنخواهد داشت.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی به جای تهدید جمهوری اسلامی اول ببیند با این ادعاها آیا حریف نیروهای مقاومت در فلسطین می‌شود؟ دیروز حریف سنگ آنها می‌شد، امروز حریف موشک‌های نقطه‌زن آنها می‌شود؟ ببیند آیا وضع خودش با این تهدیدها سازگار است؟ اطراف خودش را نگاه کند ببیند امروز با همه این حرفهایی که زده می‌شود، می‌تواند امنیت خودش را حفظ کند. این موضوع جلوی چشم مردم دنیاست و همه می‌بینند که غزه علیرغم اینکه سال‌هاست محاصره شده و مردم آن مظلومانه در آنجا حبس شدند، اما امروز از خودشان دفاع می‌کنند. رژیم صهیونیستی می‌تواند در مقابل آنها مقاومت کند؟

رئیس جمهور ادامه داد: اگر رژیم صهیونیستی می‌توانست در مقابل ملت بزرگ ایران و سلحشوران مقاوم ما مقاومت کند، چرا دست به ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی زدند؟ مگر شهید سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه نبود؟ مگر او کسی نبود که منطقه را برای اهل منطقه و نه فقط برای ایران امن کرد؟ چرا از او ترسیدند؟ همه عالم از وحشت آنها مطلع هستند.

رئیسی اظهار داشت: آنچه که می‌خواهم به آنها بگویم این است که به فاصله بین تصمیم و اقدام خود توجه کنند، اگر تصمیم به چنین کاری را گرفتند، شاید به آنها مهلت داده نشود که بخواهند دست به اقدامی ببرند. باید توجه کنند که در فاصله بین این تصمیم و اقدام به آن، آیا از رژیم صهیونیستی چیزی باقی می‌ماند یا نمی‌ماند؟

آیت الله رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه خراسان در مورد اینکه یک سال از آغاز به کار دولت گذشته و همانطور که فرمودید شناخت شما هم بیشتر شده نسبت به مشکلات کشور، ظرفیت‌ها، توانایی‌ها، و در کنار این شما وعده‌هایی سال گذشته داده بودید مبنی بر ایجاد اشتغال یک میلیون نفر در سال یا ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال که برخی کارشناسان می‌گویند تامین مالی این پروژه‌ها بسیار سخت است و حداقل در شرایط فعلی مشکلات زیادی دارد. آیا تصمیمی مبنی بر اینکه وعده‌های خودتان اصلاح یا بازنگری کنید، دارید؟، گفت: رفع بیکاری وعده من و یک ضرورت برای کشور است، در واقع این سخن حاکی از نیازِ جدی کشور بود نه یک وعده تبلیغاتی برای اینکه دیگران ما را ببینند و یا به ما توجه کنند.

رئیس جمهور تلاش برای رفع بیکاری را یک نیاز جدی برای کشور برشمرد و افزود: اگر سالانه یک میلیون شغل ایجاد نشود شاهد افزایش بیکاری خواهیم بود و عوارض بسیار زیادی به همراه دارد.

رئیسی ساخت یک میلیون مسکن  در سال را یکی دیگر از نیازهای مهم و ضروری کشور دانست و تصریح کرد: در سالهای گذشته بطور مثال مجموعاً ۲۵۰ ، ۳۰۰ و یا احیانا ۴۰۰ هزار مسکن در سال ساخته شده است یعنی به نوعی در همان زمان نیز سالانه  ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار عقب ماندگی در حوزه مسکن داشته‌ایم. وضعیت امروز مسکن که مردم نسبت به آن نگران هستند به دلیل عقب‌ماندگی‌ها‌ در گذشته است.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: ساخت ۲۰۰ هزار مسکن روستایی و ۸۰۰ هزار مسکن شهری در سال نیاز قطعی کشور و قانون مجلس شورای اسلامی است. ساخت مسکن نیازمند تامین زمین است که در حاشیه شهرها زمین‌های دولتی و رها شده داریم که می‌تواند از آن‌ها در جهت ساخت مسکن استفاده شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: پرداخت تسهیلات و تامین مصالح دو موضوع مهم دیگر برای ساخت مسکن است. در زمینه تامین مصالح نیاز به واردات نداریم و تمامی مصالح مورد نیاز مسکن در داخل کشور تولید می‌شود.

آیت الله رئیسی با اعلام اینکه ساخت ۴ میلیون مسکن شروع شده است، تصریح کرد:  برای ساخت یک میلیون و دویست و پنجاه هزار مسکن، زمین شناسایی شده است. در بخشهای مختلف کشور مسکن در حال ساخت از مرحله فونداسیون تا زیر سقف وجود  دارد اما این روند باید تسریع شود.

رئیس جمهور با اشاره به نقش بخش خصوص در تسریع ساخت مسکن در کشور، گفت: وقتی سخن از مسکن می‌شود نه اینکه تنها دولت مجری باشد، بلکه بخش خصوصی و متقاضیان شخصی نیز هم می‌تواند پای کار بیاید و خودشان با گرفتن تسهیلات واحدهای مسکونی را بسازند.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه تشکیل تعاونی‌های مسکن می‌تواند باعث تسریع در روند ساخت مسکن در کشور شود، خاطرنشان کرد: ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال قابل انجام است و با توجه به نیاز کشور و حکم قانون باید انجام شود. امکانات ساخت این تعداد مسکن هم در کشور وجود دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مساله ساخت مسکن آنقدر برای من مهم بود که اولین بازدید از وزارتخانه ها را به  وزارت راه و شهرسازی اختصاص دادم، خاطرنشان کرد: موضوع ساخت مسکن همواره در دستور کار دولت است.

آیت الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود بر رفع بیکاری و تولید شغل در کشور تاکید کرد و گفت: بر اساس آمار وزارت کار و رفاه اجتماعی در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ و ۵ ماهه اول امسال، ۹۷۰ هزار شغل ایجاد شده است که این میزان کافی نیست. زمینه و زیرساخت برای ایجاد اشتغال در کشور بیش از این حرفهاست. نیازی نیست کلنگ ساخت کارخانه‌ای زده شود بلکه اگر موانع برطرف شود هم واحدهای تولید فعال می‌شوند و هم اشتغال ایجاد می‌شود.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره دو وعده دولت برای خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها و الزامات تحقق این دو هدف گفت: همچنان که در ابتدا اعلام کردیم هم خنثی‌سازی تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم و ساز و کار و قرارگاهی با مدیریت معاون اول رئیس جمهور برای آن تشکیل دادیم که کار خنثی سازی تحریم‌ها را دنبال کند و هم رفع تحریم‌ها را با محوریت وزارت امور خارجه و تیم مذاکره کننده ادامه می‌دهیم.

رئیسی با بیان اینکه خیلی از تحریم‌هایی که می‌خواستند ما را محدود کنند، این محدودیت‌ها را به رسمیت نشمردیم، افزود: میزان صادرات ما نشان دهنده آن است که هیچ محدودیتی را برای خودمان به رسمیت نمیشناسیم. سطح تجارت خارجی ما با کشورهای منطقه تا ۴ برابر و بعضا ۵ برابر افزایش پیدا کرده است. همچنین صادرات نفت افزایش یافته است. دولت مردمی خود را در محدوده آنچه که تحریم‌کنندگان می‌خواهند با تحریم ما را در آن قرار دهند، قرار نداده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه تحریم‌ها علیه کشورمان را ظالمانه می‌دانیم اما آنها را به عنوان محدودیت برای خودمان به رسمیت نمی‌شناسیم، اظهار داشت: جمهوری اسلامی هیچ گاه میز مذاکره برای رفع تحریم‌ها را ترک نکرد. تحریم‌های ظالمانه باید برداشته شود و آنهایی که به تعهد و پیمان خودشان پشت پا زدند و به آنها عمل نکردند باید به تعهدات‌شان برگردند.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات به دنبال راستی‌آزمایی اطمینان‌بخش و کسب تضمین‌های اعتمادآفرین برای رفع تحریم‌ها است، تصریح کرد: بدون حل و فصل مسائل پادمانی سخن از توافق معنا ندارد، توافق باید همراه با حل و فصل مسایل پادمانی و پایان این مسأله باشد. دولت مردمی نسبت به منافع ملت بزرگ ایران، در خنثی کردن و رفع تحریم‌ها نه کوتاه آمده و نه کوتاه می‌آید.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون المسیره یمن درباره نقش یمن با رهبری انصارالله در مقابله با تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای گسترش حضورش در دریای سرخ گفت: امروز ۷ سال است که مردم یمن در مقابل کسانی که می‌خواهند آنها را از حقوق حقه‌شان بازدارند، مقاومت می‌کنند. جمهوری اسلامی ایران همواره از هر گونه آتش‌بسی که صیانت از مردم یمن را تضمین کرده و رفع محاصره این کشور را به دنبال داشته باشد، استقبال کرده است.

رئیسی با بیان اینکه تصور رژیم صهیونیستی این است که با اعلام عادی کردن روابط با برخی کشورها می‌تواند برای خودش امنیت ایجاد کند، خاطرنشان کرد: معتقدیم ارتباط رژیم صهیونیستی با کشورهای منطقه برای رژیم صهیونیستی امنیت‌ساز نیست. ضمن اینکه این خیانت به مردم فلسطین از طرف مدیران این کشورها است. کسانی که به دنبال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند، چگونه می‌خواهند پاسخ خون‌های مظلومان فلسطینی را بدهند و آیا خودشان را در ریختن این خون‌ها شریک نکردند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تاریخ نشان داده ظلم پایدار نیست و یقینا مردم فلسطین و یمن به حق‌شان خواهند رسید، افزود: قراردادهای مکرر از شرم‌الشیخ تا اسلو منعقد شد و این همه طرح سیاسی مطرح شد، اما نتوانست ملت فلسطین را از پیگیری حق خودش منصرف کند. حتی اگر عصرها و نسل‌ها بگذرد، حق مردم فلسطین و یمن ضایع‌شدنی نیست.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری اسپوتنیک روسیه درباره اهمیت روابط ایران و روسیه در چارچوب مقابله با اقدامات غیردوستانه کشورهای غربی و نیز سطح پیشرفت روابط فیمابین گفت: همکاری‌ جمهوری اسلامی ایران با روسیه، یک همکاری راهبردی است و در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، انرژی، هوا و فضا و دیگر عرصه‌ها تعاملات و روابط خوبی داریم که روز به روز توسعه پیدا کرده و در دیدارهای مقامات دو کشور بر تداوم این روند تاکید شده است. همچنین نسخه اولیه برنامه جامع همکاری‌های ایران و روسیه میان دو کشور مبادله شده است.

رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون العربیه قطر در مورد مذاکرات ایران و عربستان و چشم‌انداز روابط دو کشور و نیز ارتقای سطح همکاری‌های منطقه‌ای اظهار داشت: دولت مردمی توسعه روابط همسایگی را اصول سیاست خارجی خود می‌داند و در سال اول دولت این سیاست همسایگی تثبیت شد و در گام و سال‌های آتی این روابط از حالت ۲ جانبه به چندجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی ارتقا خواهد یافت.

رئیس جمهور افزود: نکته مهمی که مردم ایران و منطقه باید بدانند آن است که گفتگوهای ما درون منطقه‌ای، درباره مسایل منطقه‌ و بدون دخالت خارجی دنبال خواهد شد. حضور بیگانگان را در منطقه نه امنیت‌ساز، بلکه مشکل‌ساز می‌دانیم و همواره تاکید کردیم به اینکه حضور آمریکایی‌ها در منطقه هیچگونه امنیتی برای ما نخواهد آورد، بلکه مشکل ایجاد می‌کند و امنیت را به خطر می‌‌اندازد.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: تاکید ما به همسایگان این بوده که امنیت‌تان را با حضور آمریکایی‌ها یا خارجی‌ها یا بیگانگان در منطقه دنبال نکنید. امنیت منطقه به دست کشورهای منطقه است و کشورهای منطقه می‌توانند امنیت منطقه را بر روی خاک، در دریا، هوا و فضا تضمین کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: درباره روابط با عربستان ۵ دور مذاکره میان دو کشور با میزبانی کشور دوست و برادر ما عراق برگزار شده است. طرف عربستانی تعهداتی دارد که انجام این تعهدات راه را برای اقدامات بعدی باز خواهد کرد و حتما روابط دیپلماتیک و روابط بین دو کشور در گرو اجرای این تعهدات است و دنبال می‌شود که این تعهدات انجام بگیرد.

دکتر رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه اطلاعات درباره رویکرد دولت در اطلاع‌رسانی از مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکرات اگر با اطلاع‌رسانی به موقع همراه شود، خیلی خوب می‌تواند پیش برود، اما اگر اطلاع‌رسانی به موقع نباشد، ممکن است در روند مذاکرات اختلال ایجاد کند. لذا تاکید ما به مذاکره کنندگان این است، در هر مقطعی کار به نقطه‌ای رسید که باید اطلاع‌‌رسانی انجام شود، با همکاری‌ای که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه وجود دارد، در زمان خودش هم سخنگوی وزارت امور خارجه و هم معاون سیاسی وزیر امور خارجه و هم از طریق رسانه‌های دیگر مطالب منتقل شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: به اطلاع‌رسانی به موقع نسبت به مذاکرات هم عقیده دارم و هم تاکید و هرگز طرفدار حبس اطلاع‌رسانی نیستیم، منتها اطلاع‌رسانی به موقع می‌تواند هم افکار عمومی را نسبت به قضیه روشن کند، هم رسانه‌ها و نخبگان را در جریان قرار دهد. تصورم این است که در مقاطع مختلف این اطلاع‌رسانی انجام شده مثلا در یک مقطعی در مجلس شورای اسلامی در یک جلسه غیرعلنی مسئولین مربوطه رفتند آنجا گزارشات و اطلاعات را دادند، یا در یک مقطعی در یک نشست نخبگانی گزارش دادند و در یک جاهایی هم سخنگوی وزارت امور خارجه یا معاون سیاسی اعلام عمومی کرده است.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: در هر صورت نسبت به نکته‌ای که اشاره کردید باورمان این است که اطلاع‌رسانی به موقع نسبت به مذاکره و تنویر افکار عمومی حتما می‌تواند به پیشرفت کار کمک کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |